Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 677
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

Broderar ni för hand?

Har ni tips/anvisningar om broderi?!

jag broderar för hand.
Jag gör så att jag tar ett carbonpapper, och kalkerar upp hur jag vill ha broderiet. Alltså bara konturerna på det jag ska brodera. Sen tar jag den tråd jag vill ha, och syr stygn så nära varandra det går, emellan de linjer jag har kalkerat upp. Lite svårt att förklara, ska se om jag kan tar bilder när jag broderar på mitt täcke.

jag har stora bilder på samma beskrivning som kookaburra, skickar pm

*kl*

Putteliputt! Tyckte att sidan 9 var lite väl långt bak.. :angel::D

Jag sydde om en flughuva för några dagar sen. Hade kris efter en, då hästarna hade tappat alla mina flyveils i hagen och den enda hela flughuvan som finns kvar är trasig.
Drog och köpte två st fast alla normala huvor var slut eller fanns bara i small och extrasmall, köpte då två skitfula saker.
Fick sen snällt ta och sätta mig vid symaskinen.

Såhär blev det;

Detta innan omsyningen. Baksidan på flughuvan.
Och här framsidan.

Här efter omsyningen. Baksidan.
Och framsidan..

Jag sparade öronen
ifall det skulle gå att göra något utav dom. Men undra vad bara? Förslag?

*kl*

Ett schabrak jag visat förut, när det var halvfärdigt, nu är det helfärdigt :D

40891.jpg

vad kan man ha för material nedtill då? det passar väl inte med virkat?

Tack :D

Det är gjort på samma sätt som ditt, dvs med små prickar istället för ränder. Funkar det bra? Eller blir det knöligt och töjer sig i tvätten? (Har bara gjort ditt så innan)

Mitt har varken knölat sej eller klumpat sej. Det enda jag gjort är att förstärka en bit av sömmen mitt uppe under sadeln. Men det tycker jag man får göra på dyra "köpe"schabrak också... ;)

Det är precis likadant som innan jag tvättade det första gången. Har dock inte använt det i sommar då det varit lite för varmt med det. Men vänta bara tills senare till hösten... :angel:

Har t.o.m. fått förfrågan av JÄGARE om vart jag köpt schabraket :idea:

9216854.jpg

7629380.jpg

Hur funkar det med ett schabrak i fleece? Glider sadeln eller schabraket?
Vore ju mysigt med fleece som innerfoder! :d
det är ju ganska billigt också och verkar rätt lätt att sy i.

Mitt älgschabrak har L sytt i fleece och täcke från IKEA.

Det ligger helt stilla utan att glida det minsta :banana:

Nu orkar jag inte läsa igenom alla inlägg, så jag frågar istället. Jag har bestämt mig för att sy egna reflexer nu till vintern. Det skulle i så fall bli en reflexbrösta, benreflexer 4 st, en svansreflex, ev. ett reflextäcke och sen tänkte jag sy tränsreflexer genom att sy på reflexband på nosludd.

Är det någon här inne som sytt reflexer? Jag har bara sett grå reflexband, finns det gult någonstans? Sen funderar jag på vad man ska sy reflexbanden på, har funderat på teddy, vad tror ni om det? Jag har en stor nordis som behöver Full på allt, har någon sytt så får ni gärna sätta in bilder och berätta hur ni gjort, mått osv.

Verkar vara lite svårt att få tag i (billiga) reflexer. Men jag kom på en tanke! :idea:
Man skulle kunna köpa detta halsband av gul reflex (det är 35 cm långt dock bara 1,5 cm brett), och sy benreflexer! Det kanske räcker till två st (eller 4 om man snålar lite). Kostar bara 21,50 kr! :d
5722.jpg

Man kanske kan sy reflexen på en bit fleece eller styvare bommullsväv beroende på hur hård reflexen är.

Har gjort många schabrak i fleece, alla ligger jättestill och glider inte det minsta. Enda nackdelarna med dem är att de är svåra att sy (tyget töjer sig om det är för "billigt" tyg) och att det fastnar massor med hår... Men undviker man att använda dem när hästarna fäller som värst är det ingen fara :banana:
Palles schabrak är det "dyraste" jag gjort, kanonbra fleecetyg som knappt töjde sig alls :bow: Har gjort i riktigt billig fleece också, det var ingen höjdare :crazy: (Snålheten bedrar visheten...)

Och det fleecet var en billig fleecefilt jag köpte på Rusta bara för att det var älgar på det... ;)

Men schabraket blev superdupertoppen bra :love::bow::bow::bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 516
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 075
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår