Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 693
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

kombinationen svart jeanstyg med broderi och röd flufffluffpasspoal blir nog jättefult :o

Det är ju inte så farligt med träns, blir inte så mycket belastning där. Men jag tänkte att en lädersidepull är väldigt okänslig, så du kan hamna i en situation där du måste dra betydligt mer än vanligt, och då vill du definitivt inte att en skruv lossnar.

Om du gör med skruv, kom ihåg att kolla dem inför varje ridtur. Jag har själv tappat några stycken genom åren, men lyckligtvis aldrig i en vital position. Du kanske ska sätta två vid varje fäste? Trillar en bort så sitter förhoppningsvis den andra kvar.

/Ida

Jag har tyvärr haft lite otur med några sådana "skruvar".

Dels har det varit några som helt enkelt gott av precis innan "huvudet", och dels har den undre delen antingen varit för stor eller saknat gängor för dom fastnade inte i varandra :crazy:

Annars älskar jag den typen av fastsättning :banana:

Låter som jag haft tur genom åren för har aldrig varit med om problem. Dock har de kollats vid varje smörjning för säkerhetsskull.

Det kanske är säkrast att låta en som kan tillverka ett sidepull åt en. Vill ha ett som typ remontnosgrimma med en extra rem (på sidstyckena mellan nosdelen och ögat) för att bättre hålla det på plats.

Har sett att det finns lösa nosjärn (ridkapson) som man sätter på en nosgrimma men det känns lite väl skarpt.

Haha, okej...här kommer ena. Det andra fick jag göra om:smirk:

4953498.jpg

Det ser dock mysko ut på bilden...för den gamla texten och bilden syns inte alls så bra...men det är väl blixten.
Jag hade inget att skriva med i förväg eftersom det inte syntes på det svarta tyget så jag fick brodera på fri hand...det var mindre lätt men man ser ju vad det står iaf:angel: :D

Det där pannbandet var ju skitsnyggt!!:bow: :bow:

O nu såg jag ju att du bor i Örebro också...vart har du hästen?
Vilken tygaffär menar du?

MYCKET snyggare än trycket som var där först!:D Personligt = Bäst! :banana:

Joo, jag bor i örebro län :angel: .. Jag och hästarna står en sissodär 5 mil utanför örebro, i en liten byhåla:p

Tygaffären hittade jag på Stortorget(?) brevid lampaffären. Det är ett miniköpcenter i samma byggnad tror jag oxå, som har ett konstigt namn. Har du varit där?

-knapplån-

Jag har bara lusläst tråden, å inte kollat sådär jättenoga.
Men måste säga att jag är impad över eran kreativitet! :bow:

Jag ska sy lite bandage, till att börja med, i vanlig fleece, med kardborreknäppe.
Vad ska jag tänka på?
Vad är enklast?
Vad kan det kosta? (ungefär).

-knapplån-

Jag ska sy lite bandage, till att börja med, i vanlig fleece, med kardborreknäppe.
Vad ska jag tänka på?
Vad är enklast?

Någon? :confused:

*kl*

jag har sytt två täcken, ett shabrak, paddar, sadelöverdrag mm...

har planer att fixa ett täcke i helgen.... vill ha ett sånt av teddy där man vänder det luddiga innåt... ska ha det som "extra foder" under vintertäcket i vinter om det blir jätte kallt... tänker sprätta bort spännen o jordar från ett gammalt täcke som e sönder... måste kolla på tyg i morron....:d

Bandage ska nog inte vara så svårt. Och fleece behöver du ju inte sy längs kanten eftersom det inte går upp.

Kostnad vet jag inte men tror inte att fleece är sååå dyrt???
Det finns ju annars en massa fina fleeceplädar på såna billighetsaffärer, det går ju att använda.

-knapplån-

Vad ska jag tänka på?
Vad är enklast?
kolla igenom tråden lite nogrannare och PMa någon som verkar kunnig... eller lös deras beskrivningar, för det finns massor! :)

-knapplån-

Vad ska jag tänka på?
Vad är enklast?

Jag lägger in min beskrivning om hur jag gjorde mina fleecelindor (fast med snörning istället för kardborre) igen :p

Till frambenen gjorde jag 3 meter långa lindor men hela paden räcker ju inte till det så då gjorde jag den i två delar. Klapp den första remsan som fick bredden 10 cm och längden 150 cm.
http://i16.photobucket.com/albums/b32/Sparfus/Lindatillverkning10.jpg
Klapp sen en till och sydde ihop dem med hjälp av ett supertunt och mjukt bomullsband. Man behöver ju inte sicksacka på längden eftersom fleece inte fransar sig. Fast bomullsbandet vek jag in lite på alla kanter eftersom det skulle ha fransat sig annars. Sydde med sicksacksöm.
http://i16.photobucket.com/albums/b32/Sparfus/Lindatillverkning6.jpg
http://i16.photobucket.com/albums/b32/Sparfus/Lindatillverkning7.jpg

Sedan vek jag in kortsidans kanter in till mitten på den kortsidan som jag vill ha snörningen/kardborren på. Såhär ser ju köpta lindor oxå ut i utformningen.
http://i16.photobucket.com/albums/b32/Sparfus/Lindatillverkning3.jpg
Sen tog jag ett annat bomullsband. Men eftersom det var för brett så klapp jag det längs mitten och vek sedan in långsidorna och sicksackade för att minska fransning. man kan ju också bara vika det på mitten men jag tycker det är mycket svårare att sy så och det blir mindre band kvar (det , så att säga, snor ihop sig av sicksacksyningen när det går utanför kanten... svårt o förklara)
http://i16.photobucket.com/albums/b32/Sparfus/Lindatillverkning4.jpg

Sen sydde jag fast bandet vid invikningen på lindan. Lät en tredjedel ligga åt ena hållet och två tredjedelar åt andra hållet. Ni kanske förstår mer på bilderna hur jag gjort än jag förklarat. är ganska usel på det.:o
http://i16.photobucket.com/albums/b32/Sparfus/Lindatillverkning2.jpg

Klar!
http://i16.photobucket.com/albums/b32/Sparfus/Lindatillverkning1.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 516
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 076
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka