Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 701
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

vad kul det ska bli med en bild på dom snart då:devil: Vad använder du för mall eller beskrivning till ridbyxorna?

hmm Kommer noog ta några månader ;P e lite seg och slarvar och
måste göra om hela tiden:angel:
Mönstret va ett som fanns där bara ;):p

Hej Alla!!!

Låt mig bara börja med att säga; Helt Suverän tråd!!!!!!:love:
En stooooor eloge till skaparen!!:bow:

Tack vare alla inlägg och alla fina bilder fick jag själv inspiration till att börja sy också.
Har precis blivit klar med mitt första schabrak till min Bomlösa sadel tack vare ett tidigare inlägg. (eller klar och klar men det saknas bara remmar och ringar att sätta fast i sadeln, och det ligger på köksbordet hihi)
Så här blev mitt första verk:

blandat027.jpg

Vad tycks!?:bump:

Tänker satsa på att sy flera olika som man kan alternera mellan, för jag tycker att de fodralen man kan beställa är så svinigt dyra...

Fnular även på stallbandage/transportbandage med nån gosig tjock padd å nåt resårtyg så man inte behöver dra så tight för att det ändå ska sitta tight om ni förstår.

Iaf älskar denna tråden, mera bilder och mer inspiration tack!!! :banana:

*kl*

Fin pad du gjort :D Du är ju duktig :D

Jag köpte en tygbit på 1,4 m*2,4 m som jag ska göra nåt av. Men jag vet inte vad än. Tyget är lite luddigt och grönt :D

luddtyg.jpg

Tack o tack!!!:bow:

angående det gröna tyget kan du inte sy nåt mysigt täcke/skrittäcke eller typ ett mysigt schabrak?

jag fnular på ett skrittäcke som man kan lägga över benen när man satt upp, typ me nån lätt fastsättning typ lite kardborre om olyckan skulle va framme alltså...:crazy:

Å önskar man hade lite pengar över, då hade man kunna köpa lagret som en tjej annonserat ut på b''''cket från en affär där hon sytt och lagat täcken....:cry:

Varför ska allt hänga på pengar....
Jaja nån gång kanske man kommer dit....:smirk:

Vilken lix ni har! Ni kan i alla fall åka och kolla i tygaffärer. Jag får passa på när vi är på t.ex. Ik*a eller Bo *hlssons :crazy: Ingen av mina föräldrar vill skjutsa mig och jag har ingen buss eller tågförbindelse.... :cry:

Aja, Jag har tå fleecefiltar som jag har tänkt göra något av.

Måste fråga- Hur gör ni med pannbanden??? Jag blir orolig för att lädret ska mögla undertill:crazy:

Vilken lix ni har! Ni kan i alla fall åka och kolla i tygaffärer. Jag får passa på när vi är på t.ex. Ik*a eller Bo *hlssons :crazy: Ingen av mina föräldrar vill skjutsa mig och jag har ingen buss eller tågförbindelse.... :cry:

Aja, Jag har tå fleecefiltar som jag har tänkt göra något av.

Måste fråga- Hur gör ni med pannbanden??? Jag blir orolig för att lädret ska mögla undertill:crazy:

Nä ingen lyx här heller, visst bor man centralt så till vida att E4:an ligger strax utanför huset.
Men jag säger bara GOD BLESS TRADERA!!:bow: :bow:

Aha spännande fundering... Jag brukar alltid ta en fleecefilt eller ullfilt på vintern och sätta fast den i ringarna fram på sadeln med snokremmar från achennosgrimmor. Då ligger liksom filten framför en i sadeln och värmer knäna även vid fartvind :D

Va fint det blev :bump:
Kul att se att fler vågar försöka...som sagt är de ju svinigt dyra att köpa, och det är ju kul att sy sina egna när man väl kommer igång :D

orkar inte kika i genom hela tråden nu :o
men vad tror ni om att göra ett regntäcke utav duchdraperi? (alltså ett sådant mjukt, följsamt i tyg)
eller har ni något annat tips på bra, regntåligt, relativt billigt tyg?

orkar inte kika i genom hela tråden nu :o
men vad tror ni om att göra ett regntäcke utav duchdraperi? (alltså ett sådant mjukt, följsamt i tyg)
eller har ni något annat tips på bra, regntåligt, relativt billigt tyg?

Borde väl kunna funka men va gör man då som med fodret?
Antar att man inte kan sy igenom de för då bli de ju hål, eller, regnar igenom?Nån som har nåt förslag?

Och tack : AnnaStesia för komplimangen och tack för inspirationen!!!:love: :bow:

Coolt måste fara på J*sk en sväng hör jag....:banana:

Måste bara skriva om dagens bravader :D . Tyckte att jag gjort en så bra och skön barbackapadd att ha under ridgjorden. Visst funkade den bra till en snäll häst men när jag satt upp på min blivande dam som inte haft någon på ryggen sedan feb så funkade det inte lika bra :smirk: .

Bakänden av padden gled både hit och dit (hade byggt upp med inlägg under så ryggraden skulle vara fri) när hästen rusade och bockade så blev det värre än helt barbacka och självklart hade jag inga stigbyglar för jag skulle ju bara testa hur den kändes.:crazy: Som tur var så testade jag i paddocken men det var verkligen nära att jag åkt i backen. Så till alla som gör egna saker testa verkligen inom inhägnat område först :rofl: .

Oj då ja nog är det säkrast att pröva ut alla "nya" ideer på säkert område... :rofl:

senaste tillskottet på min fina padd:
lite dekoration..:p

blandat029.jpg

:banana:

Ska nog hålla mig till att dekorera saker :rofl:

Hur gjorde du det?

Snyggt!!! :love:
När du tröttnar på den padden kan den få ett hem här ;)
Hihi :D

"dekoren" gjorde jag av nåt gammalt set med typ textillim/färg + glitter som fanns på tv-shop förut tydligen, ett annat fynd jag hittat på tr'dera.

Men jag hittade en sida till där man kan beställa färger och glitter...
får man länka? http://www.cchobby.se/:confused:

MercedesBenz- tack för de mäkta stolt själv faktiskt....:D
men tyvärr så är den paden upptagen av en viss annan Bukare här, så den ska få ett riktigt stort och fint dekorerat "J" på andra sidan:smirk:

Men jag har ju "bara" 5 m kvar av det rutiga tyget så det lär ju bli några fler.... väntar bara på mer flanelltyg så kan jag göra nästa omgång.:love:

Gud va roligt de är när man kommit igång liksom!!:bump:

Silkisif, Reflexband på metervara (band i olika bredder) finns på t.ex. gardinaffärer. Nu när jag har flätat på pannbanden så kommer jag ju inte åt dom sen så jag får nog helt enkelt ta upp det efetr vintern och kolla så att lädret är okej och sedan fläta om. Det enda jag har gjort innan är att torka av det ordentligt och sett till att det är riktigt rent. Det beror väl lite på om det är fuktigt på den platsen som pannbandet kommer hänga sen. ju fuktigare desto lättare möglar det ju:smirk: Fast man får ju se det positivt! Hästen syns i pannan:rofl:

_matulda_, hmmm... men ett litet tips kan du väl iallafall ge oss tygslukande? ;P

ramada, Jag är mållös!!! Vad du är duktig!! Nu har du gett mig mycket inspiration om hur jag ska göra min pad!!! Och dekorationen är underbar!!

Tänkte på ditt ländtäcke som man skulle kunna sätta över benen.. Jag har också funderat på något sådant. Borde man inte helt enkelt kunna ha något som bara fästs i sina egna ben och som sedan bara har ett snöre som hänger under hästens svans? Kanske krångligt när man ska sitta upp och av ioförsig... Men då finns det ju iallafall ingen risk att man fastnar i sadeln ifall man ramlar av!?

Föresten så vill jag också gärna veta hur du dekorerade paden!?=D

MercedesBenz, Rumpvärmare, schabrak, ländtäcke, ridvantar, öronmuffar:angel:, benskyddsludd, sadelgjordstunnel, antifrysmuffar till fötterna, nosludd .... kommer inte på mer=) Fint var det iallafall:D Du kan ju alltid skicka en bit till mig ;P

springsten, hehe jag har funderat på detta också och har tänkt att göra det någongång. Men någonstans måste ju det bli en söm eftersom inte ett enda duschdraperi räcker till hela hästen (om det inte är en mindre storlek häst iaf) men då borde men kunna sätta sömmarna på sidorna och låta ryggen vara sömlös?

När man köper täcken står det ju även ibland att sömmarna är tejpade. Vad är det för tejp? Är det överhuvudtaget bokstavligen tejp eller? vart får man tag på sådan i sånt fall?? Det borde ju i vilket fall som helst vara jättesmart att ha sådant som extra åtgärd över sömmarna:)

diny, att du ens vågar rida barbacka på en sån häst:eek: Fast o andra sidan så halvbockar min tjockis med mig barbacka också så jag kanske inte ska säga nåt:angel:

Lååångt:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 516
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 077
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp med diarré?
  • Dalmatiner