Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 704
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

Nähärru:p Så duktig är jag inte. Drakhuvudet är bortsprättat från en barnfilt från Ikea och sedan påsydd på ländtäcket. Ländtäcket har jag gjort lite specialformat så att den passar min bomlösa. :D

haha vilket kul ländtäcke - så finurligt!! :p

Mvh Tessan

ni är super duktiga allihopa! :love:

är det någon som har något tips på vart man kan få tag på pännen. Då medar jag typ bubbelt bältesspänne/ samma lika modell som man har på stigläder, men de måste vara ca 47mm. Alla tips tages tacksamt emot (för jag håller på å bli tokig..) :bow:

Jag håller på och syr ett likadant ländtäcke fast med lejonfilten! Blev så inspirerad av ditt :D Om jag lyckas med mitt eget ska en kompis få ett drakländtäcke uppsytt till sin häst. Skrämma älgarna med:devil: :angel: Ditt är i alla fall jättesnyggt!

Det är på g. Min sambo fick ta mig på shoppingtur för alla måttband var puts väck :(

Men nu har jag nya. Ska försöka bli klar idag. Ska ju prova nya selen som kom i fredags oxå på Laban.

Knapplån

Alla ni som har sytt egna schabrak, hur gör ni för att få lite mer stadga i det?

Här kommer jag med några bilder ;)

Fröst svansreflexen + benreflexen, utan blixt
http://s105.photobucket.com/albums/...istiTyskland035.jpg&refPage=&imgAnch=imgAnch4
och sedan med blixt :)
http://s105.photobucket.com/albums/m215/FaNNieeH/?action=view&current=EvalottasreistiTyskland034.jpg
här är täcket av filt :)
http://s105.photobucket.com/albums/m215/FaNNieeH/?action=view&current=EvalottasreistiTyskland028.jpg
och sist täcket gjort av ett människotäcke :)
http://s105.photobucket.com/albums/m215/FaNNieeH/?action=view&current=EvalottasreistiTyskland029.jpg
om ni vill ha beskrivning på något av dehär så säg bara till :)

btw, supersnyggt padfodral :)

Hej allihopa!

har varit lite ockuperad ett tag nu så har inte kunnat vara ute och kommit med något nytt.
(håller på som bäst med att sy ett litet set till min sambos systerdotter i spets och siden)

Men jag kan ju försöka mig på en liten förklaring på hur jag gör mina överdrag.
DEL 1!

1. ritade av ett inlägg exakt som det såg ut på en tygbit och klippte ut(kom på nu att det troligen var bättre att klippa ut ett i kartong så de blir lite stadga på "inlägget") sedan freestylade jag formen efter hur jag ville att det skulle se ut. Överst ser den ju dock nästan exakt lik ut som orginalöverdraget men det måste den ju för att inläggen skall komma på rätt ställe. och kardborren är även flyttad till framkant inte i underkant(tips från tidigare bukefalist i samma tråd)
2. Klippte ut 2 överdelar (tyget som ska ligga under sadeln)
3. klippte ut 2 mellanlägg, som stoppning typ (en gammal filt jag hittade hemma)
3. klippte ut 2 underdelar i flanell (det som ska ligga mot hästen)

4. sedan måttade jag ut för där fickorna till iläggen skulle vara och vek in en liten sömsmån och sydde fast kardborren på över respektive undersida(såg till att kanalen överst blir 5 cm bred med sömsmån)
5. lägger ihop alla delarna kardborren fastnar ju ihop och då får man se till att alla andra kanter blir efter varandra.
för sedan sick-sackade jag runt alla kanterna förutom upptill.
6. sen lade jag in mitt fejk-inlägg och markerade med nålar var översta sömmen respektive understa sömmen skulle vara och sedan var det bara att brassa på.(noga är dock att övre sömmen som är mot kanalen blir rak annars blir ju inte kanalen rak...:-) )

Quiltar. Dvs syr såna där rutor. Ju mindre desto stadigare. Sen hjälper det med ett band längs ryggraden och ett kantband.

DEL 2!

7. sedan lade jag insida mot insida och sydde ihop i överkant, det blir ju då så att sömsmånen blir inuti kanalen om man säger så, :crazy: jättesvårt att förklara men...

8. sedan syr jag ihop överdel med överdel, sömsmånen blir åt samma håll som på undersidan men alltså på översidan/utsidan om man så säger, alltså under sadeln.

9. sedan tar jag ett fint kantband och syr runt alltihopa och lägger till reflex passpoal om jag tycker det.. plus att man då tar ett lite bredare kantband och syr över kanalen från bakkant till framkant.

10. det sista man får mickla dit är ju remmarna som håller fast sadeln och D-ringarna till det, det sydde jag för hand för jag tordes inte utsätta maskinen för den tjocka nylonremmen jag fick tag i.
Plus då remmarna som man drar sadelgjordsstropparna igenom.

Hoppas jag inte har glömt nåt, men det har jag säkert...:smirk:
Men som en tidigare bukefalist sade till mig fråga gärna om det är nåt ni undrar över.
Jag kanske kan få till ett bildspel nästa överdrag jag gör.

JO, reflexpasspoalen hittade jag på ett ställe som heter :
jonic-t*xtilimport.
PM:a om ni vill ha adressen...:)

Liite off topic men är det nån som ser vad det här ska bli....:angel:

blandat035.jpg

*knapplån*

Sorry om jag förstör tråden lite nu men. jag hittade i helgen ett gammalt fårskinn jag tänkte jag kunde sitta på när jag red barbacka, så kom jag på att jag kanske kunde sy en barbacka sadel. Sätta fast stigläder, sadelgjord, stöd för "rumpa" och knän och sy fast en vojlock på undersidan. Vad tror ni om det? Har nån något tips på hur jag kan göra? Tänkte ha n sån här som "mall" och kolla lita på.:
744910056_visabild.jpg

//Diana

vad häftigt! :)

Det nyaste jag har gjort är att jag har sytt fast ett "knäppe" till ett ridtäcke, alltså, kardborren var så utsliten och så var det lite kort, så jag tog ett sånt här "spänne" som sitter på väskor, och så tog jag en jeansbit och trädde igenom.
(ett sån't här spänne:
2409784.jpg
)

lite ot, men det är ganska dåligt att det är kardborre på ridtäcken, för det blir ju utslitet...

Senast ändrad:

Aha, är det du som gjort dom... hoppas bara att du gjort så många att jag kan få vinna något/några av dom så småningom... har blivit distanserat flera gånger än så länge... men jag kämpar på med ma bud... :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 516
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 077
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka