Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 704
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

Aha, är det du som gjort dom... hoppas bara att du gjort så många att jag kan få vinna något/några av dom så småningom... har blivit distanserat flera gånger än så länge... men jag kämpar på med ma bud... :angel:

kan ge lite tips.
om man ska sy ett täcke och ska ha spännen på så kan man åka till bilskroten och köpa beg. bil bälten. starka och smidiga. (och super sköna som stigläder :love: )

vad tror ni om att sy en pad i fleece med "sjukhusfilt" som stoppning? (alltså inte hela filten utan jag har ett gäng små bebis filtar som är identiska med sjukhusfiltarna och i perfekt storlek..) ev, ett starkare tyg på ovansidan...?

vart får ni tag på reflex band?

Senast ändrad:

Okej :)
FIlttäcket:
Jag tog och ritade runt ett vanligt fleecetäcke, som jag klippte utan sömsmån (?). Jag klippte på bakdelen på båda sidor en triangel som jag sydde ihop, (så det skall ligga bättre).
Sedan sydde jag på kantbandet och täckesremmarna och lite ludd i manken. Jag får det att låta jättesvårt, men det är busenkelt. lättast är det om man tar mall av ett annat täcke, det gjorde jag :)

jag köper reflex som metervara i en tygaffär :P

Har någon här sytt en teddypad? :p

Jag kom ju på en sak till som är hemmagjort ju :) på tal om teddy.

Jag köpte 4 st begagnade transportskydd för ganska länge sedan. Såna där korta som i princip bara är en stor kvadrat med rundade hörn och kardborrband.
De var gröna och fina på utsidan men fula på insidan så jag sydde på teddy på hela insidan. Och så fick de nya remmar.

Det blev jättemysigt o fint:)
Så jag tror jag la sammanlagt 100kr på mina skydd som jag använder än idag(2 år senare).

Oj oj, sidorna bara rullar iväg:eek: :banana:

Jag gör ett sånt där lååångt inlägg igen där jag svarar lite åt vem som helst;)

Kafferosta - Tack! =D Fick idén att göra ett "skrämmande" ländtäcke när jag sprang runt på ikea. Folk undrade nog varför jag skrattade för mig själv så mycket när jag stog och tittade på drakhuvudsfilten:p

Dea - Tack så jättemycket=D

Lyrazel - Haha, skrämma älgar kommer vi definitivt! Det kommer sprida sig genom Sverige tillslut att en drake och ett lejon har skymtats i de svenska skogarna;D Vi är inte alls skyldiga:angel:

Dessan_V - Vilka fina saker! Nu har jag fått bra inspiration tills jag ska göra något liknande, tack=D

Ramada - Tack för beskrivningen. Den var jättebra! Nu ska man bara försöka göra ett själv. =) Och Snobben var ursöt! har du gjort den själv??

Elma_vip - Jag vet en bukefalist som gjort en egen barbackasadel! Kommer dock inte ihåg vad hon hette:o Vi kanske har tur så kommer hon tillbaka och skriver hur hon gjorde. jag kommer ihåg att hennes barbackasadel blev väldigt bra iallafall=D

Armani__ - Jag var lite dum och tog inga kort under själva processen av ländtäcket. Men det är ganska lätt.
-Jag köpte Drakfilten på barnavdelningen på Ikea.

-Tog ett annat ländtäcke och mätte upp det på filten (som är av fleece) och ritade av koturerna. "Ryggtaggarna" till draken var fastsydda som ett slingrande S över hela filten så jag kunde inte rita av hela mallländtäcket i ett stycke, så jag fick sprätta bort "ryggtaggarna". Men det gav inga skador alls på filten eftersom dom var påsydda lite snitsigt. Men vill man vara på säkra sidan så kan man göra ländtäcket i 2 delar och lägga delarna där inga taggar har suttit.

-Sen så sydde jag ett kantband runt hela täcket och över mitten satte jag ett ganska stabilt bomullsband.

-Jag sprättade och klapp bort darkhuvudet från filten. Sedan mätte jag ut vart jag ville sätta det. Mitt valde jag att sätta så att huvudet ska hänga lite över svansen på hästen. Sedan nålade jag fast det och raksömmade i samma sömmar som fanns där sedan innan.

-Sen ville jag ju ha några sånna där taggar över ryggen så jag tog tre sånna (det var så många som fick plats på mitt) och så sydde jag fast dom med raksöm. Jag sydde dom så att en pekar åt vänster, en åt höger, en åt vänster osv.

-Eftersom jag har en bomlös sadel så måste jag specialkonstruera mitt ländtäcke lite. Formen är inte lika dan som på ett ländtäcke man köper (det syns nog på bilderna). Jag mätte ut vart jag ville sätta snören som sedan skulle fästas i sadeln.

Sen är det färdigt... Tror inte jag glömt något.

Springsten - Jag köper reflexband på metervara i nämsate gardinaffär eller tygaffär. Finns både med baksida av klister och utan och i flera olika bredder om man har tur.

Novelette - Vad smart:idea: Det är ofta man kan förbättra saker man köper. Det verkar som om tillverkarna skiter i eller glömmer bort vissa detaljer som skulle vart bra. Tur man har symaskin då:p

Tack! Jo jag lade fram ett av mina linnen å tittade på det när jag målade upp den på lilla Lovas linne. :D

Nu måste man bara beställa lite mer reflexpasspoal så man kan göra fler blåa schabrak-fodral, de va fler som blev intresserade...:angel:

som sagt nästa gång jag syr ett fodral lägger jag in bilder eftersom jag blir färdig.:p

Sedan koppas jag att jag kommer igång med mitt ländtäcke i spinnakerväv snart!!:bump:

Alltså jag måste bara få säga att jag ÄLSKAR den här tråden! :bow: :bow: :bow: Heder åt dig som skapat den! Inspirationen är oändlig:D

Åh vad denna tråden är kul...alla är så flitiga o påhittiga :banana:
Då kan man ju inte vara sämre själv ;) har just sytt en ny bomlöspad:
Img_1799.jpg

Närbild på "bling-broderi"
Img_1803.jpg

en till närbild...det syns inte riktigt, men det är 'guld'tråd och små glas'diamanter'
Img_1801.jpg

Å så här blir det med sadeln, och med iläggen på plats:
Img_1805.jpg

supersnyggt :D hur mycket kostade allt material? suuuuperfiint :P :love: :love: :bump:

Oh, tack :) :bow:

Ingen aning...tog sådant jag hade hemma, förutom dekorbandet...det kostade väl 15 kr/m eller så...gick åt ca 3 m.
Men det går väl åt kanske 1,5 m av övertyget, 1 m av undertyget (om det är vanlig bredd, 140-150 cm)
Sen något att fylla med, jag tog ett gammalt rätt tunt täcke, det räckte till ännu en pad. Blinget hade jag som sagt liggande :D
Det är väl allt...jo lite kardborr går det ju åt också...och kraftiga band + ringar till spännena.

Wow vilken snygg pad.. :love: En sån skulle man ha till de nya ridbyxorna o tröjan som är införskaffade inför träningshelgerna :D

Visst gör du det :D

Jag ska sätta nån änddekoration sen på stången men inte hittat nån snygg.
Tss nepp busen medföljer inte. Min snuttegris Spike...

Just nu ligger det både han o en katt på sängen o snusar.
:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 516
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 077
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka