Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 736
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

Här kommer mina egna blygsamma försök att sy :crazy:

Enkelt sadelgjordsskydd till Ergas dressyrgjord i fårskinn
5567293.jpg

5567294.jpg

Ovansidan med katterna på har min vännina Marita sytt åt mej + ett matchande rumptäcke, det enda jag har gjort är att jag har sytt dit ett piletyg på baksidan av schabraket.
5567296.jpg

5567295.jpg

Min vännina har också sytt en massa olika kassar åt mej, då hon vet att jag gillar sådana + att jag gillar omväxling.
Här är en favorit, kan visa dom andra också om intresse finns...
5567298.jpg

*lånar knapp*
Äntligen har materialen kommit och jag har påbörjat mitt indianinspirerade huvudlag. Såhär långt hag jag kommit hittills:
bridle.JPG

Drömfångaren kommer att hamna mitt på pannan om jag har tänkt rätt, och jag ska lägga till någon fjäder eller liknande till den så att man ser tydligare att det är en drömfångare. Alla remmar är inte klara, här är det nackstycket, övre nosremmen och så drömfångaren då :D

va häftigt det ser ut..... skall bli spännade att se det när det e klart! Skall det bli bettläst elelr vad sakll du ha för bett till det?

ok... lite nyfiken... blir säkert jätte fint.... typ hackamore? kan inga andra bettlösabett....:confused:

Det blev ju toppen snyggt :d :banana: :banana: :banana:

Vann ju trots allt den andra varianten som var långhåriga i regnbågsfärger :d

Grattis!!!! Jag vill se hur det blir sen när du har fått hem dem:D Visst blev hon tjusig! Nu står en svart lädergrimma på julklappslistan så jag har nåt att matcha med:)

Det kommer att bli ett lindell - det är typ samma sak som sidepull alltså.

Det vart ju jättefint, palle!!! Och din väninna får ju gärna skicka en sådan där snygg kasse till mej med:angel:
Hur gjorde du för att sy i fårskinnet föresten? Gjorde du hål innan och sydde sen eller?

Nej vad häftigt!! ser verkligen fram emot resultatet:banana:
Men något jag aldrig kommer underfund med är hur man flätar lädret sådär?? :confused:

Jeansnål i symaskinen och sen zigzackade jag kanterna och samtidigt syddes resåren fast....

Det går säkert att göra det snyggare, men jag var bara ute efter att det skulle gå att använda...

Sen angående kassarna så köper jag tyg och vänninan syr när hon har tid.... ;) :idea:

Det tog mig ett tag också. Jag gissade mig helt enkelt till hur man skulle göra. Det gäller att skära två skåror och att vika in änden av remmen i rätt skåra vid rätt tillfälle. Jag börjar att fläta från höger (tar den högra "remsan"), lägger den åt vänster som man gör, och tar sedan nästa rem och lägger åt höger; sedan trär jag in bakdelen av snöret i den högra "skåran", framifrån och bak. Två "flätstygn" till och samma sak igen (nederdelen av remmen träs fortfarande igenom den högra sidans skåra. Efter 3 genomträdningar av nederdelen av remmen så ska den vara otvinnad igen (den tvinnar sig som attans de två första varven så man kan lätt tro att man gör fel.) Svårt att förklara.

Här har jag gjort klart allt utom pannbandet (måste ta it det till stallet och mäta - ska ha flätat pannband som är tvådelat och håller i ringen från varsin sida liksom):
indianbitless.JPG

Det indianinspirerade tränset ovan var grymt fint, så kratift ! =)
Sen var det fleecetäcket med avtagbarhals grymmt fint, och trns/skydd7lind fodralen skitfina ! Kan man få ritningar?? :angel:
Om inte, är det nån som har ritnig på fleece täcke, som jag kan få? :bump:

Tog ut det för att mäta hur långt "pannbandet" ska bli, och var ju tvungen att ta ett kort också:
huvudlag2.JPG

(ursäkta minen ;) vi är morgontrötta och undrar vad i hela fridens namn mamma håller på med (ingen linslus direkt.))

Pannbandet ska vara flätad läderrem, som resten av tränset. Funderar på att göra remmen lite smalare däremot (som käkremmen - den är ca. 2-3 mm smalare än nack och nosrem.)

:D Nu har jag fotat mer grejer som jag tillverkat :idea:

Ett pullarträns
5534858.jpg

5534853.jpg

5534846.jpg

ett huvudlag till hackamooret
5534850.jpg

5534848.jpg

Detta kommer att bli lika mörkt som pullartränset när jag oljar in det.
Det är blåa stenar på pannbandet syns dåligt.

Mitt egen designade täcke med avtagbar halsdel
5534909.jpg

5534910.jpg

Sen min egendesignade tränsväska+skyddväska
5534911.jpg

5534912.jpg

5534913.jpg

Det var nog allt för tillfället :o :D

Åhh, vilka fina grejjer !
Spec, täcket med avtagbar hals :love: Vill ha ! ! !

Kan man få beställa av dig? :angel:
Kan man annars få mönster eller biskrivning...

Och färdig med pannbandet - nu ska det bara fotas på hästen igen :D
bridle2.JPG

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 517
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 078
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka