Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 739
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

apropå att sy själv... är det någon som har nån ide om sadelöverdrag till espaniola? Tänkte sy ett när jag får hem min sadel..:banana: :bump: men ingen aning om hur man ska gå tillväga:( till vanlig sadel kännst mkt lättare...

åhh vad smart spö vart har du köpt det??
tänkte jag skulle sätta på reflex på dressyrspöt också men fick inte med mig det igår...

Det värsta med den frågan är att jag inte minns var. Men jag handlar bara saker på 3 ställen. Och det är hööks, granngården och glada hästen i spiltan. Så nån av ställena var det ;)

Hej å hå va ja syr :rofl: mitt senaste :D

6686888.jpg

6686889.jpg

apropå att sy själv... är det någon som har nån ide om sadelöverdrag till espaniola? Tänkte sy ett när jag får hem min sadel..:banana: :bump: men ingen aning om hur man ska gå tillväga:( till vanlig sadel kännst mkt lättare...
Ta ett tygstycke som du inte är så rädd om som testmall. Lägg det på sadeln med avigsidan upp. Då kan du nåla så det blir att följa sadelns form över sitsen mm. Gör gärna sitsdelen först. Ta bort och sy efter det du nålat. Vänd rätt och sätt det på sadeln och klipp och nåla resten. Lyckades själv glömma att ta till en ordentlig sömsmån till mitt första försöket :o . Det sista är att sy en kanal runt hela (förutom ca 1cm så man får in resåren.

Vet inte om du blev så mkt klokare men så gjorde jag :d

Det var jag det ;)
Men fleece var nog en bra ide, hoppas bara att det inte blir för varmt på sommaren?

nej det blir inte varmt. jag tävlar i dessa och som varmast har det varit 31grader när jag tävlat, fick värme utslag på vaderna efter shortchapsen. (inge fleece där..)
Mycket vatten och mycket svettigt den tävlingen :rofl:

nej det blir inte varmt. jag tävlar i dessa och som varmast har det varit 31grader när jag tävlat, fick värme utslag på vaderna efter shortchapsen. (inge fleece där..)
Mycket vatten och mycket svettigt den tävlingen :rofl:

Bra bra :)
Då får jag väl ta och fixa ett par unika Cheap Monday-ridjeans :D

Jag brukar ta vanliga billiga fleecefiltar med roliga mönster och sy av. Det blir ibland billigare än att köpa tyg. Jag har sytt ett körtäcke till vår shettis, så att han ska slippa bli kall om korset, när vi är ute o kör när det är runt 20- ute. Jag gjorde mönster av ett gammalt regntäcke. Lindor är också lätta att göra, bara att klippa till i de längder man önskar, man behöver inte fålla, och så syr man på kardborre i slutet. Så kan man matcha sitt hemmasydda täcke. Man kan sy nosludd också. Har man tröttnat på nåt gammalt schabrak, kan man sy ett av fleece, och lägga utanpå, och så syr man rutor över hela alltihopa, så att shabraket/stoppningen inte glider omkring därinne.

*kl*

Nu var det ett tag sen jag läste i denna tråden. Ska ta o göra de nån dag.
Men jag ville bara visa en bild på mina hemmagjorda reflexer. Det är ett reflexträns och en reflexmartingal.
Observera vilken skillnad det är när man jämför med de gula köpta benreflexerna. Så köpta saker är definitivt inte bäst! :D

Reflexer.jpg

Har länge önskar mej en reflexmartingal då det är så jobbigt med både reflexbrösta OCH valig martingal.... kan du inte ta kort på den utan blixt så man kan få se hur den är gjord ?

Jag har gjort det på enklast möjliga vis.... jag tog ett passande schabrak som mall och förlängde det så långt bakåt som det behövdes.
Sydde ett kantband runtom och hällor för sadelgjord och sadel.
Eftersom jag sydde det i enkel fleece var det allt som behövdes. :)

Eller jag och jag.... egentligen är det min vännina som sydde det då mina händer inte ville hjälpa till, men hon sydde det på min anvisning...

Så här blev schabraket innan fodret syddes på
480117.jpg

Ländtäcket ser likadant ut fast det är längre...

Så här ser schabraket ut när det blivit fodrat
5656436.jpg

Jag har gjort det på enklast möjliga vis.... jag tog ett passande schabrak som mall och förlängde det så långt bakåt som det behövdes.
Sydde ett kantband runtom och hällor för sadelgjord och sadel.
Eftersom jag sydde det i enkel fleece var det allt som behövdes. :)

Eller jag och jag.... egentligen är det min vännina som sydde det då mina händer inte ville hjälpa till, men hon sydde det på min anvisning...

Så här blev schabraket innan fodret syddes på
480117.jpg

Ländtäcket ser likadant ut fast det är längre...

Så här ser schabraket ut när det blivit fodrat
5656436.jpg

Hur vet man hur längre ländtäcket ska vara?

Man kan mäta från manken till svansroten eller ta det mått som täcket har, minus ev halsdel förståss...

Men mäter man från manken till svansroten blir väl ländtäcket för långt? :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 517
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 078
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka