Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 736
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

Tror att det finns beskrivningar och länkar till sido med beskrivningar tidigare i den här enorma tråden någonstans..

th_pannband.jpg

Lycka till!

Om du högerklickar på bilden och sparar på din dator så kan du se den i större format.

Hej!
Jag hade tänkt att jag skulle sy ett schabrak. Men vilket material ska jag ha emellan?

Jag hade två lager fleece mellan, blir inte lika "fluffigt" och luddigt som vadd men är billigare och ger ändå bra tjocklek. Ta något som du tycker passar bra.:) I riktiga schabrak man köper kan jag dock tänmka mig att det är någon sorts vadd eller filt kanske..

Hej!
Hur gjorde du den fina silverkanten och det gulliga hjärtat på schabraket?

På schabraket så sydde jag fast "silverkanten" (det är en passpoal som jag köpte i gardinaffären;) ) för hand. Jag sydde underifrån och la sen tråden i "skårorna" på passpoalen, stack ner nålen genom tyget, tvinnade passpoalen lite extra och drog sen åt. Då syns inte tråden och jag tvinnade eftersom det annars blev lite sladdrigt. Men det märker man själv efter ett tag annars. =)

Hjärtat sydde jag fast likadant som resten av passpoalen, bara det att jag formade just den delen som ett hjärta. Jag klippte aldrig av passpoalen eller nåt utan jag bara formade den "på vägen" och fortsatte sedan som vanligt igen. Det var busenkelt:D

Senast ändrad av en moderator:

Lyckades göra den där "pannbands flätningen" i grönt och gult (hade inga andra presentsnören hemma).. Har inga bilder men jag tror ni kan tänka er hur det ser ut? Dessvärre tyckte ingen här hemma att det var snyggt men det gjorde jag (hade vart snyggare i andra färger) :crazy:

Det blev ju jättebra. Jag var en av dem som undrade om det skulle funka att sy. Nu blev jag inspirerad. Måste köpa tyg!!

Jag glömde att svara dej förut:p

Kan berätta att jag i fredags red med minipaden och schabraket under och det satt som en smäck! :eek. :D Det gled inte något alls och kanalen låg exakt där jag la den från början. Men jag hade en antiglid-matta mellan paden och sadeln också, bara för säkerhetsskull. Den brukar åka på, vad jag än rider med:angel:

Nej men, det var verkligen värd besväret:) Mycket enklare nu att göra bara schabrak, och hittar man schabrak som passar sadelns storlek så kan man ju även köpa nu också:banana:

Gud vad jag är sugen på att sy nu! Har fått hem min symaskin som stått hos pappa sen jag fyllde år i mars, och sen hittade jag en jättecool fleecefilt på rea på hemtex för några veckor sen, så nu är jag verkligen pepp på att sy ett ländtäcke till pållen.
Ska bara ivänta lönen först så jag kan handla tråd, blir så svårt att sy annars..

:angel: det är ett rosa dödskalle ländtäcke han ska få!! :angel:

Hahaha;) jag har inte ens börjat än ju! måste få lön först så jag kan köpa sytråd..har 0 kr just nu!:eek: men sen så!

vad ska man ha för kantband tro, rosa eller vitt? dödskallarna är rosa, och grunden är vit. kanske blir snyggast om man tar en matchande rosa färg då? oså rosa på svansremmen o remmarna man sätter fast i sadeln..?!

*knapp*

Någon som har erfarenhet av att färga?

Har ylle av diverse slag som skulle behöva få ny färg. Vill göra det i maskin, men färgerna jag har innehåller bara anvisning för att färga för hand när det gäller ylle, andra material finns det anvisning för maskin. Har tänkt tvätta yllet varmt och brutalt ändå för att det ska filta ihop sig och krympa, så tvättmaskinskörandet är inget problem. Färgerna jag har är Herdins natural fibre och multifibre, båda i svart.

Så vilka tillsatser ska jag ha och hur ska jag köra det? Vilken av färgerna ska jag välja?

/Ida

åh, jag lånade en bok på bibblan om sånt här blandannat , men jag skummade bara genom det kapitlet. Stog väldigt bra där. Ska kolla vem författaren var och boktitel..

Påtal om badmössa, Någon som har erfarenhet att sy tömkörningsgjord på ett eller annat sätt?

Jag ska ge mig på att göra en "riktig" tömkörningsgjord och har lite grejer till grunden.
Jag kommer fästa "kuddar" av skumgummi på undersidan av en nylongjord. Kuddarna ska sitta på sidan av ryggraden och bilda en kanal mellan varandra.

Men nu till problemet
Jag ska fästa fast skumgummikuddarna med hjälp av tyg i sadelgjorden, men hur? Jag har tänkt att färsta dem permanent i sadelgjorden.

Jag har tänkt att sy som ett fodral till kuddarna och sedan sy fast fodralet i gjorden, men hur faen ska fodralet se ut?

sen lite övrig hjälp med diverse finesser på gjorden kan vara till nytta:D

Tack på förhand:)

åh, jag lånade en bok på bibblan om sånt här blandannat , men jag skummade bara genom det kapitlet. Stog väldigt bra där. Ska kolla vem författaren var och boktitel..

Jag trodde först att det var boken Tid att virka av Maria gullberg, men när jag sökte på boken på google för att se framsidan så var det fel bok. Den boken jag tänker på hade grön framsida (massa löv påritat) och tror det var målat någonting med akvarell i mitten..
Hittade den här på www.slojdmagasinet.nu istället
farga.jpg

När jag kikade runt på google så såg jag även den här:
Blogg-00045.JPG

Gjord med rundmaskor. Riktigt fin tycker jag :)

Jag kanske inte var till mkt hjälp:crazy:

Jag har tänkt att sy som ett fodral till kuddarna och sedan sy fast fodralet i gjorden, men hur faen ska fodralet se ut?

sen lite övrig hjälp med diverse finesser på gjorden kan vara till nytta:D

Tack på förhand:)

Ska inte kanalerna vara lite som en kil? Alltså slutta lite nedåt, så att det blir som tjockast upp vid ryggraden. Har köpt en tömkörningsgjord på hööks, kan ju fotografera undersidan på den imorgon, så kan du få se hur det ser ut?! kanske kan vara till någon hjälp?! Eller ingen hjälp alls :rofl:
Gör långa stroppar, så att du har många hål att fästa gjorden i, så kan du ha den på många olika hästar!

Hej. Idag har jag hållt på i flera timmar med schabrak till min bomlösa sadel. Hade tänkt att göra padd+löst schabrak, men jag hittade inget bra tyg till det. Nu har jag kommit till den punkten att båda delarna ska sättas ihop. Eftersom jag gjorde den svängd över ryggen så sydde jag var sida av schabraket för sig.
Dock har jag fått totalt hjärnsläpp och vet inte hur jag ska fästa ihop de båda delarna utan att det blir för stor kant!?
Hur ska jag göra!?!

Ska inte kanalerna vara lite som en kil? Alltså slutta lite nedåt, så att det blir som tjockast upp vid ryggraden. Har köpt en tömkörningsgjord på hööks, kan ju fotografera undersidan på den imorgon, så kan du få se hur det ser ut?! kanske kan vara till någon hjälp?! Eller ingen hjälp alls :rofl:
Gör långa stroppar, så att du har många hål att fästa gjorden i, så kan du ha den på många olika hästar!

Jag har redan gjort "kuddarna" och dom är klippta exakt så som du beskriver:p Jag har allt spanat runt på olika internetsidor efter bilder på tömkörningsgjordar, och så tittade jag på massa olika när jag var på eurohorsemässan i gbg.
Men du får gärna fota ändå ur lite olika synvinklar , speciellt underifrån, så kanske jag får idéer på hur allt ska fästas för högsta komfort:D

Grunnar lite på var ringarna ska sitta också.

Gamsla ridläder ska få bli stroppar:D

Hej. Idag har jag hållt på i flera timmar med schabrak till min bomlösa sadel. Hade tänkt att göra padd+löst schabrak, men jag hittade inget bra tyg till det. Nu har jag kommit till den punkten att båda delarna ska sättas ihop. Eftersom jag gjorde den svängd över ryggen så sydde jag var sida av schabraket för sig.
Dock har jag fått totalt hjärnsläpp och vet inte hur jag ska fästa ihop de båda delarna utan att det blir för stor kant!?
Hur ska jag göra!?!

Sy ihop det hela med ett kantband:banana: Då blir formen vid kanalen ändå svängd när allt är klart. Kantbandet sys ihop lika brett över hela rygglängan, så att säga.. Jag har gjort det på alla mina schabrak/padar nu och det har blivit riktigt bra faktiskt:)

Hejsan!
Satt och kollade i H**ks-katalogen som kom med posten nu härom dagen och är väldigt sugen på ett sådant där skrittäcke som man fäste runt halsen (typ för longering) och fick full bogfrihet, men tyckte det var lite väl dyrt. Har som tur är en massa gamla regntäcke och tänkte ta ett av dem och sy om till just ett sådant, vad tror ni om den idén, tror ni det hade fungerat?
Min häst är konvalecent just nu, så tänkte att detta täcke skulle vara perfekt för våra promenader i ur och skur, istället för ett stort, bökigt regntäcke :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 517
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 078
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad vill han ?
  • Bygga om altan
  • Småbarn, vitaminer, kosttillskott?

Hund, Katt, Andra Djur