Sy egna hästgrejer

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 905
  • Visningar Visningar 392 713
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer

Fleece? Blir inte det rätt så varmt, speciellt på en nordis? :3
Kaske ngt tunnare stretchigt tyg är bättre?

Har ingen aning om vart jag har lagt bilderna på pannbandet men här är iaf mitt ländtäcke :

Stallet019.jpg

Stallet020.jpg

Ursäkta stora bilder :crazy:

Fleece? Blir inte det rätt så varmt, speciellt på en nordis? :3
Kaske ngt tunnare stretchigt tyg är bättre?

det är det kanske...
Men tänkte mer att det ska bara vara en natt, så manen ligger på "rätt" sida..
Men så hade jag endå tänkt mig sy ett fleece täcke, så hade det varit kul att matcha... Men nu vet jag ju inte hur jag ska sy...
Hittar inte mönster pånågonting... *suck*

Har köpt fleecfiltar på j*sk idag...
Den vita kostade 20Kr och de andra 30kr... *fynd fynd*

12894587.jpg

det är en olivgrön, en ljusblå, en blå och en vit..
Dom e 130*170cm med fransar på kortsidorna..

Det ska vara till denna hästen:
11316081.jpg

Och om han blir bra så till denna oxå:
11316077.jpg

Tänkte till en början göra ett skritt/ländtäcke och om det räcker, ett nosludd och en sadelgjordstunnel..
Ska jag klippa bort fransarna?? eller dom ska hänga på sidorna??
Behövs det kantband??

Men vilken färg ska jag ha??
Om jag blir nöjd så köper jag en filt till av den färgen och syr ett shabrak..
Halkar Fleece mycket??
Kan man göra lindor??
Kardborre eller snören isåfall? Hur långa ska lindorna vara då?? Fästa ihop två längder?? Hur skarvar man så det inte blir tjockt eller skaver?? ska dom vara då??

jag skulle ha tagit bort fransarna och eventuellt gjort ett kantband av det som blir över eller en annan färg.. på den ljusa hästen hade jag tagit olivgrön och på den mörkare ljusblå eller knallblå..

jag skulle inte göra lindor själv, då man måste skarva och jag vill inte ha skarv på mina lindor. men jag vet det finns dom som gjort det i tråden. Tycker du ska använda kardbore isåfall, snören låter bara krångligt och fult.

Jag tycker inte fleece halkar mkt jag har flera ländtäcken/skrittäcken av fleece..

jag skulle ha tagit bort fransarna och eventuellt gjort ett kantband av det som blir över eller en annan färg.. på den ljusa hästen hade jag tagit olivgrön och på den mörkare ljusblå eller knallblå..

jag skulle inte göra lindor själv, då man måste skarva och jag vill inte ha skarv på mina lindor. men jag vet det finns dom som gjort det i tråden. Tycker du ska använda kardbore isåfall, snören låter bara krångligt och fult.

Jag tycker inte fleece halkar mkt jag har flera ländtäcken/skrittäcken av fleece..

okej.. tack för tippset..
Funderade oxå på om det inte blir bra med skarvar.. tyckte det lät lite knepigt..
Förvisso ser det nog ännu dummare ut på nordisarna om dom har lindor eftersom allt hovskägg sticker ut i nederkant isåfall... hahaha
Jag har funderat lite nu och tror jag gör ländtäcket i olivgrönt med mörk eller ljusblått kantband och ett ljusblått eller mörkblått shabrak med olivgrönkant...
Sen kan man ju göra likadant men med den blåa som blir över och det vita om man vill göra något extra... hahah..
Vad smaaart jag är!!! *slår huvudet på en spik*

Jag har sytt:

Ett schabrak
En sån grimma som har grimskaft också (Inte repgrimma)
En massa nosludd
Benreflexer
Tänkte sy en teddypad snart när skolan börjar :P

Jepp! :banana:

jag tycker också att det kan se lite lustigt ut på nordisar! tycker dom är finast utan lindor!

Jepp! :banana:

jag tycker också att det kan se lite lustigt ut på nordisar! tycker dom är finast utan lindor!

då e vi två... ser så löjliga ut då... vill man ha lindor får man skaffa en häst som ser snygg ut i det... :p
Men den enda rasen med mycket hovskägg som ser ok ut i lindor e Frieser...

*trådkapning*

tycker inte det finns någon anledning att ha lindor "bara för att de ser snygga ut i det" helt löjligt. Enda anledningen att ha dem är när de verkligen behövs. Men vist kan vara bra att ha ett par hemme vid de tillfällena.

Nu har jag sytt klart!!!
blev ett ländtäcke i den olivgröna filten och ett shabrak i den vita filten med olivgröna kantband och detaljer...

Ländtäcket:
12919632.jpg

(behöll fransarna så länge tills jag testat det så längden blir ok.. "figursydde" även det lite genom att sy bort en kil precis över korset, så det ska falla snyggare och ligga an bättre...)

Banden sydde jag "dolda" så man kan knyta fast den i sadeln:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/12910000-12919999/640x480/12919633.jpg

Bakre snörena. Gjorde även dessa "dolda".. men det ena är kortare än det andra så man inte behöver knyta mitt under svansen...:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/12910000-12919999/640x480/12919634.jpg

Shabraket:
12919635.jpg

Hjärtat:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/12910000-12919999/500x375/12919636.jpg

Sadelgjordsbandet:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/12910000-12919999/640x480/12919637.jpg

Övre fästena, så den inte halkar bak juh..:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/12910000-12919999/640x480/12919638.jpg

Jag gjorde medvetet inga rutor eller sömmar mitt på, då jag tyckte det var snyggare utan...

Nåå.. vad tycker ni??
Kommentera massor..(Har inte sytt på ca 3-4år... *heheh*

*trådkapning*

tycker inte det finns någon anledning att ha lindor "bara för att de ser snygga ut i det" helt löjligt. Enda anledningen att ha dem är när de verkligen behövs. Men vist kan vara bra att ha ett par hemme vid de tillfällena.

jag vet det oxå.. Behövs det så behövs det ju..
Men nu syftade jag rent utseendemässigt...
Jag har lindor hemma, har använt dom vid enstaka tillfällen.. Som tex. vid hoppning i skogen och när jag ska träna mycket sidvärtesrörelser med en outbildad eller yngre häst, då dom lätt trampar på sig själv då..
Men hade jag haft halvblod igen (eller någon annan ras med typ inget hovskägg), så hade jag nog haft det mer, eftersom häsen i sig klär i det... Det är ju roligt ibland att "klä upp sig" även om man inte ska göra något speciellt... Eller??

jodå, jag fattar presic vad du menar.... och jag kan verkligen se det roliga att klä upp sig ;) eller hästen :angel:

jodå, jag fattar presic vad du menar.... och jag kan verkligen se det roliga att klä upp sig ;) eller hästen :angel:

hahaha.. så länge inte hästen tar skada, så är det lite kul att vara fin ibland, även om man bara ska skritta i skogen..
Tycker det är så mysigt med närheten när jag står och pillar och pysslar..
Hästarna verkar trivas oxå..

Nu har jag sytt klart!!!
blev ett ländtäcke i den olivgröna filten och ett shabrak i den vita filten med olivgröna kantband och detaljer...

Ländtäcket:
12919632.jpg

(behöll fransarna så länge tills jag testat det så längden blir ok.. "figursydde" även det lite genom att sy bort en kil precis över korset, så det ska falla snyggare och ligga an bättre...)

Banden sydde jag "dolda" så man kan knyta fast den i sadeln:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/12910000-12919999/640x480/12919633.jpg

Bakre snörena. Gjorde även dessa "dolda".. men det ena är kortare än det andra så man inte behöver knyta mitt under svansen...:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/12910000-12919999/640x480/12919634.jpg

Shabraket:
12919635.jpg

Hjärtat:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/12910000-12919999/500x375/12919636.jpg

Sadelgjordsbandet:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/12910000-12919999/640x480/12919637.jpg

Övre fästena, så den inte halkar bak juh..:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/12910000-12919999/640x480/12919638.jpg

Jag gjorde medvetet inga rutor eller sömmar mitt på, då jag tyckte det var snyggare utan...

Nåå.. vad tycker ni??
Kommentera massor..(Har inte sytt på ca 3-4år... *heheh*

ingen som har NÅGONTING att kommentera??
Positiva/negativa??

Visst ser det snyggare ut utan rutor och sömmar mitt på.. men är du inte rädd att det ska veckas under sadeln så hästen får skav? Annars blev det ju fint ju! Tycker det var så sött med hjärtat!

Hur mätte du när du gjorde ländtäcket? Ska ju sy ett jag med men har inget innan som jag kan ta mått ifrån..

Visst brukar inte fleece "fransa" sig? Alltså, man behöver väl inte sick-sacka kanterna? Har köpt ett par lindor idag och på kortsidan på den del som hamnar innerst har dom sick-sackat och satt fast en tvättrådslapp. och det lär ju kunna skava..
men om fleecen inte fransar kan jag ju bara klippa bort den delen dom sick-sackat..

Visst ser det snyggare ut utan rutor och sömmar mitt på.. men är du inte rädd att det ska veckas under sadeln så hästen får skav? Annars blev det ju fint ju! Tycker det var så sött med hjärtat!

Hur mätte du när du gjorde ländtäcket? Ska ju sy ett jag med men har inget innan som jag kan ta mått ifrån..

Tack... fick ett ryck att vara kreativ... :angel:

nää.. faktiskt inte.. sydde det i dubbelt tyg och har spännt kantbanden väldigt stramt...
Valde att inte ha någon stoppning, då fleece (framför allt) är tjockt i sig själv.. ett plus är ju att det är dubbelt tyg..
Men sen så tänkte jag på att om western-filtar ligger utan att vika sig, så tror jag att denna oxå gör det...

Njää.. mätte och mätte...
Hade ett gammalt håligt svettäcke som jag kollade bredden mot och så la jag shabraket som jag använde som mall uppe på, man vet ju ungefär var halsöppningen sitter och hur mycket längre bak ett shabrak ligger...
Det gick jag på... har ju inte hästen här, så kan inte mäta bara sådär...
Men får se om det passar sen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 516
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 077
Senast: Totola
·
A
Utrustning Jag har fått lite fnatt och vill börja sy massor av grejer själv nu så då behöver jag lite råd från sygalna bukefalister Jag är...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Halvblod_Rider
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka