Sy klänning

Texaz

Trådstartare
Ska på bröllop i sommar :love: och hittar ingen klänning som känns helt rätt, så nu tänkte jag damma av symaskinen och försöka ge mig på att sy en själv.
Har dock lite funderingar över vilka tyg som är enklast respektive svårast att sy i:confused:

Är ju lite ringrostig så vill inte krångla till det alltför mycket:)
 
Ska på bröllop i sommar :love: och hittar ingen klänning som känns helt rätt, så nu tänkte jag damma av symaskinen och försöka ge mig på att sy en själv.
Har dock lite funderingar över vilka tyg som är enklast respektive svårast att sy i:confused:

Är ju lite ringrostig så vill inte krångla till det alltför mycket:)
Jag tycker att det är enkelt att sy i trikå på vanlig symaskin. Kloka in tyger på ” den är min# tex. Hon har även väldigt bra basmönster.
 
Jag tycker att det är svårare att sy i elastiska tyger än de som inte är det.

Siden har jag aldrig sytt i så det vågar jag inte uttala mig om, men jag har sytt mycket i sammet. Som alltid får man tänka på trådspänning och provsy innan man ger sig på plagget.
 
Hur är det med t ex siden? Tycker trikå känns lite trist på sommarbröllop, men jag kanske har fel?
Skulle säga att siden är mycket svårare att sy i än många andra tyger. Kolla på vävd viscose (dock ofta "glansigt" och kan vara lite svårt att sy i) eller viscose trikå (stretchigt, men fladdrigt mjukt och följsamt), bomullstyg, muslin, eller "modetyger" (olika materialblandningar). Lättast kan vara att gå till en tyg affär och känna på olika tyger.
 
Och trikå är inte alls tråkigt! Det finns så himla många fina trikåtyger nu för tiden som inte är så kallat barnmönstrade! Kolla hos dessa företagen: den är min, nordisk textil, by cling, made by be, platinum fabrics, Gullemig Tyger, Nordanro design, tygdrömmar, Elvelyckan.
 
Skulle säga att siden är mycket svårare att sy i än många andra tyger. Kolla på vävd viscose (dock ofta "glansigt" och kan vara lite svårt att sy i) eller viscose trikå (stretchigt, men fladdrigt mjukt och följsamt), bomullstyg, muslin, eller "modetyger" (olika materialblandningar). Lättast kan vara att gå till en tyg affär och känna på olika tyger.
Bra idé!!!
 
Och trikå är inte alls tråkigt! Det finns så himla många fina trikåtyger nu för tiden som inte är så kallat barnmönstrade! Kolla hos dessa företagen: den är min, nordisk textil, by cling, made by be, platinum fabrics, Gullemig Tyger, Nordanro design, tygdrömmar, Elvelyckan.
Klädkod mörk kostym, funkar det med trikå då??
 
Klädkod mörk kostym, funkar det med trikå då??
Absolut, mörk kostym kräver inget full glam, där kan man anpassa med vad det är för mönster/färg på tyget samt vilken modell på klänning man syr. Kolla exempelvis på Patterns for Pirates Gala Gown eller Kelli’s dress, även om du bara skulle sy dem i ett enfärgat trikåtyg skulle de upplevas som uppklädda bara på grund av modellen.
 
Absolut, mörk kostym kräver inget full glam, där kan man anpassa med vad det är för mönster/färg på tyget samt vilken modell på klänning man syr. Kolla exempelvis på Patterns for Pirates Gala Gown eller Kelli’s dress, även om du bara skulle sy dem i ett enfärgat trikåtyg skulle de upplevas som uppklädda bara på grund av modellen.
OK, då känner jag mig lite säkrare. Tror det kommer att bli en rätt flott tillställning om jag känner brudparet rätt, och vill inte känna mig nedklädd:)
 
OK, då känner jag mig lite säkrare. Tror det kommer att bli en rätt flott tillställning om jag känner brudparet rätt, och vill inte känna mig nedklädd:)
Det förstår jag! Men även trikå finns i väldigt vackra varianter, vill man ha lite tyngre tyg med lite fall är Courtelle/Ponte Di Roma väldigt snyggt, det är tjockare och lite glansigt och gör sig väldigt bra till exempelvis Gala gown. Eller kanske ett glittrigt sammetstyg? Annars kan jag tycka att sammet är lite mer höst/vinter men i rätt färg så.
 
Det förstår jag! Men även trikå finns i väldigt vackra varianter, vill man ha lite tyngre tyg med lite fall är Courtelle/Ponte Di Roma väldigt snyggt, det är tjockare och lite glansigt och gör sig väldigt bra till exempelvis Gala gown. Eller kanske ett glittrigt sammetstyg? Annars kan jag tycka att sammet är lite mer höst/vinter men i rätt färg så.
Tack för hjälpen!!!
Ska ta och sy en enklare variant först, så jag blir lite säkrare;)
 
Hur är det med t ex siden? Tycker trikå känns lite trist på sommarbröllop, men jag kanske har fel?
Viscostrikån är ju lite somriga med sitt fall
.Sen finns det makalös fina trikåer. Titta in på Den Är Min eller symaskinsexperten. På den är min finns bra mönster.
 
Ska på bröllop i sommar :love: och hittar ingen klänning som känns helt rätt, så nu tänkte jag damma av symaskinen och försöka ge mig på att sy en själv.
Har dock lite funderingar över vilka tyg som är enklast respektive svårast att sy i:confused:

Är ju lite ringrostig så vill inte krångla till det alltför mycket:)
Jag tycker att ylle, linne, bomull och sammet är lätta att sy i, stabila och slingrar sig inte.

Medan siden och tunna, lätta halkiga tyger är svåra att sy i.

Haken är väl att för sommarbröllop är väl av de materialen bara linne och bomull som funkar och de är inte superfestliga kanske, men nice att ha om det är väldigt varmt.
 
Ska på bröllop i sommar :love: och hittar ingen klänning som känns helt rätt, så nu tänkte jag damma av symaskinen och försöka ge mig på att sy en själv.
Har dock lite funderingar över vilka tyg som är enklast respektive svårast att sy i:confused:

Är ju lite ringrostig så vill inte krångla till det alltför mycket:)
fagert.se har många mönster och tyg finns på massor av ställen. Jag tycker nog både linne, viscose och bomull kan fungera även på en finare fest det finns ju olika varianter på dom. Allt beror ju på hur det är vävt. Håller med om att trikå inte känns så högtidligt.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag letar efter en feminin partyklänning. Och då menar jag inte med en massa volanger och småblommor, utan liksom en kvinnlig klänning...
2
Svar
29
· Visningar
3 787
Senast: Pilot
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 449
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
10 661
Senast: Nixehen
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp