B

bie

hej alla. Jag har en liten fråga ang hästars syn. Har hitintills tagit det för självklart att hästar ser i färg, precis som vi människor, men har nyligen hört annorlunda. Någon som vet hur det ligger till med hästar och dess färgseende (eller brist på... )
mvh.
 
Sv: Syn

Tror inte att någon med säkerhet kan säga exakt vilka färger hästar ser. Men helt klart ser de färger, vissa bättre än andra.
Av egen erfarenhet tror jag hästar ser gult bra, för de reagerar ofta på riktigt gult. Sedan tror jag de har svårare med vissa färger, så de kan säkert liknas vid en färgblind människa som har svårt att skilja olika färger åt.
 
Sv: Syn

Jag läste en gång att hästar ser rött sämst av alla färger
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
781
Senast: Magnum
·
Övr. Katt Hej, jag har tagit hand om en ung vildkatt som är ca 8 månader gammal. Vad jag vet har den levt ute hela ditt liv och aldrig haft någon...
Svar
13
· Visningar
1 135
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: lindaf
·
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: Lovisa.E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp