B

bie

hej alla. Jag har en liten fråga ang hästars syn. Har hitintills tagit det för självklart att hästar ser i färg, precis som vi människor, men har nyligen hört annorlunda. Någon som vet hur det ligger till med hästar och dess färgseende (eller brist på... )
mvh.
 
Sv: Syn

Tror inte att någon med säkerhet kan säga exakt vilka färger hästar ser. Men helt klart ser de färger, vissa bättre än andra.
Av egen erfarenhet tror jag hästar ser gult bra, för de reagerar ofta på riktigt gult. Sedan tror jag de har svårare med vissa färger, så de kan säkert liknas vid en färgblind människa som har svårt att skilja olika färger åt.
 
Sv: Syn

Jag läste en gång att hästar ser rött sämst av alla färger
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
901
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
783
Senast: Magnum
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en lite konstig fråga. Jag har letat häst ett tag och det har gått ganska dåligt. Men det var en häst som jag hade ögonen...
Svar
2
· Visningar
1 053
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp