Synpunkter på Hippogrip

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare BJÖRKIS
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 354
Sv: Synpunkter på Hippogrip

Stopek skrev:
Vad menar du med hästar som inte klarar av barfotagång pga att de inte klarar av en fullt fungerande hovmekanism. Sådana hästar finns väl inte?

Den enda orsaken till att en häst inte klarar av barfota är väl för att de ömmar på underlag och sliter ut hovarna för fort om de inte är skodda, pga att de går mycket och på tuffa underlag?

Hälsning Maja

nej, hovmekansimen sätts igång MER när hästen går barfota eller har hippogrip. När hästen har järsnskor REDUCERAS hovmekanismen och om hästen länge gått med järnskor är det inte säkert att den klarar att öka hovmekanismen så pass mycket igen (som det blir med barfotagång eller med hippogrips)

Detta är några rader från Hippogrips hemsida (www.softlife.se):

"Barfotagång är idealet för hovmekanismen och vi anser att Hippogrip är så nära man kan komma barfota (och ändå behålla ett slitskydd). "

"Hippogrip´s elasticitet medför att hovens rörelser stimuleras."

"Man vet att (nakna) metallskor ger oönskad resonanseffekt och stötvåg in i hästens leder och ligament, vid nedslaget. Genom att omsluta metallkärnan med ett stötdämpande skikt (t ex. gummi), åstadkommes en viss stötdämpande effekt, även om skon fortfarande förblir stel, med reducerad hovmekanism. Hippogrip har lyckats lösa detta problem ytterligare ett steg genom att tillverka en (öppen) elastisk sko som följer hovens egen stötdämpningsförmåga (sidled)"

"Vilka hästar passar då bäst för Hippogrip? Precis som veterinär L-E Magnusson skriver (“veterinären”), så passar Hippogrip bäst för “problemfria” hästar, som egentligen klarar av att gå barfota. Vi har även äldre hästar och hästar med dåliga hovar bland kunderna, men då är hästägaren medveten om att förändringar tar tid. Hippogrip är inte ett sjukbeslag och bör inte användas när man vill reducera hovekanismen."

Förresten kan jag tillägga att när jag frågade en hovslagare som har erfarnhet av Hippogrips så sade hon att de kan ge SULTRYCK, så OM hästen är sulöm så är inte Hippogrips ett bra alternativ.

Till trådskaparen: Du har väl varit inne o läst på hemsidan? Där finns ju svar på det mesta!

Det står väl även om sulömheten på deras hemsida?

Japp, har varit inne och läst på deras hemsida, men vet inte hur gammal informationen är så jag ville se om ni andra hade synpunkter. Kan tala om att araben som tidigare varit skodd med järnskor har gått barfota från Augusti till December utan problem, skoddes för 6 veckor sedan eftersom underlaget såg ut som spolad is :crazy: .
Jag känner min pålle väl och jag tror att det skulle passa mina, hade ute hovslagaren idag för att dra bort skorna och verka till dem, vi pratade då om Hippogrip och jag sa åt honom att förbereda sig för en sådan skoning om några veckor, jag hade även skrivit ut blad från deras hemsida och gav honom dessa, allt för att han skulle kunna se vad jag menar. Och där står även hur de bör plockas av/sättas på, jag tror han fixar detta, kanske inte så lätt första gången men han är duktig och hittar nog snart en bra teknik.

Jag vet ju vilka storlekar mina hästar har när de bär järnskor, men är det ofta så att de behöver en storlek större när det kommer till Hippogrip? Mätte ni fram era storlekar eller utgick ni ifrån storleken från järnskon? Berätta gärna

Första gången de skos med Hippogrip skulle jag gärna vilja ha hit en hovslagare som gjort det tidigare, då skulle jag även ta hit min ordinarie hovslagare som snällt skulle få stå och titta på för att "lära" :rofl:

Det skulle kännas väldigt bra för mig om den vana hovslagaren gav tips och förslag på hur de ska sättas på för bästa resultat. Vill du skicka mig ett privat mess med namn på den hovslagare som hjälpt dig med dina Hippogrip?

Grannstallets hästar hade dem, men de var travhästar och det kan ju vara så att de inte håller för den nötningen och det underlag som de hästarna gick på. (Jag måste ju inte själv äga hästarna som skorna är påspikade på för att ta del av resultaten ;) )

MVH Zenith

Självklart får du komma med dina synpunkter även om hästarna inte är dina, det spelar ju ingen som helst roll. Travarna springer ofta på hårdare underlag än vad galoppörer gör, så att de nöter mer på skorna är i så fall en självklarhet. Själv rider jag på sand 3 dagar/vecka och resten gräs eller grus.
Skulle Hippogrip funka på mina pållar är det helt klart värt att sko om dem oftare, det återstår att se.
Ska ringa och prata med företaget imorgon eftersom de inte svarade på mitt mail idag, jag vill ju kunna förbereda allt för skoning innan snön försvinner, nu går det alldeles utmärkt att rida barfota i den tjocka snön, ingen hade varit gladare än jag om vintern vore såhär hela tiden, då skulle pållarna kunna gå barfota hela vintersäsongen men ändå kunna hålla igång ordentligt. Nu får man hela tiden ta hänsyn till underlaget, och vissa perioder går det bara att skritta! Inte kul när man planerar för säsongen, men det är smällar man får ta. Vädrets makter styr inte människan över, än :D

Du måste mäta hovarna. Endast bredden är intressant, längden kapar man av på plats. kan vara bra att inhandla en sekatör till att klippa skorna med.

Beställ skor som är minst 6 mm för breda. Det är bättre att dom är för stora och ni får kapa än att dom blir för små.

Jag har Maritas (Hovslagaren som Hippogrip refererar till) skoberskrivning nånstans. ska leta efter den.

Mätte, eftersom jag har kallblod med runda (breda) fina hovar...

Det är möjligt. Men det beror ju faktiskt lite på vilken tjocklek man väljer och hur mycket man kör. Den tunnaste tävlingsvarianten är ju mer tänkt som en racingdojja och används den till vardagsträninge så kan jag förstå att den nöts sönder.
Jag upplevde att dom nöttes mindre än en vanlig järnsko, men så nöter mina häster väldigt lite på skorna; dom tassar fram. ;)

Ok, men varför vill de att man mäter både längde och bredd om det bara är bredden som är intressant? Får ta med mått och kolla pållarnas fötter idag och göra en beställning.
Ni verkar inte så positiva mot den tjcokaste skon, hur kommer det sig? Eftersom jag rider rätt länge och rejält med mina tror jag att det behövs.

Zenith skrev:
Har inte provat själv, men känneer folk som har.
För det första ska du komma fram till vad du vill ha ut av en sko. Ska den skydda, stötdömpa, korrigera, balansera eller vad?

Vad jag tycker Hippogrip ger är tyvärr inte mycket. För det första går de sönder väldigt lätt. Sedan går det inta att brodda. De går inte att använda som balanserande/korrigerande beslag. Det känns bara blaskigt att slänga på hästhovar.

Men har man problem med järnskor och vill ha en sko som främjar den naturliga hovmekanismen, så kan man väl prova. Men frågan är om jag inte hade valt barfotagång med boots. Hippogrip verkar krångligt och dyrt (går sönder fort). Om man inte behöver några andra funktioner som en vanlig järnsko ger.

/Zenith

Sönder?? Dyrt?? Dumheter! Jag har använt Hippogrip två vintrar o de är det bästa! Det går inte sönder, de har broddar i, hästen varken halkar eller får snöklumpar. De går helt utmärkt att ta av o sko på igen.

Jag har enbart positiva erfarenheter av Hippogrip.

Känns bara som att den är för tjock. Ingen markkontakt för stålen. Men det är väl bara att prova. Om du ska ha broddat kanske du ska prova med den tjockaste. Min häst reagerade på brodden i mellanvarianten.

Om man ska använda dem som övergång till barfota så kanske det är bra att ha nån av de tunnare så att det blir nån skillnad.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 537
Senast: mamman
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 480
Samhälle Jag har blivit erbjuden en suppleantposition inom en förening som är knuten till mitt jobb och där jag också är medlem genom jobbet. Jag...
Svar
5
· Visningar
605
Senast: starcraft
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 745
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?