Syskon-dela rum

Status
Stängd för vidare inlägg.

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
I går när jag tittade på Nannyprogrammet så sa Nannyn något som fick mig att fundera, hon hävdade att barnen mådde bäst av att ha ett varsitt sovrum. Och genast föll den "jag är en urusel mamma funderingen" funderingen över mig... För min plan när bebisen i magen har tittat ut och blivit någorlunda stadig i sin nattsömn att den och elin ska dela sovrum.

Vi har bara två sovrum på över våningen så det finns liksom inga alternativ för oss förrens elin är så pass stor att jag med gott samvete kan låta henne sova på nedervåningen själv... Och dit känns det långt.

Så hur gör ni andra med flera än ett barn? Delar de rum, från vilken ålder till vilken ålder. Fungerar det bra? Vad fungerar inte osv.
 
Sv: Syskon-dela rum

Lilleman sover fortfarande inne hos oss men ska flytta in tll storebror när det lider.
Våran plan är de ska dela rum tills de själva vill ha eget. Vi måste slå ut sidoväggarna och smälla upp en mittenvägg om de vill ha varsitt.
 
Sv: Syskon-dela rum

Jag och mitt syskon delade rum tills jag var 12 sen fick jag flytta ut till det vi kallar dränghuset som var mer eller mindre som eget hus.
 
Sv: Syskon-dela rum

Jag är ingen "mamma-expert" men jag och min syster delade rum när vi var små och jag tror inte att jag har fått några större men av det :D

Fast jag var inte så himla gammal när jag fick eget rum heller 4-5 år, det var väl då jag och min syster hade börjat bråka...

När vi delade sovrum hade vi också ett annat rum som "lekrum".

min syster är 2 år yngre

malu
 
Sv: Syskon-dela rum

Jag tror tvärtom... Jag tror att barn mår bra av att dela rum under ett par års tid iaf. Sen när dom kommer upp i fem-årsåldern, och börjar ha hemma "egna" kompisar finns det större anledning att kanske separera barnens rum.

Jag och min två år yngre syster delade rum tills vi var 5 och 3. Då ville JAG ha ett eget rum, och eftersom vi hade lediga rum så var det bara att omorganisera lite.
Min syster som bara var tre protesterade lite, men det gav sig efter en vecka eller två.

Du ska absolut inte känna dig som en dålig mamma för att barnen ska dela rum!!

Lycka till!!
 
Sv: Syskon-dela rum

Hm ja elin kommer ju att vara tre år nu när hennes syskon föds, förhoppningsvis kommer lillknodden att bli stadig i sin nattsömn tidigare än elin... Det var inte förrens hon var nästan två hon fixade att sova i eget rum...

Men det kommer alltså att skilja tre år på dem, men sovrummet kommer ju i stort sett att enbart vara sovrum. Nästan alla leksaker är ju på nedervåningen och det är där vi tillbringar mest tid. Som det har varit nu så leker hon ibland på sitt rum om någon av oss sitter vid datorn men helst är hon nere där det är lite större ytor att "härja" runt på... Måla, rita och "baka" brukar vi hålla till i köket eller utomhus...

Det finns inga möjligheter att sätta upp en mellan vägg... Det skulle bli två "miniceller" och det tror jag inte att de kommer att uppskatta... Det som jag är mest inne på är att vi tar det mindre av rummen till vårat sov rum och sen får de två dela på det större rummet för att kunna göra sovplatserna lite mer avskilda med ev "draperi" eller sänghimmel.
 
Sv: Syskon-dela rum

Herrejösses.. SÅ många barn som skulle vara lidande då, om det nu vore så skadligt att inte låta dem ha ett eget rum!
Selma (3 år) har precis flyttat till sitt egna rum, från att ha sovit i vårt sovrum - att det inte blivit förrän nu beror mest på att ingen orkat ta tagi att röja ur "skrotrummet" (dvs det rum där vi lassade in allt som skulle gås igenom och packas upp senare, när vi flyttade hit :o för drygt 5 år sen...) Och planen är att Signe ska få flytta in där också när hon är stor nog att kunna sova i juniorsäng utan att man ska behöva vara rädd att hon kastar sig ner på golvet för att hon inte kan klättra ner...

Man kanske inte ska ha dem i samma rum tills de är tonåringar, men jag har väldigt svårt att förstå varför det skulle vara fel att låta dem dela rum medan de är små - NÅGON som kan berätta det för mig?
 
Sv: Syskon-dela rum

Vi har haft både delat sovrum och varsitt rum. Det som fungerar bäst är att de har ett eget rum var. Jag vet inte vad som är bäst, det är väl upp till barne och jag tror att det är bättre med vars ett rum när de är små och dela rum när de är större. Tror att det är roligaren när de är äldre att sova i samma rum och kunna leka ihop eller något sådant, bygga kojer eller något på morgonen. Äsch, jag vet inte. Jag går bara på känn och på vad barnen tycker. Tycker inte att du är en dålig mamma för att dina barn delar rum. Jag menar, förr brydde man sig inte om boytan, man mådde bra i alla fall. Det har blvit mer modernt att barnen har eget rum nu, på gott och ont kanske.
 
Sv: Syskon-dela rum

Mina killar (1,5 och 4) delar rum och det funkar mycket bra än så länge.
Då får vi dessutom ett rum över till Gästrum/Sjukrum. Det är bra för att om någon i familjen är sjuk får den bo i det rummet och vara ifred.
 
Sv: Syskon-dela rum

Det är skönt att höra att det är flera som har samma planner som oss! Det där med "skräprum" som man ska ta tag i sen känner jag igen... Vi förflyttar "skräpet" runt i huset känns det som för tillfället även om vi har lyckats få ordning på en hel del efter... snart fyra år... *hjälp* Det är så mycket som skulle behövas göras och sen kommer det annat i vägen och eftersom det inte är akut, ja då får det vänta... ;)

Vi har oxå ett gästrum, som är i andra änden av huset vilket har varit suveränt dels när elin var liten och vi kunde turas om att få sova ordentligt och dels när kompisar och släkt kommer på besök och kan få ett rum som det går att stänga dörren till.
 
Senast ändrad:
Sv: Syskon-dela rum

Äh... delat eller inte det måste väl avgöras från fall till fall? Just i detta fall som visades igår var det en hit! Men det behöver inte betyda att det är det för alla. Din lilltjej håller knappast på det visset som lillebror gjorde? Storasyster behövde andrum lillebror behövde någonstans att lugna ner sig på och alla var nöjda.

Jag och min lillebror började med att dela rum men när jag var 4år bestämde jag själv att jag ville bo själv en våning ner! Detta på grund av ständiga konflikter vid läggdags. Lillebror mycket mörkrädd! Jag ville ha becksvart för att kunna sova och lillebror tänt och dörren öppen. Ingen lätt kombination alls - jag löste det genom att flytta en våning ner till gästrummet (nedervåningen bestod av ett rum, toalett och så en hall då man kom in där). Lyssna på barnen och se själv vad som är bäst - fram tills dess har jag inga minnen av att det var jobbigt att dela rum och när jag tyckte det så sa jag till alt. så hade väl mor min sett det?
 
Sv: Syskon-dela rum

Jag hade eget rum tills det att jag var 5 (rum och rum... Som yngsta barnet får man såklart det som blir över, en garderob som var 8 kvadratmeter ;))

Sen ville jag och min bror (4 år äldre) dela rum eftersom vi då skulle få det stora sovrummet. Så från det att jag var fem tills det att jag var nio delade vi rum.
Det var okej och faktiskt kul tills jag blev runt 8, då ville jag ha ett eget rum igen. Det var jobbigt när både jag och min bror hade kompisar på besök, man ville vara ifred och leka. När det var soligt/duggade ute var vi ändå ute men när det ösregnade var det katastrof :p Sen så flyttade vi och jag fick eget rum som nioåring, har efter det haft eget rum.

Nu (14) vill jag absolut inte dela rum med min bror.
Fast när jag var mellan fem-åtta så gick det bra, skulle säkert fungerat bra innan med.
 
Sv: Syskon-dela rum

Själv delade jag rum med min syster tills jag var 8, det gick bra - vad jag kommer ihåg...(Vi hade liksom inget att välja på, det fanns inget rum över.)

Mina egna barn har haft egna rum hela tiden, dock sov de ju i vårt sovrum som riktigt små.

Jag tror inte att barnen lider av att dela rum så länge de är små.
 
Sv: Syskon-dela rum

Om vi får en till blir det nog att de skulle få dela rum ett par år.
Tror att det är helt ok tills man kommer upp i tonåren och det kanske börjar att hända lite mycket i både knopp och kropp, då kan det nog vara skönt med ett eget rum, och även för kompisars skull, alltså när man vill ha hem dom, kanske inte så kul i tonåren att behöva sitta på samma rum som lillasyskon när man ska försöka vara lite cool :cool: ... :banana:

Så fram till 10-12 tycker jag inte att det skulle vara några problem...
En arbetskompis har två killar i 10 års åldern (två år emellan tror jag) och de sover tom hellst i SAMMA säng, brevid varandra fast de har varsina rum :smirk: .
 
Sv: Syskon-dela rum

Har inga egna barn, men delade själv rum med min syster tills vi var nio år och flyttade till större. Har en kompis med två barn som nu är 16 och 19 som fortfarande delar rum, inga problem, dom har inget val för dom kan inte flytta till större.. Snarare hänger det nog på uppfostran och att lära sina barn visa respekt för varandra hur det funkar än om barnen har varsitt rum. Har man inget val så går nog det mesta faktiskt.
 
Sv: Syskon-dela rum

Det där är nog olika från barn till barn. Jag o syrran delade rum i våningsäng, det fungerade bra tills jag inte kunde sova för hon gnisslar tänder. Då flyttade jag ner en trappa.

Jag nog 5-6 år skulle ja tro :angel: . Innan dess var allt frid och fröjd.
 
Sv: Syskon-dela rum

jag delar rum med min lillasyster nu.. :P
jag är 16 , hon är 9..
visst, ibland bråkar vi.. men oftast har vi faktiskt rätt kul... :p
 
Sv: Syskon-dela rum

Det är skönt att läsa om andra som faktiskt delar rum och överlever! ;) Så det får nog bli så, ialla fall ett tag eller tills det blir problem och då får vi väl lösa det då... ;)
 
Sv: Syskon-dela rum

Jag delade rum med min syster - och jag HATADE verkligen det, jag tog till vana att leka i vår stora garderob för att få vara ensam, och tiggde och bad att jag skulle få sova där, det fick jag givetvis inte.
Inte förrens 15 års åldern flyttade vi så jag fick ha eget rum, vilket var en otrolig lättnad.
 
Sv: Syskon-dela rum

Mina prinsar på 4 och 8 delar rum men ska få varsitt (=ett halvt av nuvarande) i sommar. Storebror är trött på att lillebror rör till i rummet och de kivas alltid om vem som stökat ner. Det ska bli roligt att se vem det är :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn I vårt nya hus finns på mellanvåningen tre sovrum och ett litet allrum. Vi kommer såklart att ha ett utav sovrummen och sen funderar vi...
2
Svar
20
· Visningar
2 390
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Hej! Jag påbörjar nu till hösten äntligen min utbildning. Jag och min dotter bor bra, i ett område jag känner till väl, nära till...
2
Svar
28
· Visningar
3 369
Senast: Ms_Antrop
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 579
Senast: a1agnlju
·
Småbarn Vi har idag en 2.5 åring och en 3 månaders, planen är att dom i framtiden ska dela rum. Storasyster flyttade till eget när hon var 7...
Svar
9
· Visningar
1 813
Senast: Javan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp