Det där är ju inga forskare och de refererar inte heller till forskning utan ger råd efter eget huvud så långt jag kan se. Jag kan så klart googla upp folk med utbildning som hävdar att 2 år är optimalt ur barnets perspektiv. Är det också vetenskapligt bevisat då?

Vetenskapligt bevisat betyder för mig att det råder konsensus bland forskare om att det är sant. Enstaka studier är inte vetenskapliga bevis. Enstaka uttalanden från barnpedagoger är inte heller vetenskapliga bevis.
För att forskare ska anse att något stämmer måste man först definiera vad man ens menar.

Men OM man skulle göra en studie (som inte bevisar något men som ändå studerar något) om hur långt det ska vara mellan syskonen för att det ska vara optimalt för barnet. Hur tycker du själv att man ska definiera optimalt för barnet? Optimalt på vilket sätt? Vilket resultat är du ute efter?

Optimalt på så sätt att barnet får ut det mesta möjliga av sin anknytningsprocess givetvis. Det trodde jag var underförstått?
 
Optimalt på så sätt att barnet får ut det mesta möjliga av sin anknytningsprocess givetvis. Det trodde jag var underförstått?

Ja men hur skulle man mäta det då rent konkret?

Fråga barnet?

Vad innebär det att få ut mesta möjliga av en anknytningsprocess? Vad ska man få ut?

Vetenskapliga bevis finns sällan för underförstådda saker utan det handlar om tydligt definierade mätbara gejer.

Kan vi inte bara enas om att din åsiket är en åsikt bland andra och att det finns proffs som håller med dig och proffs som inte gör det?
 
Ja men hur skulle man mäta det då rent konkret?

Fråga barnet?

Vad innebär det att få ut mesta möjliga av en anknytningsprocess? Vad ska man få ut?

Vetenskapliga bevis finns sällan för underförstådda saker utan det handlar om tydligt definierade mätbara gejer.

Kan vi inte bara enas om att din åsiket är en åsikt bland andra och att det finns proffs som håller med dig och proffs som inte gör det?

Är du på en så låg nivå att du inte ens förstår hur viktig anknytningsprocessen är för en människas varande så är det ingen idé att vi diskuterar.
 
Fast nej, det är du som hävdar att det finns forskning i området, då får du visa den forskningen om du ska verka trovärdig.

Njae, hon går ju längre än så, hon hävdar att det finns vetenskapliga bevis.

Utan att googla förutsätter jag att det finns studier i ämnet som kommer fram till olika resultat, bland annat det hon påstår.
 
Är du på en så låg nivå att du inte ens förstår hur viktig anknytningsprocessen är för en människas varande så är det ingen idé att vi diskuterar.

Va klart den är viktig, jag undrar hur man kan studera den vetenskapligt. Att något är viktigt gör det bara ännu viktigare att tydligt definiera vad man forskar på.
 

Elisabeth Schönbeck, beteendevetare med inriktning på syskonrelationer och småbarnspedagog:


– Många barn hinner inte att knyta an ordentligt till sina föräldrar innan de får syskon. Det är först i treårsåldern som de flesta barn har klarat av sin individuations- och separationsfas. De är mer självständiga och att få syskon är inte ett lika stort hot, då det inte blir samma kamp om föräldrarnas kärlek och uppmärksamhet.

Elisabeths tips: Att vi behandlar syskon olika är oundvikligt. Vår instinkt är att skydda det minsta barnet. Tätt mellan barnen gör att storasyskonet, som fortfarande är väldigt litet, får ta ett större ansvar och klara sig mer på egen hand. Undersökningar visar att vi skäller mer på det äldsta barnet. Storasyskonet får ofta uppmärksamhet för sin prestation till skillnad från småsyskon som i större grad bedöms för den person de är. Genom att vara medveten om de här mönstren kan vi se till att inte överdriva dem.

Louise Hallin, barnmorska och leg psykoterapeut:


– Dagens föräldrar är hårt belastade i sina liv. Det är en konstant tidspress och många saker som ska göras samtidigt. Ju mer stressat ni lever desto glesare mellan barnen är mitt bästa råd. Det ger er som föräldrar och hela familjen större möjlighet till ett lugn. Stress är barnens värsta fiende. Utgår man helt och hållet från barnets perspektiv är 3 år den optimala åldern för att få ett syskon. En treåring är en mognare person som kan röra sig fritt, och har större möjlighet att uttrycka sig verbalt. De har egna vänner och de allra flesta tycker att förskolan är rolig. Sett ur föräldrarnas perspektiv blir det en friare situation som skapar mer tid att ägna åt båda barnen.

Louise tips: Det är en stor omställning att få barn nummer två och det är svårt att förutse hur det blir. Men er ork kommer att påverka hur alla i familjen mår. Se till att glappet mellan förväntningar och hur er verklighet ser ut blir så litet som möjligt. Ju mindre glapp desto mindre risk för konflikter

Jag gjorde som du uppmanade och googlade. Kunde snabbt konstatera att:
1. Detta är ett urklipp från en högst ovetenskaplig artikel i en lika ovetenskaplig publikation
2. Artikeln innehåller miniintervjuer med tre "experter" och som av en händelse så har du klippt bort den experten som var av åsikten att det inte fanns något optimal ålder :grin:
 
Hitta typ topp fem erkända forskare på området som alla säger att det är allmänt accepterat så ska jag vara generös nog att räkna det som "vetenskapligt bevisat" att det gäller generellt i en västerländsk kontext.

Studier går det ju tretton på dussinet och har inget med bevis eller sanning att göra. Man kan ju hitta studier som kommer fram till olika slutsatser och de studerar aldrig så generellt.
Forskare uttalar sig nog inte om optimalt i generella termer utan definierar vad de menar.

Det säger fortfarande inte att det är optimalt för en individ dock!

Eller så accepterar du att det är en åsikt och inte en vetenskapligt bevisad sanning
 
Det kommer alltid finnas studier som tyder på det ena eller det andra och visst tas det upp relevanta perspektiv i artiklarna. Men för mig är det lite ett höstrå på en höskulle, något som försvinner helt i helheten. Min starka tro är att barnet får bäst anknytning när familjen mår som bäst och har gjort ett val som passar dem i deras liv.
 
Är du på en så låg nivå att du inte ens förstår hur viktig anknytningsprocessen är för en människas varande så är det ingen idé att vi diskuterar.
Igen, tror du tvillingar eller trillingar har sämre anknytning till sina föräldrar? Dom är ju fler om uppmärksamheten från början.
 
Saker och ting är ju mer komplext än så här är det.
Det ska vara ett visst antal barn. Gått ett visst antal år.
Men alltså. På riktigt.
Livet är ingen manual.
Sen vissa känner ja men det räcker med ett barn. Det är ok.
Vissa vill inte ha barn. Givetvis ok det med.
Vissa får tätt. Lika ok det med.

Tycker tråden blivit märklig. Skuldbeläggande rent av.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi håller på att utveckla gården med bland annat nötdjur. Vi kör det på f-skatt och har andra jobb vid sidan av. Vi har en 3åring och...
Svar
17
· Visningar
2 086
Senast: Emtherlia
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 003
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 379
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp