Syskonbarn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Syskonbarn

Lejonflickan skrev:
Nu blir man ju ordentligt nyfiken på vad ditt syskonbarn ev. ska heta? :idea: :confused:
Jag håller med flera här , namn som kan associeras med "fula" saker ska man undvika, såsom Britta-Fitta, Dick-Pick.
Jag hade en del önskemål för vår son:
Kalle - gick bort för det rimmade på Vattenskalle
Ola - gick bort för att jag kom att jobba med en total-idiot som hade det namnet
Viking - fick han senare som 3-namn
Så det blev Felix. Säkert kan man gissa att han skulle kallas "ketchup" men det har aldrig hänt...och OM det skulle hänt så är det en jäkligt god ketchup... :D

Kalle? :confused: Vilket fruktansvärt rim. det har jag aldrig någonsin hört! Och jag har en Calle i min närhet. Däremot har jag hört Carl Pedal, men det känns lite mer harmlöst. (även om det tog hårt i fjärdeklass :( )

Jag säger som någon sade:"anstränger man sig kan man rimma på alla namn". Att vuxna sitter och "bestämmer" - kalla honom/henne inte för det eller det - för det rimmar på... etc etc.
Det tycker jag vittnar om dåligt omdöme. Inte konstigt om barn kommer på elakheter om de har föräldrar som tänker ut dem hemma vid köksbordet....
 
Senast ändrad:
Sv: Syskonbarn

Inte_Ung skrev:
JÖSSES!
Vilka fördomar.

Däremot tycker nog jag att det i ett Världsperspektiv är aningen för vanligt.

Kan du förklara "fördomar"? Namn är ju väldigt personligt, vad man tycker om eller inte beror ofta på personer som man haft i sin närhet med olika namn.

Världsperspektiv var intressant! Det har jag nog aldrig hört som skäl för att inte väja ett namn :p

Vilka namn tycker du t.ex är ok ur ett världsperspektiv?
 
Sv: Syskonbarn

En kompis till mig har en katt som heter Felix. Nu älskar jag ju katter men jag vill kanske inte förknippa namnet med varken katt, hund eller häst. Tur att vi inte fick en son eftersom jag frågade min man om hans namnpreferenser när jag läste den här tråden. Vi hade haft svårt att enas om ett namn. Flicknamnen kändes lättare.
 
Senast ändrad:
Sv: Syskonbarn

alazzi skrev:
Kan du förklara "fördomar"? Namn är ju väldigt personligt, vad man tycker om eller inte beror ofta på personer som man haft i sin närhet med olika namn
Fördomen att namnet skulle ha någon särskild sorts klassbetydelse. Just beteckningar som "fisförnämt" , "bonnigt" eller något annat som skulle vara nedlåtande. Att man kan associera till en specifik person, det kan jag ju däremot förstå.


Världsperspektiv var intressant! Det har jag nog aldrig hört som skäl för att inte väja ett namn :p

Vilka namn tycker du t.ex är ok ur ett världsperspektiv?
Alla namn är okej ur världsperspektiv.
Men jag skulle personligen inte välja ett ur världsperspektiv vanligt namn till något av mina barn.
Det blir så intetsägande och anonymt på något vis.
Jag tycker att det är kul om man från namnet kan avgöra i alla fall någorlunda varifrån en person kommer.

Vi kan ta namnet Michelle som exempel, det är ju redan på tapeten så att säga.
Om man reser runt i världen så är det inget i det som på något vis antyder varifrån man kommer.
Och när jag har rest i tjänsten så har jag märkt att det är en fördel att som varandes just Svensk ha ett typiskt just Svenskt namn.
På det viset håller omgivningen lättare reda på vilket språk som är mitt modersmål och vilka som är mina landsmän.
Ett Anglosaxiskt namn som Michelle, hade fått mig att framstå som en korkad Amerikan som pratar konstigt i stället för en utlänning med utmärkt Engelska som andra språk.
Och i mitt fall så har det varit viktigt.
 
Sv: Syskonbarn

Vi valde ju ett namn som inte var supersvensk till vår dotter eftersom vi lever det liv vi gör. Vi ville inte ha ett typiskt svenskt namn till vårt barn. Intressant hur olika man tänker.
 
Sv: Syskonbarn

I Sverige väljer man ju namn man tycker är fina, och hänger möjligen på nåt namn från släkten som andranamn.

Men andra delar av världen gör annorlunda. I Grekland får första barnet enligt traditionen namn efter sin farmor/farfar, andra får efter mormor/morfar osv. Det här gör att antalet förnamn är rätt begränsat, samma namn går runt-runt. Ropar man "Kosta!" till ett fotbollslag så svarar minst halva laget ;)

Jag hade en svensk väninna som var gift med en grek. "Det skulle vara svårt att få barn med en grek", sa jag, "tänk om han krävde att bebisen skulle heta Giorgios bara för att svärfar hette det".

Så fick väninnan barn med sin man och gissa vad den lille fick heta :angel:
 
Sv: Syskonbarn

:rofl:
Och alla irländare tycks heta Paddy och alla Schweizare heter givetvis Urs ;)
Har tyvärr inga bra kvinnonamn på lager.
 
Sv: Syskonbarn

Jo, där känner jag igen mej.
Min bror´s namn på sin son tyckte jag var knasigt först. Men nu, icke!
Finns inget som passar bättre!

Som någon skrev, man ska vara försiktig med att kritisera någons namnval. Kan vara mycket sårande... jag vet.

När vi bestämt vårat så har man fått; Näää, ni skojar! eller Nej men så kan han ju inte heta....
Han står som skriven med ett namn men ska kallas vid ett annat, typ smeknamn. Då är det vissa som inte gillar det och då ändå kallar honom vid det skrivna :mad:
MITT BARN! JAG SOM BESTÄM! :bump:

Sen så tycker jag att det är att ta i att kalla det för fördom.
Jag tycker oxå att det är "fisförnämt" Michelle.
Skulle jag fått en jänta skulle hon inte fått heta Josefina, Viktoria, Denice mm för jag tycker der är prinsessnamn och tuttinutt. :p
Min sambo däremot VILL ha sådana namn! :crazy:
Ingen av oss tycker den enen är fördomsfull bara för det. Jag menar, smaken är som baken...
Jag gillar då äldre "bonniga" namn, tyvärr inte han... :(


Är det fördomsfullt att tycka "Aschmed" är utländskt... :D
 
Sv: Syskonbarn

Jag ville döpa vår dotter till Anna men min man tvärvägrade.
Så vi fick kompromissa fram ett namn som vi båda kunde acceptera.
 
Sv: Syskonbarn

*lånar knapp*

När min exsambos syrra väntade barn med sin kille så hade de under flera år kallat hennes mage "Albin" - alltså långt innan hon blev med barn; som ett skämt om hennes lilla "kula". Sen väntade de barn...... och jag frågade vad de tänkt på för namn.
- Jaa, blir det en pojke ska han heta Albin!
- Hahahaha, nää, men tala om nu... , sa jag
- Jo, men han SKA heta Albin!
Och det blev en liten jättesöt Albin!
Några år senare var det dags igen; en pojke till som heter Otto! :D

Deras äldsta syrra drog sig inte ett ögonblick för att kritisera det senare namnet väldigt... :smirk: Jättetrist! Jag själv hade kanske inte valt Otto, men skulle ALDRIG kritisera någons namnval. Namnet är ju något som faktiskt "blir" den personen och inte alls är något annat än det.
 
Sv: Syskonbarn

Otto eller Albin...Tja, inte för mig. Men det är ju så olika vad man gillar. Skulle dock inte välja något av "10 i topp" namnen om det gick att undvika. Det finns ju så många olika namn så man behöver ju inte välja samma namn som alla andra väljer.
 
Sv: Syskonbarn

Inte_Ung skrev:
Ett Anglosaxiskt namn som Michelle, hade fått mig att framstå som en korkad Amerikan som pratar konstigt i stället för en utlänning med utmärkt Engelska som andra språk.
Och i mitt fall så har det varit viktigt.

Ahh! Fel,fel, fel,fel!!! *ser ut som Brasse i fem myror är fler än fyra elefanter*

Michelle är FRANSKT!!! :idea: :love: :p

/Priffe som ÄLSKAR :love: :love: :love: :love: nästan alla franska namn!! (och är mycket intresserad av namn i allmänhet)

PS. Att Michelle kan upplevas som "snobbigt" har kanske med det franska herraväldet att göra på 1700-talet? Michelle har också dalat lite och innehar numera en motsatt position. Kolla in vilken amerikansk website som helst så heter det att Michelle är ett riktigt botten-låg-klassnamn...
 
Sv: Syskonbarn

alazzi skrev:
Otto eller Albin...Tja, inte för mig. Men det är ju så olika vad man gillar. Skulle dock inte välja något av "10 i topp" namnen om det gick att undvika. Det finns ju så många olika namn så man behöver ju inte välja samma namn som alla andra väljer.

Nej, men Anna gick bra?? (det är ju INTE vanligt.. :angel: )

:D *retas*
 
Sv: Syskonbarn

mandalaki skrev:
I Sverige väljer man ju namn man tycker är fina, och hänger möjligen på nåt namn från släkten som andranamn.

Men andra delar av världen gör annorlunda. I Grekland får första barnet enligt traditionen namn efter sin farmor/farfar, andra får efter mormor/morfar osv. Det här gör att antalet förnamn är rätt begränsat, samma namn går runt-runt. Ropar man "Kosta!" till ett fotbollslag så svarar minst halva laget ;)

Jag hade en svensk väninna som var gift med en grek. "Det skulle vara svårt att få barn med en grek", sa jag, "tänk om han krävde att bebisen skulle heta Giorgios bara för att svärfar hette det".

Så fick väninnan barn med sin man och gissa vad den lille fick heta :angel:

men du, greker är ju urtrista.... :D
 
Sv: Syskonbarn

Michelle får mig bara att tänka på den jobbiga yngsta systern i "Huset Fullt". :crazy:
 
Sv: Syskonbarn

Vi valde ju ett namn som inte var supersvensk till vår dotter eftersom vi lever det liv vi gör. Vi ville inte ha ett typiskt svenskt namn till vårt barn.
Klokt val. Jag har haft problem med att mitt namn är inte uttalningsbart för engelsmän trots att det har varken å, ä eller ö i sig. Så jag kommmer välja ett namn som går att uttala på engelska t.ex. Sara, Simon osv. till mina barn.

/Soapbubble
 
Sv: Syskonbarn

prinsessfeminist skrev:
men du, greker är ju urtrista.... :D

Fast är ju inte så trist! Jag tänkte vidare på det där igår, och insåg att om min familj använt samma namnprincip så skulle min syster hetat Rakel (efter farmor) och jag (lillasyster) skulle ha hetat Axelina. :) Enormt mycket coolare namn än de tråknamn vi faktiskt fick :( .
 
Sv: Syskonbarn

Apropå snobbnamn, bonniga namn eller fördomar...

Jag skulle ha MYCKET svårt för att döpa en son till ett namn som slutar på Y.

Typ Jerry, Conny, Ronny, Benny etc.

När man dagligen i sjukvården ser dessa överrepresenterade som kriminella, missbrukare eller bråkstakar vill man inte "belasta" barnet med det :crazy:

Jag försökte länge tro att det bara VAR en fördom, men har fått ge mig för den dagliga bevisbördan på motsatsen :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: MML
·
Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 854
Senast: Seabaz
·
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 873
Senast: Pilot
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
979
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bärstol
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp