Syskonvagn, har du tips?

RIA

Trådstartare
Jag behöver köpa en ny syskonvagn snart.

För tillfället har vi en Phil & Ted och jag älskar den!
Men tyvärr så får understa sätet bara ta 15 kg i vikt och Isabelle ligger nära viktgränsen nu så jag behöver en ny vagn.

Tim är ca 1 meter lång och väger 15 kg och Isabelle är ca 90 cm och väger 14 kg så vagnen måste kunna ta minst 18-20 kg per barn, eller ha en totalvikt på minst 36 kg.

Framhjulen måste kunna snurra i 360 grader då jag inte har de bästa handleder och behöver snurrhjul för att inte behöva lyfta tungt hela tiden.

Den ska klara både asfalt och grus.
Liggläge/viloläge är ett stort plus men inget måste. Viktigast är en smidig, inte för tung vagn som inte tar alltför mycket plats i bilen då även en dubbelbur till hundarna ska få plats.
Hurvida barnen sitter mot mig eller inte spelar ingen roll.

Som singelvagn finns en bugaboo bee med tillhörande ståbräda men Tim fixar inte ståbräda på heltid och jag fixar inte att han är "lös på egen hand" så därför är en ny syskonvagn ett måste trots att han fyller 4 i år.

Har ni några tips?
 
Sv: Syskonvagn, har du tips?

Hade en emmaljunga 360 ett tag, otroligt lättkörd men tror faktiskt den kommer kännas trång för båda barnen.

Kan inte Isabelle åka på ståbräda? Rasmus har gjort de rätt länge nu hos dagmamma och han är mindre än henne.
 
Sv: Syskonvagn, har du tips?

För tillfället har vi en Phil & Ted och jag älskar den!
Men tyvärr så får understa sätet bara ta 15 kg i vikt och Isabelle ligger nära viktgränsen nu så jag behöver en ny vagn.

Oj, det visste jag inte. Vi använde vagnen senast idag, och då satt 4-åringen bak (19 kg)!
 
Sv: Syskonvagn, har du tips?

Om vi ska köpa en syskonvagn ska vi nog köpa en babyjogger City select.
Tror den är ok till 20kg/säte, men jag har läst att den är ganska liten sa för Tims del kanske det blir för trangt. Men kanske värt att prova?
Tyvärr är den ganska dyr och nu pa marknaden sa den finns inte begagnad heller.
 
Sv: Syskonvagn, har du tips?

Urban Jungle finns ju och där är det svängbara hjul fram, som du dock kan låsa vid behov. Om jag inte minns helt fel så klarar den en totalvikt på båda barnen på 50 kg.

Jag har aldrig haft en sådan vagn men funderar själv på en sådan om vi kommer ha behov ha syskonvagn nu framöver när dottern ska tillbaka tillbaka till förskolan.

Fördelen är ju att de finns att köpa begagnat. Nackdelen som jag ser det är att sittdelen lutar något bakåt. Googla på den så ser du det på bilderna.

Andra vagnar som jag vet är babyproffsens egna och Teutonia har en också. Svängbara hjul har de båda två. Babyproffsens vagn så sitter barnen framåt båda två och i Teutonias så kan du välja åt vilket håll barnen ska sitta. Något mer vet jag inte om dem.
 
Sv: Syskonvagn, har du tips?

måste bara tillägga att det är stor skillnad på årsmodell 2009 och 2010. 2009 är "stelare" och har hårda punkteringsfria däck. vi har beställt den nya modellen carena double swing och den kommer nu i veckan, vi hade inte köpt vagnen om de inte hade gjort de uppdateringarna sen förra året:)
det stod mellan den o babytravel syskonvagn av samma modell, det som avgjorde var att carenan var lättare att fälla ihop. det som var ett plus med babytravels var att handtaget gick att justera i höjd, det går inte på carenas.
 
Sv: Syskonvagn, har du tips?

Jag har en Babytravel syskonvagn som jag är nöjd med. Enligt babyproffsens hemsida tar den 36 kg sammanlagt så du klarar dig ett tag till med den.
Jag använder min året runt på alla möjliga underlag och den har funkat bra. Framhjulen är snurrbara 360 grader men kan låsas vid behov. Styret är höj o sänkbart. Tar liten plats hopfälld. Vi har en liten Toyota Prius som den går in i och det blir lite utrymme kvar på sidorna där lite får plats.

Det enda jag inte är riktigt nöjd med är korgen under sätet som är svårpackad men har du väl fått dit sakerna då går det i en del.
Dessutom brukar jag använda den själv till sittplats vid behov. Alltså inte i sitsen utan där barnen har fötterna.

Finns begagnade för skapligt pris rätt ofta har jag sett.
 
Sv: Syskonvagn, har du tips?

Hade en emmaljunga 360 ett tag, otroligt lättkörd men tror faktiskt den kommer kännas trång för båda barnen.

Kan inte Isabelle åka på ståbräda? Rasmus har gjort de rätt länge nu hos dagmamma och han är mindre än henne.

Isabelle gillar inte att stå på ståbräda så värst. sedan är hon ju inte ens 2 år och orkar inte gå så mycket att hon och storebror hade kunnat varva mellan sitt/ståbräda och gå själva och då delat på en singelvagn.

Sedan så är jag ute varje dag med hundarna och går i raskt tempo och det finns inget barn som skulle palla 1-2 timmar på en ståbräda bara för att gå med hundar. I vagnen så kan dom sitta och läsa en bok i alla fall :)
 
Sv: Syskonvagn, har du tips?

Oj, det visste jag inte. Vi använde vagnen senast idag, och då satt 4-åringen bak (19 kg)!

jo, det är 15 kg gräns på nedre sitsen. jag tror ju vagnen orkar mer men det är deras rekommendation och eftersom jag använder vagnen dagligen så vågar jag inte chansa utan köper en annan istället.
 
Sv: Syskonvagn, har du tips?

Om vi ska köpa en syskonvagn ska vi nog köpa en babyjogger City select.
Tror den är ok till 20kg/säte, men jag har läst att den är ganska liten sa för Tims del kanske det blir för trangt. Men kanske värt att prova?
Tyvärr är den ganska dyr och nu pa marknaden sa den finns inte begagnad heller.

Tror det var den vi kollade lite på i butiken när vi var inne och kikade. Tim måste provsitta innan jag kan säga något om den. annars är det ett alternativ.
tror det var runt 10.000 kr för allt med regnskydd, 2 sitsar m.m.
lite väl dyrt men det får ju gå om jag inte hittar något bättre. En vagn måste jag ha!
 
Sv: Syskonvagn, har du tips?

Jag har en Babytravel syskonvagn som jag är nöjd med. Enligt babyproffsens hemsida tar den 36 kg sammanlagt så du klarar dig ett tag till med den.
Jag använder min året runt på alla möjliga underlag och den har funkat bra. Framhjulen är snurrbara 360 grader men kan låsas vid behov. Styret är höj o sänkbart. Tar liten plats hopfälld. Vi har en liten Toyota Prius som den går in i och det blir lite utrymme kvar på sidorna där lite får plats.

Det enda jag inte är riktigt nöjd med är korgen under sätet som är svårpackad men har du väl fått dit sakerna då går det i en del.
Dessutom brukar jag använda den själv till sittplats vid behov. Alltså inte i sitsen utan där barnen har fötterna.

Finns begagnade för skapligt pris rätt ofta har jag sett.

En sån hade vi innan vi bytte till våran P&T efter en månad. Jag fixade inte att ha med den till stan. Jag vill kunna komma fram överallt...
Jag trivdes med vagnen annars, och nu måste jag ha en vagn och kommer få nöja mig med en bred syskonvagn tyvärr. trodde jag skulle kunna ha den längre men Isabelle är så stor...
Dock så är det allra viktigast att ha en vagn till alla hundpromenader och inte till stan. Dit kan jag knappt åka själv med barnen så det undviker jag och de gånger vi då gör det så kan vi ta 2 vagnar (har även en quinny zapp).

Men denna står på listan :)
 
Sv: Syskonvagn, har du tips?

Tack så mycket för alla tips!

Ska kika igenom dom ni nämnt när mina små somnat och jämnföra dom :)
 
Sv: Syskonvagn, har du tips?

Urban jungle!! Vi har ju flertalet vagnar på förskolan ( Föräldrar får välja om de vill att sitt barn sover i egen vagn ute) Och Urban jungle är klart bäst (för oss då) väldigt lättkörd och smidig. (Både singel och tvillingvagnen) Hade helt klart valt en sådan!
 
Sv: Syskonvagn, har du tips?

Urban jungle!! Vi har ju flertalet vagnar på förskolan ( Föräldrar får välja om de vill att sitt barn sover i egen vagn ute) Och Urban jungle är klart bäst (för oss då) väldigt lättkörd och smidig. (Både singel och tvillingvagnen) Hade helt klart valt en sådan!

Har både singel o syskonvagnen från UJ o jag ÄLSKAR dom!!! Så smidiga OCH snygga!!! Dock tror jag att det är svårt att hitta en syskonvagn som du får plats med i bilen om du ska ha plats för hunden också. Vi har en passat -06 o vagnen tar upp nästan hela bagageutrymmet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 891
Senast: Görel
·
Småbarn Köpte en jättebillig begagnad Phil & Ted vibe (första modellen) eftersom vår Kronan syskon börjar bli för liten, men jag gillar...
Svar
0
· Visningar
491
Senast: glittra
·
Gravid - 1år Vi väntar en lillebror i juli till Ludvig (snart 6) o Amanda ( snart 2.5), och den här gången funderar jag starkt på syskonvagn. När À...
Svar
17
· Visningar
2 348
Senast: Brandgul
·
Småbarn Ja visst behöver man väl en syskonvagn? Om jag tex vill ut och gå med barnen när dom ska sova eller när jag skjutsar äldsta till dagis...
Svar
18
· Visningar
4 683
Senast: Petronilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp