majola
Trådstartare
Jättebra! Är lönen bra eller går du minus?Har sökt jobb i en tygaffär. Hur ska det gå?![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jättebra! Är lönen bra eller går du minus?Har sökt jobb i en tygaffär. Hur ska det gå?![]()
Jättebra! Är lönen bra eller går du minus?![]()
Alltså är risken stor att du handlar för mer än du tjänar?Vet inte än. Men misstänker att det är sämre betalt. Dessutom bara deltid. Men jag var bara tvungen att söka! Vore ju nästan ett drömjobb!
Alltså är risken stor att du handlar för mer än du tjänar?
Jag har faktiskt gjort något! Men jag kan inte länka till bilder från Instagram. Har till och med skapat ett nytt konto för sådana bilder, men vad tusan...
Här är mitt Insta-konto i alla fall: https://www.instagram.com/majola75/
Jag har sytt nya tygservetter och gjort bivaxdukar (ja, det är ju ingen sömnad, men de är av tyg!)
Faktum är att jag funderar på att sy leggings till mig själv. Helt vanliga svarta. Men lönar det sig? Jag kan få fairtradade eko-leggings för ca 25€. Det handlar ju inte om något speciellt spännande, jag vill bara undvika taskig produktion så långt det går...
Jag öppnar instagram i webbläsaren i stället för appen och markerar(håller längre på) bilden, väljer kopiera och väljer klistra in här i skrivfältet på buke. Funkar oftast men inte alltid. Om det trilskas så går jag in på webstagram och kopierar därifrån.![]()
![]()
Äh, vad tusan. Men direktlänkar till bilderna i alla fall. Hur gör man?
Jag sitter och planerar vad jag ska sy till barnen, börjar jag sy nu kanske jag hinner sy varsin klänning till sommaren. Behöver lite nytt tyg ocksa, hur gör ni när ni köper tyg? Köper en bit (hur mkt?) och ser sen vad det blir av det eller ser ni först ut ett mönster och köper sen rätt mängd tyg?
Jag köper oftast en tygbit och väljer mönster sen. Jag syr ju mest kläder till mig själv och köper då 1-2.5 meter beroende på vad jag känner att tyget passar till. Leggings långklänning eller klänning är vad jag syr främst så lite plan har jag.Jag sitter och planerar vad jag ska sy till barnen, börjar jag sy nu kanske jag hinner sy varsin klänning till sommaren. Behöver lite nytt tyg ocksa, hur gör ni när ni köper tyg? Köper en bit (hur mkt?) och ser sen vad det blir av det eller ser ni först ut ett mönster och köper sen rätt mängd tyg?
Man får tom tjäna 30.000 om året på hobbyverksamhet.Jo upp till 10 000 kr får man tjäna på sin hobby innan man måste börja driva det via företag och betala skatt.
Man får tom tjäna 30.000 om året på hobbyverksamhet.
skattemyndigheten som ville beskatta min hobby för 2016.Men efter att jag redovisat konstaterat att det hamnade under hobbyverksamhet.Källa på det, tack.
SKV skriver sin information om hobbyverksamhet "I princip är alla inkomster från hobbyverksamheten skattepliktiga."
Det ena har dessutom inte med det andra att göra, du behöver inte driva bolag för att redovisa din hobbyverksamhet och skatta på inkomsten.
https://www.skatteverket.se/downloa...766511674/hobbyverksamhet-skv344-utgava12.pdf
skattemyndigheten som ville beskatta min hobby för 2016.Men efter att jag redovisat konstaterat att det hamnade under hobbyverksamhet.
Jodå jag har det på papper från sagda myndighet och det står klart o tydligt att då jag tjänat under 30.000 så räknar dom det som hobby.OK, ingen källa alltså? (se min länk för min källa)
Det är rätt nyligen det har ändrats, numera måste all vinst beskattas från första kronan. Du får alltså inte längre tjäna 30 000 innan beskattning sker. Du ska själv deklarera din hobbyverksamhet i deklarationen.Jodå jag har det på papper från sagda myndighet och det står klart o tydligt att då jag tjänat under 30.000 så räknar dom det som hobby.
Det där med kvittona hade jag missat och fick reda på av den snälla o trevliga mannen på myndigheten, men det löste sig ändå,då underskottet var massivt på papper.....Det är rätt nyligen det har ändrats, numera måste all vinst beskattas från första kronan. Du får alltså inte längre tjäna 30 000 innan beskattning sker. Du ska själv deklarera din hobbyverksamhet i deklarationen.
Utdrag från länken här ovan, vi gick även igenom detta tidigare i tråden.
"Inkomster
I princip är alla inkomster från hobbyverksamheten skattepliktiga. Undantag Inkomst av försäljning av vilt växande bär, svampar och kottar som du själv plockat under ett inkomstår är skattefri till den del den inte överstiger 12 500 kr. Detta gäller bara om inkomsten inte på annan grund kan hänföras till näringsverksamhet eller till lön eller liknande. Skattefriheten gäller t.ex. inte för den som har anlitats av någon annan för att plocka bär."
"Deklarationsblankett
Du ska deklarera hobbyverksamhet på blankett T2 (SKV 2051). Varje hobbyverksamhet deklareras på en egen blankett. Du behöver inte deklarera en hobbyverksamhet som utvisar underskott. Även om du inte behöver deklarera hobbyverksamheten ska du spara anteckningar, kvitton m.m., se nedan. Anteckningsskyldighet Du är skyldig att spara anteckningar, räkningar, kvitton m.m. på ett sådant sätt att kontroll av deklarationen är möjlig. Handlingarna bör bevaras under minst sex år efter inkomståret. Även om hobbyverksamheten går med underskott, som du ju inte behöver deklarera, måste du spara underlaget, bl.a. för att senare år kunna visa att du har rätt att göra avdrag för underskottet."