Sytråden 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tekniskts sett, har du inte företag får du inte ta beställningar. Om du gör det så ska du skatta från första vinstkronan, alltså den krona som går över materialkostnaden.
Imte för att vara tjurig eller besserwisser, men vi som har företag tycker det är väldigt tråkigt med folk som syr beställningar svart för vi har sjukt svårt att få betalt som det är redan. Nu är det ju bara till en kompis, men kan vara värt att ha i bakhuvudet om det händer fler gånger. :) men kul att någon tycker du är så duktig att den vill att du ska sy till hen!
Men SKV har en kategori för hur man skattar då-och-då-uppdrag utan företag?
https://www.skatteverket.se/privat/...ansterochgigga.4.6bef7d451695d90def448f6.html
Alltså skatt från första kronan, men inte nödvändigt företag?
 
@Trott tack! Jag vågar inte riktigt sy på beställning, men nu har jag lite mer på benen om jag ångrar mig.

@MiaMia oj nu blir det snurrigt i skallen.. Känner igen det där att man kan "jobba vitt utan företag". Vilken djungel! Jag fortsätter nog att sy till mig själv och familjen.
 
Men SKV har en kategori för hur man skattar då-och-då-uppdrag utan företag?
https://www.skatteverket.se/privat/...ansterochgigga.4.6bef7d451695d90def448f6.html
Alltså skatt från första kronan, men inte nödvändigt företag?
Jag vågar absolut inte säga något säkert, men det du säljer (utan företag) ska in i deklarationen, gör du vinst blir det skatt. Går du plus minus noll blir det ingen skatt, men det ska ändå redovisas i deklarationen :)
Jag som företagare (enskild firma) har en bilaga (NE-bilaga tror jag den heter) jag fyller i och bifogar i min vanliga deklaration. Jag misstänker att det någonstans finns så man skriver in förtjänst av hobby typ. Men eftersom jag själv inte har det som hobby vet jag inte riktigt vart eller hur det står :)

@sthu ja det kan kännas rörigt, däremot är det ju ingen som säger att din vän inte kan köpa tyget och du syr utan att ta betalt för jobbet. Jag gör själv så ibland till familjemedlemmar, om mamma vill ha en klänning i ett visst tyg för hon betala det och så syr jag åt henne och tar inget betalt för jobbet.
 
Haha, hur tänkte jag när jag köpte ett mönster på tyska? Jag kan inte tyska :cautious:
Man behöver inte läsa beskrivningen ;) jag brukar säga att jag låtsas att jag kan tyska om jag läser med kissande ögon och lite fantasi :p
Tyska är vanligt i sömnadsmönster, så du borde kunna hitta översättningar på dom vanligaste orden/termerna :)
 
@Trott jasså är det från första kronan när man syr? Jag trodde man kunde "hobbysy" på beställning upp till en viss summa, minns inte vilken nu, innan man behövde skatta.
Ska definitivt ha det i åtanke!

Vad är en rimlig kostnad för arbetet?
Du kan tjäna pengar på din hobby, men då får du inte göra saker på uppdrag av någon annan. Så det är kanske tveksamt om någon beställer något av dig om det är inkomst av hobby eller ej.
 
Nej, det är ändrat sen några år tillbaka :)
Jadu, din tid. Sen hur mycket du värderar den.
Jag som företagare tar 400 kr/tim + material. Sen försvinner 25% i moms, och ca 35% i skatt och egna avgifter. Vilket lämnar få kronor över tyvärr. Jag vill kunna ta mer betalt, men marknaden är så mättad av folk som syr (svart främst), vilket gör att ingen vill betala. Gör jag en klänning tar jag 699-899 kr beroende på materialet, tar ca en timme att sy för mig plus lite tid utöver det (rita av mönster, klippa tyg, mm).
Som amatörsömmerska blir ju resultatet där efter med då tar man ju betalat efter kvalitet på arbetet.
 
Riktig pysselhelg för min del!
IMG_20190421_071206_382.jpg
En liten snurrklänning såhär på söndagsmorgon. Mönstret hette Alice och är skapat av LillaLumi. Lättsytt och bra!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
27 28 29
Svar
571
· Visningar
28 533
Senast: Linta
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
907
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Min gamla yogatimer app fungerar inte i nya luren och jag hittar ingen uppdatering till den, så jag måste hitta en ny. Men hur hittar...
2
Svar
35
· Visningar
765
Senast: Mint
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
299
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp