Sytråden 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och en i samma modell i feministkurbits tyg. Blev dock inte nöjd med mönsterplaceringen. Hade velat ha feminist märket mer på bröstet.
IMG_20190407_145728.jpg
 
Jag har varit produktiv idag. Blev ett par pyjamasshorts också
IMG_20190418_111305.jpg
Urfula men bekväma. Perfekta att hasa runt hemma i.
Nästan klar med ett par byxor också. Blev en ofrivillig paus som resulterade i en ny stol.
 
Hej!

Blir så inspirerad av era kreationer, tack! Har därför fått för mig att sy en typ T-shirt efter ganska så många års syuppehåll. Hittade ett fint mönster på någon amerikansk sida. I beskrivningen står det att jag behöver "1/2″ knit stay tape or stretch fusible interfacing strip of 5/8″". Vad i hela fridens dar är det?
 
Hej!

Blir så inspirerad av era kreationer, tack! Har därför fått för mig att sy en typ T-shirt efter ganska så många års syuppehåll. Hittade ett fint mönster på någon amerikansk sida. I beskrivningen står det att jag behöver "1/2″ knit stay tape or stretch fusible interfacing strip of 5/8″". Vad i hela fridens dar är det?
Stretch fusible interfacing = stretching mellanlägg som du stryker fast
Knit stay tape är jag osäker på, men gissar att det är en remsa av band för att stadga upp sömmen du ska sy.
Dessa används för att stadga upp en söm så den inte töjer sig för mycket.
Är det i/vid axelsömmen du ska använda något av detta?
 
:love:
Visa bifogad fil 28403

En Heather dress från sew over it.
Tyg från vintageinmyheart och smålänningens.

Sååå nöjd! Den kunde varit aningens tajtare, men å andra sidan kan det vara skönt med en luftig klänning.
Snygg, ser så där lagom ledig ut utan att se ut som ett nattlinne :). Ett mönster att testa. Jag har sytt relaxed som har de där fickorna men jag gillar inte sömmen på magen.
 
Känner ett stort behov av att sy lite till. Borde sy till systerbonussonen, han får aldrig något av mig. Blir mest att jag syr till systerdottern, hon är nöjd bara det är rosa typ :D Har ingen bra tyg till pojken bara.. Får klura lite. Har ett bra mönster på t-shirt nu i varje fall, Ester och Ebbe av Threads by Caroline. Superenkelt mönster! Sydde en tröja till syrrans yngsta, den har inte blivit provad än men jag var nöjd :D
Fått en förfrågan om att sy på beställning. Vet inte om jag vågar.. Det är en kompis så det är inte så blodigt egentligen. Tänkte ta materialkostnad och kanske lite för arbetet. Har ingen aning om vad som är rimligt att ta för jobbet. Uj, blir nervös bara jag tänker på det! Jag har varken sagt bu eller bä än.

Nej, jag får nog avreagera mig lite genom att sy! Sewing mends the soul, har jag läst någonstans.
 
Känner ett stort behov av att sy lite till. Borde sy till systerbonussonen, han får aldrig något av mig. Blir mest att jag syr till systerdottern, hon är nöjd bara det är rosa typ :D Har ingen bra tyg till pojken bara.. Får klura lite. Har ett bra mönster på t-shirt nu i varje fall, Ester och Ebbe av Threads by Caroline. Superenkelt mönster! Sydde en tröja till syrrans yngsta, den har inte blivit provad än men jag var nöjd :D
Fått en förfrågan om att sy på beställning. Vet inte om jag vågar.. Det är en kompis så det är inte så blodigt egentligen. Tänkte ta materialkostnad och kanske lite för arbetet. Har ingen aning om vad som är rimligt att ta för jobbet. Uj, blir nervös bara jag tänker på det! Jag har varken sagt bu eller bä än.

Nej, jag får nog avreagera mig lite genom att sy! Sewing mends the soul, har jag läst någonstans.
Tekniskts sett, har du inte företag får du inte ta beställningar. Om du gör det så ska du skatta från första vinstkronan, alltså den krona som går över materialkostnaden.
Imte för att vara tjurig eller besserwisser, men vi som har företag tycker det är väldigt tråkigt med folk som syr beställningar svart för vi har sjukt svårt att få betalt som det är redan. Nu är det ju bara till en kompis, men kan vara värt att ha i bakhuvudet om det händer fler gånger. :) men kul att någon tycker du är så duktig att den vill att du ska sy till hen!
 
@Trott jasså är det från första kronan när man syr? Jag trodde man kunde "hobbysy" på beställning upp till en viss summa, minns inte vilken nu, innan man behövde skatta.
Ska definitivt ha det i åtanke!

Vad är en rimlig kostnad för arbetet?
 
@Trott jasså är det från första kronan när man syr? Jag trodde man kunde "hobbysy" på beställning upp till en viss summa, minns inte vilken nu, innan man behövde skatta.
Ska definitivt ha det i åtanke!

Vad är en rimlig kostnad för arbetet?
Nej, det är ändrat sen några år tillbaka :)
Jadu, din tid. Sen hur mycket du värderar den.
Jag som företagare tar 400 kr/tim + material. Sen försvinner 25% i moms, och ca 35% i skatt och egna avgifter. Vilket lämnar få kronor över tyvärr. Jag vill kunna ta mer betalt, men marknaden är så mättad av folk som syr (svart främst), vilket gör att ingen vill betala. Gör jag en klänning tar jag 699-899 kr beroende på materialet, tar ca en timme att sy för mig plus lite tid utöver det (rita av mönster, klippa tyg, mm).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 630
Senast: Lyan
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
866
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
285
Senast: Sharpless
·
Fritid Jag håller på att sy en rumpvärmare till min sadel och har kommit så långt att det är dags att sy ihop alla bitar. Frågan är bara vad...
Svar
7
· Visningar
515
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp