Sytråden 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej dilemma! Jag ska sy en Duchess jacket i det röda ulltyget på bilden. Vågar jag testa att göra en luva istället för krage? Det var ett rätt dyrt tyg så jag vill ju inte att det ska bli fel. Tänkte ta luvan från Runis fairy godmother. Med snurr och allt.
Hjälp! Vågar jag göra det? Tänk om det blir fel? :nailbiting:
 
Hej dilemma! Jag ska sy en Duchess jacket i det röda ulltyget på bilden. Vågar jag testa att göra en luva istället för krage? Det var ett rätt dyrt tyg så jag vill ju inte att det ska bli fel. Tänkte ta luvan från Runis fairy godmother. Med snurr och allt.
Hjälp! Vågar jag göra det? Tänk om det blir fel? :nailbiting:
Tänk på att halsringningen behöver ändras i så fall. Jag hade inte tagit den luvan, utan ritat en egen med hjälp av instruktioner om hur man ritar luva och ändrar hals. Tänk på att trikå beter sig annorlunda än tex ull.
 
Tänk på att halsringningen behöver ändras i så fall. Jag hade inte tagit den luvan, utan ritat en egen med hjälp av instruktioner om hur man ritar luva och ändrar hals. Tänk på att trikå beter sig annorlunda än tex ull.

Jo jag tänkte inte ta den rakt av, det går ju inte. Menade mer modellen :)
Men jag kom nog fram till att jag inte vågar. Risken att det ska bli fel är för stor för att jag ska våga chansa.
 
Jag har sytt mina första träningsshorts! Fy för att sy i sportlycra alltså. Vad har jag gett mig in på?! Jag har bara typ 4m hemma av sportlycra/badlycra :nailbiting: :D Well jag lär mig väl och tur att de både är sköna och snygga. Nu är bara frågan om jag ska kantsy (heter det så på svenska? Topstitch iaf :o) dem eller ej? De köpta jag har som har samma princip med kantband är det inte, men de trosor jag sytt av samma mönster har jag gjort det på och det blev bra. Vad tycker ni?

70722BEE-B4EC-4100-8A32-EFB2F6256D4B.jpeg
 
IMG_3970.JPG

Jag har sytt två tröjor en i mumin och en i blå viscose jersey. Mumin är också någon viscose blandning gissar jag men inte lika slinkig som den blå. Mönstret är made for mermaids paige piko som är gratis för nedladdning på deras sida. Är nöjd med modellen, den här ringade jag ur lite extra gillar stora öppna ringningar tycker i stort sett alltid de är försmå ;)..
 
Mitt sug efter nya mönster är enormt! Men jag har lovat mig själv att inte köpa fler. Inga mönster, inga tyger. Minska lagret först. Jag måste verkligen hålla det den här gången.
 
Mitt syrum är kaos. Lite bättre nu, men måste göra ännu ett ryck... Bjuder på efter och före bild på det jag gjort so far 🙈 "strykbordet" I höger hörn har också blivit rensat men tog bilden innan jag gjort det... Har kastat lite bomullstyg och även samlat ihop en ica kasse som en vän ska få.
 

Bifogade filer

  • IMG_20191005_084731.jpg
    IMG_20191005_084731.jpg
    361,9 KB · Visningar: 120
Jag vill börja virka eller sticka! Istället för att sitta med mobilen på kvällarna. Tänker bara ge mig på enkla saker, vantar, halsduk raggsockor och sånt.
Har kunnat både och, när jag var liten, men nu vet jag inte alls. Vilket blir snyggast till ovanstående enkla grejer?
 
Jag vill börja virka eller sticka! Istället för att sitta med mobilen på kvällarna. Tänker bara ge mig på enkla saker, vantar, halsduk raggsockor och sånt.
Har kunnat både och, när jag var liten, men nu vet jag inte alls. Vilket blir snyggast till ovanstående enkla grejer?

Tips, det finns en stick- och virktråd :) Här är den

@Trott vad är det med syrum och oordning? Jag tycker inte jag gör annat än städa och rensa :crazy:

Ska göra fler "böskuddar" till katterna. Mjuka kuddar fyllda med spill och bös från overlocken. Tror jag sätter dragkedja på så jag kan fylla mer efter hand.
 
Jag vill börja virka eller sticka! Istället för att sitta med mobilen på kvällarna. Tänker bara ge mig på enkla saker, vantar, halsduk raggsockor och sånt.
Har kunnat både och, när jag var liten, men nu vet jag inte alls. Vilket blir snyggast till ovanstående enkla grejer?
Sticka: raggsockor, vantar, halsduk
Virka: vantar
Skulle jag säga :) virkning görs oftare med tunnare garn, så att virka en halsduk skulle ta en evighet 😂 däremot går det ju att virka en sjal till exempel. Drops (stick och virk tidning) har ofta mönster för både stickat och virkat.
 
1760-1770 Korset baserad på ett historiskt mönster och röntgenbilder av ett orginalplagg. Inte helt klara men jag provade dom för första gången igår. :) Tyvärr tog jag på mig min chemise ut och in så stirra inte för noga på mina handsydda fållar. :p Korsetten är handsydd, förutom kanalerna för syntetiskt valben.
 

Bifogade filer

  • 2CCC6760-871F-4FCF-B787-648AF3CFEF03.jpeg
    2CCC6760-871F-4FCF-B787-648AF3CFEF03.jpeg
    272,6 KB · Visningar: 112
1760-1770 Korset baserad på ett historiskt mönster och röntgenbilder av ett orginalplagg. Inte helt klara men jag provade dom för första gången igår. :) Tyvärr tog jag på mig min chemise ut och in så stirra inte för noga på mina handsydda fållar. :p Korsetten är handsydd, förutom kanalerna för syntetiskt valben.
Men wow vad häftigt! Och så himla fint!
 
Tygfråga! Om man vill sy typ en duffle/weekend bag att ha som gymväska, vilket tyg passar bäst? Vad är det för tyg på dem som man kan hitta på t.ex stadium?
 
1760-1770 Korset baserad på ett historiskt mönster och röntgenbilder av ett orginalplagg. Inte helt klara men jag provade dom för första gången igår. :) Tyvärr tog jag på mig min chemise ut och in så stirra inte för noga på mina handsydda fållar. :p Korsetten är handsydd, förutom kanalerna för syntetiskt valben.
Du är så imponerande! 😀
Måste vara klurigt att få till passformen så pass bra som du får till den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
27 28 29
Svar
560
· Visningar
27 872
Senast: Lyan
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
882
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
290
Senast: Sharpless
·
Fritid Jag håller på att sy en rumpvärmare till min sadel och har kommit så långt att det är dags att sy ihop alla bitar. Frågan är bara vad...
Svar
7
· Visningar
518
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp