Sytråden 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har aldrig ens hört talas om papperslakan :o
Jag köper mönsterpapper på rulle, 10 meter tror jag det är.

Reselakan i papper som man kunde slänga efter användning. Var gjorda i starkt och segt papper. Väldigt enkelt att prova mönstret då man kunde tejpa alla veck och sömmar. Brukade köpa på Åhléns.

Hur starkt är det mönsterpappret? Sånt som är som typ smörpapper tycker jag går sönder så lätt.
 
Reselakan i papper som man kunde slänga efter användning. Var gjorda i starkt och segt papper. Väldigt enkelt att prova mönstret då man kunde tejpa alla veck och sömmar. Brukade köpa på Åhléns.

Hur starkt är det mönsterpappret? Sånt som är som typ smörpapper tycker jag går sönder så lätt.

Aha,v då vet jag vad det är! Har inte sett sen jag var liten..

Mönsterpappret är tjockare än smörpapper. Jag tycker det håller bra.
 
Jag har köpt en symaskin och tänkte börja sy igen efter en 25 års uppehåll...

På den tiden ritade jag alla mönster på papperslakan eftersom jag tycker att vanligt mönsterpapper är för skört. Nu har jag googlat lite och hittar inte det jag en gång använde. Så jag undrar vad ni ritar era mönster på och om det fortfarande finns papperslakan eller liknande?
Finns det inte något material som inte är papper som är lite tåligare att göra möster av? Någon som vet vad jag pratar om och vet vad det heter? Lite som en tunn vliseline, någon sorts nonwoven?
 
Fodret klart :up:
1572187733430490646532890669698.jpg

Då tar vi tag i yttertyget!
 
Nästa år måste jag gå på mässan. Är till och med i rätt land den här gången men det blev ändå miss i planeringen. Är de så bra som man tror?
Jag var där för första gången i år. På sätt och vis blev jag lite besviken. Det säljs mest ”barn”tyger och priserna är ingen jätteskillnad mot att handla på webben tycker jag och föredrar nog att handla där då jag kan beställa precis den mängd jag vill i lugn och ro. Men jag hade en trevlig eftermiddag, köpte reflexgarn till mässpris och ett mönster på en topp jag kikat in sen tidigare, men känner inget behov att gå dit igen.
 
Någon som använt strass på textil? Vad är bäst? Limmade eller iron-on? Plagget måste inte nödvändigtvis kunna tvättas med bibehållna strass, men ska sitta kvar trots rörelse och stretchtyg...
 
Nästa år måste jag gå på mässan. Är till och med i rätt land den här gången men det blev ändå miss i planeringen. Är de så bra som man tror?

Tyckte att den var helt värdelös. Massa billigt krimskrams och knappt några tyger alls. Kommer inte att gå igen. Var verkligen inte värt att betala för inträde.
 
Nästa år måste jag gå på mässan. Är till och med i rätt land den här gången men det blev ändå miss i planeringen. Är de så bra som man tror?
Jag är nog lite besviken på årets mässa. Jag handlade en bråkdel av vad jag brukar göra. Det kändes som att det var mer garnbutiker och annat än vad det vanligen är. Och lite besviken på priserna, tror inte något tyg jag köpte var på mässpris.
 
Jag var ju i Malmö och Göteborg på mässan. Upplever samma sak, inga mässpriser och lite klent utbud (men det hindrade inte mig från att handla :D)
 
Jag är nog lite besviken på årets mässa. Jag handlade en bråkdel av vad jag brukar göra. Det kändes som att det var mer garnbutiker och annat än vad det vanligen är. Och lite besviken på priserna, tror inte något tyg jag köpte var på mässpris.

Tyckte att folk var fruktansvärt oförskämda med, blev omkringputtad och typ tacklad när man stod och tittade på tyger. Fick gå efter min sambo för att kunna ta mig fram. :crazy:
 
Men är typ helt till mig över att en av mina hjältar inom historisk klädsel tar sig tiden att hjälpa mig göra ett mönster till en 1700tals korsett efter mina mått. Känner mig lite star-struck. Men jag ritar mönstret och han säger vad jag gör för fel. Så fett värt att vara med i Foundations Revealed för det! Tycker väl inte att deras bibliotek är värt det för mig, men just hjälpen ifrån Luca Costigliolo är guld värt.
 
Tror absolut på sådana knappar. Eller såna som ser ut som en bit tand/horn som man knäpper i en ögla

Tror inte duffelknapp blir bra, i och med att den ligger omlott över bröstet. Känns inte så snyggt. Tror jag.

Letar som en tok efter stora fina träknappar men kammar noll. Hittar några fina men då är frakten väldigt hög i förhållande till vad jag köper..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
24 25 26
Svar
511
· Visningar
25 388
Senast: Lyan
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
778
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
233
Senast: Sharpless
·
Fritid Jag håller på att sy en rumpvärmare till min sadel och har kommit så långt att det är dags att sy ihop alla bitar. Frågan är bara vad...
Svar
7
· Visningar
501
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp