Sytråden 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har spenderat senaste veckan med att försöka återskapa mönstret till den här korsetten från 1780-1789 utifrån de bilder jag har hittat. Tror att jag kanske har lyckats med något liknande, så ska ta tag i att klippa ut tyget till den senare idag. :)

Här är ryggen på en återskapad version, Så den är väldigt intressant konstruerad (Det som är täckt med blåa band är alltså sömmarna mellan de olika styckena.)
51836db05bfab3e248e8942b46531003.jpg
 

Bifogade filer

  • Stays-Place-of-origin-Great-Britain-made-Date-1780-1789-made-ArtistMaker-Unknown-Materials-and...jpg
    Stays-Place-of-origin-Great-Britain-made-Date-1780-1789-made-ArtistMaker-Unknown-Materials-and...jpg
    51,1 KB · Visningar: 94
Jag har köpt en klänning som inte riktigt passar. Den är alltså för stor i midjan (axelbanden är även för långa men det är enkelt fixat), hade ni tagit in klänningen i sidorna eller hade ni lagt intagningen i sömmarna som är på framstycket? Känns som om det vore lättast att ta in den i midjan. Tyget rullar sig här för att jag drar in den i midjan med handen bakom ryggen. Köper jag en mindre storlek så får nog inte mina höfter plats.

Har noll erfarenhet av att sy vanliga kläder, så ber om ursäkt om frågan är korkad.

nxxYsrK.jpg
 
Senast ändrad:
Jag har köpt en klänning som inte riktigt passar. Den är alltså för stor i midjan (axelbanden är även för långa men det är enkelt fixat), hade ni tagit in klänningen i sidorna eller hade ni lagt intagningen i sömmarna som är på framstycket? Känns som om det vore lättast att ta in den i midjan. Tyget rullar sig här för att jag drar in den i midjan med handen bakom ryggen. Köper jag en mindre storlek så får nog inte mina höfter plats.

Har noll erfarenhet av att sy vanliga kläder, så ber om ursäkt om frågan är korkad.

nxxYsrK.jpg
Jag hade nog tagit in den i sidorna och kanske i ryggen om det finns en söm där. Följer liksom formsyningen som redan finns i plagget.
 
Sidorna är det som verkar vara format, sömmarna fram och bak är ganska raka!
Jag hade nog ändå tagit in lite bak, även om sidorna kan tas mest på. Jag hade nog också tagit i sömmarna fram. Men allt hänger ju på hur enkelt du vill göra för dig :)
 
Jag hade nog ändå tagit in lite bak, även om sidorna kan tas mest på. Jag hade nog också tagit i sömmarna fram. Men allt hänger ju på hur enkelt du vill göra för dig :)

Jag är inte så bra på det här med elastiska tyger, hur skulle du ta in den bak? :) tror nog att det behövs för det är ganska mycket tyg som samlas i ryggen.
 
Jag är inte så bra på det här med elastiska tyger, hur skulle du ta in den bak? :) tror nog att det behövs för det är ganska mycket tyg som samlas i ryggen.
Precis som @Linta säger,ta på dig klänningen ut och in, nyp ihop och nåla tills det känns bra. Det är bättre att försöka få det jämnare, låt säga ta in 1 cm på varje söm fram, 3 cm på varje sida och 2 cm i ryggen (bara exempel) istället för 6 cm direkt i sidan. Ta gärna hjälp av en vän också för att få det bra, speciellt på ryggen
Sen antingen krita eller behåll nålarna och sy efter hur du nålat. Sy med en stretchig söm, till exempel förstärkt raksöm.
 
Precis som @Linta säger,ta på dig klänningen ut och in, nyp ihop och nåla tills det känns bra. Det är bättre att försöka få det jämnare, låt säga ta in 1 cm på varje söm fram, 3 cm på varje sida och 2 cm i ryggen (bara exempel) istället för 6 cm direkt i sidan. Ta gärna hjälp av en vän också för att få det bra, speciellt på ryggen
Sen antingen krita eller behåll nålarna och sy efter hur du nålat. Sy med en stretchig söm, till exempel förstärkt raksöm.

Tack så hemskt mycket! Jag tog på mig klänningen ut och in och nålade in sidorna, blev jättebra att bara ta bort från sidorna faktiskt, har handsytt en slags söm för att hålla allt på plats, men ska sy en stretchig söm för att göra klart allt. Ska kolla på förstärkt raksöm! 1000-tack! Syr bara med raksöm i vanliga fall så måste ta reda på vad en förstärkt raksöm är :p
 
Senast ändrad:
@Linta @Trott Orkar någon av er säga vad som är förstärkt raksöm? Har försökt googla men blir inte klokare.
Det här är sömmarna som jag har på min maskin. Bör jag köpa en nål för trikåtyg med?
 

Bifogade filer

  • F3891F06-9C51-4259-B4CC-BDF90F681054.jpeg
    F3891F06-9C51-4259-B4CC-BDF90F681054.jpeg
    238,1 KB · Visningar: 81
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
559
· Visningar
27 746
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
875
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
290
Senast: Sharpless
·
Fritid Jag håller på att sy en rumpvärmare till min sadel och har kommit så långt att det är dags att sy ihop alla bitar. Frågan är bara vad...
Svar
7
· Visningar
518
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp