Sytråden 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Linta @Trott Orkar någon av er säga vad som är förstärkt raksöm? Har försökt googla men blir inte klokare.
Det här är sömmarna som jag har på min maskin. Bör jag köpa en nål för trikåtyg med?
Nr 4 är förstärkt raksöm. 3an kanske också är det med vad jag lärt mig är det "blixten" :) och ja, köp en nål för stretchtyger, annars kommer du få hoppstygn.
 
@Linta @Trott Orkar någon av er säga vad som är förstärkt raksöm? Har försökt googla men blir inte klokare.
Det här är sömmarna som jag har på min maskin. Bör jag köpa en nål för trikåtyg med?
Jag fick också höra att det är nr 3 men den har hittills utan undantag exploderat när jag använt plaggen :cautious: absolut förstärkt men jag upplever den som helt stum. Föredrar nr 4 på stadiga stretchtyger och vanlig sicksack på superstretchiga.
 
Nr 3 är den som heter förstärkt raksöm i boken till min maskin. Men kan inte tänka mig att den är bra i något stretchigt. Helt stum. Används till samma som vanlig raksöm men där belastningen blir stor (typ brukspryl i grövre tyg ex. väska) eftersom kraften fördelas på tre trådar istället för en så håller det bättre.

Ska man tro bilden så är nr 4 inte helt rak? Så det borde väl bli att funktionen som tillförs är stretchutrymme istället för styrka pga. de små sidhoppen?
 
Hoppar bara in lite (läser och beundrar era kreationer men hinner bara sy upp gardiner för tillfället). Men vill säga att 3 är förstärkt raksöm, den skulle jag inte använda i elastiskt tyg där en vill bevara elasticiteten i sömmen. Söm 4 däremot är elastisk.
 
Gjort ett nytt överdrag till min press.
15720754154596679564401402171002.jpg
 
Åh, grattis! En extremt rolig maskin! Min går på högvarv nu när det är julpysselsäsong :D Har önskat mig en ny skärmatta i födelsedagspresent, min nuvarande är så utsliten att jag får fästa allt med maskeringstejp :angel:
Här lyckats göra min första utskrift, nu ska jag bara komma på hur jag spegelvänder text. :D
 
Jag har köpt en symaskin och tänkte börja sy igen efter en 25 års uppehåll...

På den tiden ritade jag alla mönster på papperslakan eftersom jag tycker att vanligt mönsterpapper är för skört. Nu har jag googlat lite och hittar inte det jag en gång använde. Så jag undrar vad ni ritar era mönster på och om det fortfarande finns papperslakan eller liknande?
 
Jag har köpt en symaskin och tänkte börja sy igen efter en 25 års uppehåll...

På den tiden ritade jag alla mönster på papperslakan eftersom jag tycker att vanligt mönsterpapper är för skört. Nu har jag googlat lite och hittar inte det jag en gång använde. Så jag undrar vad ni ritar era mönster på och om det fortfarande finns papperslakan eller liknande?

Har aldrig ens hört talas om papperslakan :o
Jag köper mönsterpapper på rulle, 10 meter tror jag det är.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
559
· Visningar
27 728
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
875
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
290
Senast: Sharpless
·
Fritid Jag håller på att sy en rumpvärmare till min sadel och har kommit så långt att det är dags att sy ihop alla bitar. Frågan är bara vad...
Svar
7
· Visningar
517
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp