Sytråden 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken knapp?
IMG_20200826_055346.jpg


Eller ska jag leta efter något helt annat?
 
Jag har ca tre meter rött chiffongtyg och foder i samma färg. Har ingen aning om vad jag ska göra med det! Har hundratals mönster på klänningar men tror inte jag har något som passar chiffong.. Vad sjutton gör man med just chiffong? Julrött dessutom..
15986747117617924847691053312428.jpg
 
Jag har ca tre meter rött chiffongtyg och foder i samma färg. Har ingen aning om vad jag ska göra med det! Har hundratals mönster på klänningar men tror inte jag har något som passar chiffong.. Vad sjutton gör man med just chiffong? Julrött dessutom..Visa bifogad fil 56423
Något med mycket volym. Typ Wildergown https://fridaypatterncompany.com/collections/all-patterns/products/the-wilder-gown-pdf-pattern. Eller bara en en kjol med mycket tyg så att chiffongen får många veck men underkjolen bör inte ha samma volym.
 
Jag har ca tre meter rött chiffongtyg och foder i samma färg. Har ingen aning om vad jag ska göra med det! Har hundratals mönster på klänningar men tror inte jag har något som passar chiffong.. Vad sjutton gör man med just chiffong? Julrött dessutom..Visa bifogad fil 56423
Annars går ju vilken klänning som helst för vävt tyg bra men blir trevlig om tex ärmarna inte är fodrade och sista biten av kjolen också får vara genomskinlig/bara chiffong.
 
Jag avskyr såna där fluffiga, tältliknande klänningar :o jag vill ha rätt figurnära varianter. Det mesta jag har hemma är gjort för tyg med viss stadga.
Får leta vidare i gömmorna.
 
Jag har ingen röd tråd till overlocken!
Måste sy lite i genomskinligt rött rygg och vill ju inte är sömmen ska skrika "här är jag!" genom tyget..

Nu till min kanske långsökta idé. Kan jag ta grön tråd? Tänker mig att det blir som disruptiv mimikry a la nyckelpiga.

Det kanske är dumt. Fast har ingen som säljer overlocktråd i närheten vad jag vet. Hmm.. Jag gör ett test!
 
Jag är lite stolt över mig själv. Total materialkostnad för senaste klänningen: 55 kr. Helt och hållet secondhand. Har dessutom många meter av fodertyget kvar :up:
Visa bifogad fil 56872
Mönstret är Megan från boken Love at first Stitch.
Har tittat på det mönstret men inte kommit till skott... hur var det att sy efter tycker du? Tydliga instruktioner eller förväntas man ha koll på vissa saker bara av sig själv? (Varit så i en del andra böcker tycker jag, men har inte sytt efter just den här än).
 
Har tittat på det mönstret men inte kommit till skott... hur var det att sy efter tycker du? Tydliga instruktioner eller förväntas man ha koll på vissa saker bara av sig själv? (Varit så i en del andra böcker tycker jag, men har inte sytt efter just den här än).

Alltså, jag har ritat av mönstret och lämnat tillbaka boken till biblioteket :angel: Jag kör på frihand så att säga. Just den här klänningen har jag dessutom fodrat (säger man så på svenska? Fully lined på engelska) och det är ju inte med i mönstret.
Jag har för mig att boken var rätt bra, men nu har jag ju sytt i några år och är rätt varm i kläderna, behöver inte följa instruktioner så mycket längre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
27 366
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
848
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
275
Senast: Sharpless
·
Fritid Jag håller på att sy en rumpvärmare till min sadel och har kommit så långt att det är dags att sy ihop alla bitar. Frågan är bara vad...
Svar
7
· Visningar
514
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp