Sytråden 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
https://www.pinterest.se/pin/577516352198666079/ Jag har detta men har inte provat att sy av det ännu. Har även sytt mönsterfabrikens elisabeth (inga insnitt oversize) och Lotta Jansdotters Esme (har insnitt vid bysten).
Tack! Men jag har tänkt mig något som inte drar åt tunikahållet, inser att jag uttryckte mig oklart. Jag vill ha isydd ärm och knäppning fram. Tänker mig något i den här stilen: https://www.newhouse.se/pub_images/...extend=copy&width=2048&method=fit&height=2560
 
Försöker sy en keps. Går sådär. Vet inte hur jag ska göra spännet bak. Funderar på att bara sätta resår men är rädd att det ska se lite barnsligt ut. Hjärnan är inte riktigt på min sida så jag vet inte hur jag ska göra.. Men det ger sig väl.
 
Såhär blev det till slut.
IMG_20200802_194631.jpg

Inte mitt snyggaste projekt, men den är bekväm. Skulle gjort nåt vinyltryck på. Går säkert få dit nåt i efterhand i och för sig.
 
Testar ett gammalt mönster från 70-talet (tror jag). Förutom att det är pyttelitet i storleken verkar det enkelt och bra. Det ska vara snörning fram, tror ni det skulle funka med små knapphål? Eller ser det konstigt ut? Har bara stora öljetter hemma och är inte i skick att åka ut och handla nya.
15965229863075891786256958081932.jpg
 
Det fick bli knapphål. Nästa bekymmer, hur går jag infodringen att stanna på plats? Kantsticka vill jag helst inte men det kanske är enda sättet. Har sytt fast sömsmånen i infodringen men det hjälper inte. Så fort jag rör mig poppar den fram.
IMG_20200804_105421.jpg
 
Jag funderar på att skämma bort mig själv här i höst, när jag lyckats få ordning på min syhörna, med inköp av en overlocker. Tänker att intresset att sy har hållt i sig nu så det kan vara värt att kosta på sig.Får man någon vettig för 4-5’ ? Vad behöver den kunna? Hur många sömmar måste man ha? Något annat som kan vara bra att tänka på för en novis?
 
@starcraft Juki brukar rekommenderas också (jag bytte ju upp mig till en mo-1000 från s15 som @sthu köpte av mig) som en bra nybörjare maskin :)
Skulle säga att du ska hålla dig undan Lidl maskinen som annars många nybörjare köper som första OL. Har en otur sabbar den sy glädjen. En overlock har inte många sömmar och syr inte på annat sätt än att den syr ihop och skär av tyger i ett steg :)
 
@starcraft jag köpte en huskylock s15 av @Trott
Älskar den! Lättanvänd, snäll och gör det den ska. Passar mig som avancerad nybörjare perfekt.
Ah va bra, det var en av dem jag kollade på som låg bra i pris och som symaskinsaffären här dessutom säljer. Tack för tipset!

@starcraft Juki brukar rekommenderas också (jag bytte ju upp mig till en mo-1000 från s15 som @sthu köpte av mig) som en bra nybörjare maskin :)
Skulle säga att du ska hålla dig undan Lidl maskinen som annars många nybörjare köper som första OL. Har en otur sabbar den sy glädjen. En overlock har inte många sömmar och syr inte på annat sätt än att den syr ihop och skär av tyger i ett steg :)

Se så lite jag vet om sömmar och sånt. Tur att man kan fråga här! Hört väldigt blandat om Lidl-maskinen och kände att jag nog inte vill chansa utan köpa en lite bättre maskin. Tack för tipset på nybörjarmaskin, ska kolla in de också
 
Ah va bra, det var en av dem jag kollade på som låg bra i pris och som symaskinsaffären här dessutom säljer. Tack för tipset!



Se så lite jag vet om sömmar och sånt. Tur att man kan fråga här! Hört väldigt blandat om Lidl-maskinen och kände att jag nog inte vill chansa utan köpa en lite bättre maskin. Tack för tipset på nybörjarmaskin, ska kolla in de också
Här köpte jag mina två senaste maskiner https://lisastyger.se/symaskiner
Jag köpte en Alfa Duo (broderi och symaskin) och en Alfa Smart. Alfa är också bra märke, ett nytt märke här i Sverige men verkar bra (kostar runt det dubbla i Spanien där de tillverkas). Lisas har även juki.
 
Här köpte jag mina två senaste maskiner https://lisastyger.se/symaskiner
Jag köpte en Alfa Duo (broderi och symaskin) och en Alfa Smart. Alfa är också bra märke, ett nytt märke här i Sverige men verkar bra (kostar runt det dubbla i Spanien där de tillverkas). Lisas har även juki.
Tack! :bow: Alfa verkade också bra, annars lutar det åt en juki. Verkar vara de som flest är nöjda med i de sygrupper jag är med och med minst strul. Så nån av dem blir det :) Nu ska jag bara komma igång med att göra i ordning i min syhörna så jag har plats :angel::D
 
För en jacka är precis vad jag behövde. Experimenterade med att grada upp mönster (ffa ärmarna), fodrade med fleece innanför fodertyget och bara det att jag fodrade alls (mönstret hade inget foder, bara yttertyg). Jag är nöjd!
Nu ska det bara dit knapphål och knappar.
Dagens dilemma, vad för knappar? Stora, svarta, gröna...? Jag har massor med knappar!
IMG_20200825_195549.jpg
 
För en jacka är precis vad jag behövde. Experimenterade med att grada upp mönster (ffa ärmarna), fodrade med fleece innanför fodertyget och bara det att jag fodrade alls (mönstret hade inget foder, bara yttertyg). Jag är nöjd!
Nu ska det bara dit knapphål och knappar.
Dagens dilemma, vad för knappar? Stora, svarta, gröna...? Jag har massor med knappar!
Visa bifogad fil 56287
Stora svarta!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
27 28 29
Svar
566
· Visningar
28 082
Senast: Lyan
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
888
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
297
Senast: Sharpless
·
Fritid Jag håller på att sy en rumpvärmare till min sadel och har kommit så långt att det är dags att sy ihop alla bitar. Frågan är bara vad...
Svar
7
· Visningar
526
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp