Sytråden 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev en axelbandslös klänning till. Den här gången med sweetheart urringning och helcirkelkjol.
IMG_20200913_084330.jpg


Somrigt och fint såhär på hösten.
 
Nu måste jag ju ha en bolero eller liknande. Tips på mönster? Finns hundratals när man googlar, jag vet. Men någon som kan rekommendera ett speciellt mönster? Har ingen aning om var jag vill ha :rofl:
 
Ytterligare en helt fantastisk kreation!
Spetsen är grädden på moset :love:
Jag är själv nybörjare och har inte vågat sy klänning i vävt tyg ännu, låter så läskigt med foder och blixtlås :nailbiting:

Prova! Det är inte så svårt som det kan verka :)

@Emtherlia tack! Jag har verkligen utvecklats om jag tittar tillbaka på vad jag gjort tidigare. Det är många timmar framför symaskinen.
 
Är det någon som vet om det finns något man kan fästa på baksidan av tygmärken för att sedan kunna stryka på dem på annat tyg?
 
Är det någon som vet om det finns något man kan fästa på baksidan av tygmärken för att sedan kunna stryka på dem på annat tyg?
Ja det finns viseline som är klistrigt på båda sidor. Men då måste både märket och tyget klara högsta värmen på strykjärnet. Vilesofix tror jag det heter eller liknande.
 
En till fundering. Funkar vliseline till att sy på handdukar, eller kommer det att lossna då underlaget inte är slätt?
 
Har spenderat helgen med att läsa hela tråden, så inspirerad!
(Så undrar nån över likeade väldigt gamla inlägg, så är det därför :angel: )
Har drömt om en egen symaskin länge, har bara lånat mammas tidigare för gardiner och likande. Men fick köpt en begagnad trotjänare för ett litet tag sen.

Idag blev första riktiga projektet (utöver gardiner och kuddfordal), ett täcke till hunden :D Gick all in och gjorde eget mönster, ett först försök med ett gammalt lakan, och sen en riktig version. Blev så nöjd!

EC976049-D720-40DF-8BAF-4B33AEFAD5F8.jpeg

Så nu ska jag bara samla mod och kanske börja sy lite kläder med! Föll för frestelsen och köpte en fantastisk stuvbit som bara ber om att bli en klänning :angel:
 
Hjälp! Jag letar efter skotskrutigt (tartan) ulltyg i svart och dova nyanser, helst utan bruna inslag. Är det någon här som vet om det går att hitta i Sverige? Tycker att jag kammar noll hur jag än googlar. Specifikt så hade jag velat få tag i varianten som heter grey highlander men det är nog önsketänkande. De tyger jag hittar ligger på över tusenlappen per meter och det känns alldeles för dyrt.

Har beställt tygprover från Korps men hade egentligen velat ha aningen mer distinkt skotskrutigt än vad de verkar kunna erbjuda.

Tyget ska användas till en cape och om jag beställer från UK, vilket är en möjlighet, så lär det bli vår innan den är klar :p
 
Har spenderat helgen med att läsa hela tråden, så inspirerad!
(Så undrar nån över likeade väldigt gamla inlägg, så är det därför :angel: )
Har drömt om en egen symaskin länge, har bara lånat mammas tidigare för gardiner och likande. Men fick köpt en begagnad trotjänare för ett litet tag sen.

Idag blev första riktiga projektet (utöver gardiner och kuddfordal), ett täcke till hunden :D Gick all in och gjorde eget mönster, ett först försök med ett gammalt lakan, och sen en riktig version. Blev så nöjd!

Visa bifogad fil 58145
Så nu ska jag bara samla mod och kanske börja sy lite kläder med! Föll för frestelsen och köpte en fantastisk stuvbit som bara ber om att bli en klänning :angel:
Men vilken söt hund! :love: Puli?
 
Hjälp! Jag letar efter skotskrutigt (tartan) ulltyg i svart och dova nyanser, helst utan bruna inslag. Är det någon här som vet om det går att hitta i Sverige? Tycker att jag kammar noll hur jag än googlar. Specifikt så hade jag velat få tag i varianten som heter grey highlander men det är nog önsketänkande. De tyger jag hittar ligger på över tusenlappen per meter och det känns alldeles för dyrt.

Har beställt tygprover från Korps men hade egentligen velat ha aningen mer distinkt skotskrutigt än vad de verkar kunna erbjuda.

Tyget ska användas till en cape och om jag beställer från UK, vilket är en möjlighet, så lär det bli vår innan den är klar :p

Tar bara ca. 1 vecka för leveranser från UK! :) Beställde tyg i måndags förra veckan och fick mitt paket igår. Typ värdelöst att hitta fina rutiga tyger i Sverige.
 
Tar bara ca. 1 vecka för leveranser från UK! :) Beställde tyg i måndags förra veckan och fick mitt paket igår. Typ värdelöst att hitta fina rutiga tyger i Sverige.

Åh, du får gärna berätta varifrån du har beställt, det låter ju som en väldigt rimlig leveranstid ändå :) Tycker att det öht är svårt med tyger i Sverige när det gäller 100% naturmaterial samt info om ursprungsland...
 
Åh, du får gärna berätta varifrån du har beställt, det låter ju som en väldigt rimlig leveranstid ändå :) Tycker att det öht är svårt med tyger i Sverige när det gäller 100% naturmaterial samt info om ursprungsland...

Just det här beställde jag ifrån Vena Cava, men dom har tyvärr inga rutiga tyger, utan typ canvas, coutil etc for korsetter. Men borde vara liknande tider från andra ställen som skickar till Sverige!
 
Hjälp! Jag letar efter skotskrutigt (tartan) ulltyg i svart och dova nyanser, helst utan bruna inslag. Är det någon här som vet om det går att hitta i Sverige? Tycker att jag kammar noll hur jag än googlar. Specifikt så hade jag velat få tag i varianten som heter grey highlander men det är nog önsketänkande. De tyger jag hittar ligger på över tusenlappen per meter och det känns alldeles för dyrt.

Har beställt tygprover från Korps men hade egentligen velat ha aningen mer distinkt skotskrutigt än vad de verkar kunna erbjuda.

Tyget ska användas till en cape och om jag beställer från UK, vilket är en möjlighet, så lär det bli vår innan den är klar :p
Ull verkar svårt överlag. Har också letat, och min lokala tygbutik hade inte ett enda :(
Blev att jag slaktade en ullkappa tillslut, då jag tycker mycket om tyget men inte bär den längre :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 639
Senast: Lyan
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
869
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
287
Senast: Sharpless
·
Fritid Jag håller på att sy en rumpvärmare till min sadel och har kommit så långt att det är dags att sy ihop alla bitar. Frågan är bara vad...
Svar
7
· Visningar
515
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp