Sytråden 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men! Overlocken har ballat ur igen. Nu sätter den inte ihop stygnen ordentligt så allt repar upp sig. Har trätt om flera gånger och bytt nål men det hjälper inte.. Några stygn blir fina sen repar allt upp sig. Fattar inte vad det är för fel!
Du får mig att känna mig lite bättre till mods över att jag inte har någon sådan där maskin.
Behöver inte sakna om det ändå inte går att sy med dem. :D
 
Ok, nu har jag fått fart på overlocken igen. Försökte sy mer strumpor men helt plötsligt är passformen åt helvete, de är alldeles för smala. Måste ha klippt extremt snålt. Första paret blev ju perfekt. Mycket märkligt. Ska göra några försök till innan jag ger upp. Tog en paus och sydde ett par trosor istället. Snart slut på bred resår.
Tips på var man kan köpa resår i kul färger till ett överkomligt pris?
 
Ok, nu har jag fått fart på overlocken igen. Försökte sy mer strumpor men helt plötsligt är passformen åt helvete, de är alldeles för smala. Måste ha klippt extremt snålt. Första paret blev ju perfekt. Mycket märkligt. Ska göra några försök till innan jag ger upp. Tog en paus och sydde ett par trosor istället. Snart slut på bred resår.
Tips på var man kan köpa resår i kul färger till ett överkomligt pris?
Kan tygerna ha olika mycket elasticitet?
Jag har köpt på wish, eBay och aliexpress.
 
Kan tygerna ha olika mycket elasticitet?
Jag har köpt på wish, eBay och aliexpress.

Så skulle det kunna vara förstås. Det glömde jag kolla innan jag klippte ut.
Är lite skeptisk till att köpa från utlandet med tanke på avgifterna.. Annars har jag hittat mycket fint där förr. Tradera hade ett tag men det verkar vara borta..
 
Så skulle det kunna vara förstås. Det glömde jag kolla innan jag klippte ut.
Är lite skeptisk till att köpa från utlandet med tanke på avgifterna.. Annars har jag hittat mycket fint där förr. Tradera hade ett tag men det verkar vara borta..
Då är det bwear som har mest här i Sverige.
 
Alltså jag blir snart tokig på den förbannade maskinen! Nu går stygnen upp så fort man spänner lite i tyget. Den är rätt trädd, ny nål och bra tråd. Alla inställningar är rätt (eller ja, den är inställd likadant som när jag sydde mina första strumpor och de blev ju kanonbra). Fattar inte!
26567
 
Alltså jag blir snart tokig på den förbannade maskinen! Nu går stygnen upp så fort man spänner lite i tyget. Den är rätt trädd, ny nål och bra tråd. Alla inställningar är rätt (eller ja, den är inställd likadant som när jag sydde mina första strumpor och de blev ju kanonbra). Fattar inte!
Visa bifogad fil 26567
Misstänker att griparna inte får tag i nåltrådarna och dom inte hamnar rätt. Har du verkligen trätt i rätt ordning?
 
Alltså jag blir snart tokig på den förbannade maskinen! Nu går stygnen upp så fort man spänner lite i tyget. Den är rätt trädd, ny nål och bra tråd. Alla inställningar är rätt (eller ja, den är inställd likadant som när jag sydde mina första strumpor och de blev ju kanonbra). Fattar inte!
Visa bifogad fil 26567
Min overlock tenderar också att krångla jämt! Saker som brukar få fart på den
* rena mellan trådspänningsbrickorna med hjälp av tandtråd
* se till att tråden verkligen ligger mellan brickorna "tandtråda" ner den dvs dra ut den och liksom gnid ner den
* rengör maskinen inuti
* trä om (igen och igen)
* byt nål (igen).

Senast min krånglade gick det åt 3 nålbyten innan jag fick fart på den. Sista gången var det dock uppenbart att bara höger nål krånglade så jag bytte bara den.
Ge inte upp, jag vet att det suger just nu! Jag var villig att slänga ut min maskin genom fönstret för en vecka sen.
 
Ska sy en jacka (Leone från Jenny Hellströms Sy!). Har klippt ut fodret och tänkte börja med det. Tänkte att det får funka som test för storleken. Har dessutom inte hittat nåt bra yttertyg :angel: Får raida tygförrådet och se vad som kan funka.

Har dessutom fått igång overlocken @Trott :up: Funkar suveränt!
 
Ska sy en jacka (Leone från Jenny Hellströms Sy!). Har klippt ut fodret och tänkte börja med det. Tänkte att det får funka som test för storleken. Har dessutom inte hittat nåt bra yttertyg :angel: Får raida tygförrådet och se vad som kan funka.

Har dessutom fått igång overlocken @Trott :up: Funkar suveränt!
Vad bra! :)
 
Äntligen har jag fått lite tid över att sätta ihop skrivbord till min ”syhörna” plus trä iordning overlocken och testat den på en provbit. Den fungerar och jag lyckades trä den rätt på första försöket :bow:
Slängde ihop 2snabba ”hallonsmulabyxor” Tyvärr blev stora sonens för tighta i midjan (använde vanligt svettistyg och det stretchade för dåligt..) men till mini passade dom precis, när jag använde skorhorn:D
27378
028432ED-7E3D-4684-9FBF-C0AF6C8CDF0B.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
24 25 26
Svar
510
· Visningar
25 336
Senast: Trott
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
774
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
233
Senast: Sharpless
·
Fritid Jag håller på att sy en rumpvärmare till min sadel och har kommit så långt att det är dags att sy ihop alla bitar. Frågan är bara vad...
Svar
7
· Visningar
501
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp