Sytråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det gick bra trots felklipp.
IMG_20210906_101610.jpg

Ett skärp till så blir det fint.
 
Jag har kommit förbi mitt missöde med bakfickorna. Nu är det blixtlås som står på schemat. Jag har aldrig sytt en gylf förut 🙈 hur vet jag vilken längd jag ska ha på blixtlåset?
 
Men jag blir så trött på mig själv!
Gjorde exakt samma misstag igen :banghead: byxor som blev för små. Jag tänkte "det mönstret har ju passat innan" och körde på. Lyckades få till mönsterpassningen riktigt bra, mycket nöjd med resultatet. Ska prova för att kolla av längden och jajemän, de är för små.
Tror det går att rädda med mycket sprättare men jag orkar inte engagera mig i det just nu.
16310844854077825894141864238643.jpg
 
Byxorna är så gott som klara 🥳 bara fållning av benen kvar. Såklart lyckas jag inte få upp mataren på symaskinen igen efter att ha fällt ner den när jag sydde knappen 🙄 får väl bli morgondagens projekt.

Varför ska det vara enkelt när det kan vara svårt liksom? 🤷‍♀️
 
Vilket syprojekt är ni mest nöjda med?

Jag har två som står på delad första plats.
"Äventyrsbyxorna" jag sydde till min man, de sitter så nära perfekt man kan komma och används flitigt.
Min bröllopsklänning. Den har bara använts en gång, men jag tycker den blev fin. Tyvärr passar den inte längre (jäkla neuroleptika till att ge viktuppgång..)
IMG_20210911_094359.jpg
 
Jag behöver tips! Jag syr babyhanddukar med luva. Det är då en sida frotté och en sida Jersey som sys ihop. När jag vrängt handduken så brukar jag sy ett varv runt kanten med raksöm, för att de ska hålla ihop sig även vid tvätt och liknande :) Jag märker dock att detta ofta gör att kanten blir vågig? Trots att det är sträckt och fint och pressat innan jag syr. Se bildexempel på när jag testsydde en mindre bit för att hitta felet. Någon som har en idé på hur jag kan få det att inte bli så?
 

Bifogade filer

  • 9984EEEA-EE99-4C0F-ADA5-EC1374FE7D72.jpeg
    9984EEEA-EE99-4C0F-ADA5-EC1374FE7D72.jpeg
    281,3 KB · Visningar: 65
Jag behöver tips! Jag syr babyhanddukar med luva. Det är då en sida frotté och en sida Jersey som sys ihop. När jag vrängt handduken så brukar jag sy ett varv runt kanten med raksöm, för att de ska hålla ihop sig även vid tvätt och liknande :) Jag märker dock att detta ofta gör att kanten blir vågig? Trots att det är sträckt och fint och pressat innan jag syr. Se bildexempel på när jag testsydde en mindre bit för att hitta felet. Någon som har en idé på hur jag kan få det att inte bli så?
Prova att minska pressarfotstrycket och lite längre stygn. Det blir vågigt för att tyget har töjt sig 😊 det blir de rätta till sig lite också om du pressar med ånga efter du sytt.
 
Vilket syprojekt är ni mest nöjda med?

Jag har två som står på delad första plats.
"Äventyrsbyxorna" jag sydde till min man, de sitter så nära perfekt man kan komma och används flitigt.
Min bröllopsklänning. Den har bara använts en gång, men jag tycker den blev fin. Tyvärr passar den inte längre (jäkla neuroleptika till att ge viktuppgång..)
Visa bifogad fil 76787
Jättefint! är nog första gången jag ser att någon sytt friluftsbyxor.
 
Gjort ett par byxor. Satte dragkedjan på fel sida, tänkte helt galet när de låg på bordet ut och in och bak och fram.. Men det funkar ändå. Hade ingen grön dragkedja så jag tog en rosa. Nästan samma sak :angel: Det matchar det blommiga fickfodret i varje fall
IMG_20210913_093426.jpg
 
Håller på att rita ett eget mönster. En "enaxlad" klänning ska det bli. Första utkastet blev rätt bra
IMG_20210915_172821.jpg

Behöver ta in sidorna ca 3 cm så det inte glappar över bysten. Har dragit ihop det med en nål på bilden. Men det blir nog bra!
Vet inte vad för kjol jag vill ha till. Är lite inne på cirkel eller a linje.

Och jag har ingen aning om vilket tyg jag ska använda :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
765
Senast: Rosett
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 091
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
732
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp