Sytråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha, såhär ser det ut nu. Lite slarvigt ihopnålat i sidan där dragkedjan ska sitta. Mönsterpassningen åt helvete.

16317798135173015315159279394815.jpg



Funderar på möjligheter till annan knäppning. Kommer inte på nåt. Dragkedja blir nog bäst ändå. Minns inte hur man syr i en lapped zipper (och vad heter det på svenska?) i plagg med foder. Får googla.
 
@sthu Jag ar sa himla glad att du postar vad du gor med bilder har ... jag har hamnat i en "slump" dar jag har svart att komma igang igen. Dels for att jag jobbar for mycket och dels for att jag har lite for brottom och far repa upp allt ett par ganger innan jag far det bra🙄 ... Men du ar verkligen en inspiration att bara satta igang igen. I dag SKA jag forsoka fa klart sondottern's skort!
 
Undrar om någon kan tipsa om ett mönster (helst inte för dyrt...) på mammabyxor.
Storlekar runt 48-50.
Vävt tyg utan stretch. (inte fladdrigaste sommartyget)
En ledigare modell som har utrymme för rörelse och vidd över låren.
Linning för skärp (eller dragsko) som är hög bak och går under magen fram. Ev. resårmudd över magen ska inte vara det som håller uppe byxorna. Gärna utan gylf.
 
Inte mycket att ta cred för men sydde om en indisk dräkt för att funka på konståkningen. Klippte av kjolen, sydde på bården. Sprättade västen i sidorna för att den var för tajt, sydde body med trosa för att kunna fästa kjolen på och sen sydde på bård på ärmarna. Satte på knappar för säkerhet istället för hyskor i ryggen Konståkaren är nöjd.
 

Bifogade filer

  • 7FA65475-D8F0-4D49-9399-AB4B6D0E84AC.jpeg
    7FA65475-D8F0-4D49-9399-AB4B6D0E84AC.jpeg
    252,7 KB · Visningar: 77
Ok, nu ska jag sy till maken igen. En jacka. Och inte vilken jacka som helst utan han har mycket specifika "krav". Jag tänkte utgå från Tosti och försöka möta alla dessa önskemål om specialfickor och annat. Han vill ha fickor med dragkedja överallt! O_o det svåraste blir nog att klura ut hur jag ska göra en bra ficka i ryggen utan att det blir bylsigt..

Och så var det det här med tyg. Det ska vara lätt men inte fladdrigt, slitstarkt men ändå smidigt. Inte softshell och inte regntyg.
För att inte tala om färgen! Det ska vara typ orange, fast som curry och jordnära färg.

Jag tror jag har tagit mig vatten över huvudet..
 
Ok, nu ska jag sy till maken igen. En jacka. Och inte vilken jacka som helst utan han har mycket specifika "krav". Jag tänkte utgå från Tosti och försöka möta alla dessa önskemål om specialfickor och annat. Han vill ha fickor med dragkedja överallt! O_o det svåraste blir nog att klura ut hur jag ska göra en bra ficka i ryggen utan att det blir bylsigt..

Och så var det det här med tyg. Det ska vara lätt men inte fladdrigt, slitstarkt men ändå smidigt. Inte softshell och inte regntyg.
För att inte tala om färgen! Det ska vara typ orange, fast som curry och jordnära färg.

Jag tror jag har tagit mig vatten över huvudet..
Jag tror att du fixar det galant!
 
Jag är total nybörjare på att sy, de har blivit några baggy pants och dregglisar till brorson och kompisars barn. Nu håller jag på med baggy dress av Hallonsmula och plötsligt behöver jag ju bandkanta. Kan jag klippa kantband av mudden? Måste jag ha en sån där kantabandsmoj att sätta på symaskinen eller kan jag klarar mig utan det?
 
Jag är total nybörjare på att sy, de har blivit några baggy pants och dregglisar till brorson och kompisars barn. Nu håller jag på med baggy dress av Hallonsmula och plötsligt behöver jag ju bandkanta. Kan jag klippa kantband av mudden? Måste jag ha en sån där kantabandsmoj att sätta på symaskinen eller kan jag klarar mig utan det?
Du kan klippa kantband av mudden, kolla den här videon hur du gör :)
Jag tror även det finns video för hur du syr kantband utan bandkantatare, men det är snabbare och smidigare med en sån tycker jag :)
 
Du kan klippa kantband av mudden, kolla den här videon hur du gör :)
Jag tror även det finns video för hur du syr kantband utan bandkantatare, men det är snabbare och smidigare med en sån tycker jag :)
Tack! Jag tror att jag ska köpa en sån men tänkte prova utan först för jag vet ju inte riktigt hur ofta jag kommer att sy :)
 
Snyggaste toile jag gjort tror jag :D
IMG_20210929_174535.jpg


En justering behövs: korta ärmarna typ en centimeter. Annars sitter den bra. Så bra några gamla påslakan kan sitta ;)

Imorgon drar jag igång med äkta vara!
Han sa ju att han ville ha ett orange, gul, curryfärgat tyg. Lät honom välja fritt på Skroten i Kinna. Han hittade ett mörkgrönt canvas och brunt foder. Inte alls som planerat med andra ord. Men är han nöjd är jag nöjd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
744
Senast: Rosett
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 876
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
706
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
956
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp