Sytråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min tygbeställning är på väg nu, så taggad! Fick baggydressmönstret från hallonsmula av svärmor i present så nu har jag många projekt planerade! Har såklart redan hittat fler tyger jag vill köpa också… 🙈
Åh, det mönstret har jag precis köpt! Inte kommit loss att testa det ännu, även om jag har ett urgulliga tyg redo :o
 
Kan ju passa på att lägga in bild på de två selar jag sydde förra helgen. Ville alltså ha något enkelt, ställbart som går lätt att anpassa efter hur mycket kläder hundarna råkar ha just den promenaden... De går inte att backa ur och håller även om hundarna får syn på en hare eller annat skoj. De här har inget mjukt foder. Eftersom jag bara har dem över täcken osv så behövs inte det. Det foder som ändå är har jag för att snabbt se skillnad på vilken sele som är till vilken hund :p
264072900_2146123642202671_8671149569894352749_n.jpg
 
Kan ju passa på att lägga in bild på de två selar jag sydde förra helgen. Ville alltså ha något enkelt, ställbart som går lätt att anpassa efter hur mycket kläder hundarna råkar ha just den promenaden... De går inte att backa ur och håller även om hundarna får syn på en hare eller annat skoj. De här har inget mjukt foder. Eftersom jag bara har dem över täcken osv så behövs inte det. Det foder som ändå är har jag för att snabbt se skillnad på vilken sele som är till vilken hund :p
264072900_2146123642202671_8671149569894352749_n.jpg
Förutom spetsen där fram så påminner de mycket om modellen jag brukar sy till mina hundar men jag har mindre halshål och en förlängning mellan halsremmen och magremmen. Jag hade velat ha större halshål så de passar bättre över täcken men nackdelen med små hundar är att korta ben kliver igenom halsremmen mycket lättare så jag har fått kompromissa där för jag orkar inte och har inte råd att sy två storlekar av selarna de redan har 😅 Fast här är sällan jättekallt så jag kan ju sy bara en omgång med större hål 🤔

Detta är inte allt de har 😅
image.jpg
 
Förutom spetsen där fram så påminner de mycket om modellen jag brukar sy till mina hundar men jag har mindre halshål och en förlängning mellan halsremmen och magremmen. Jag hade velat ha större halshål så de passar bättre över täcken men nackdelen med små hundar är att korta ben kliver igenom halsremmen mycket lättare så jag har fått kompromissa där för jag orkar inte och har inte råd att sy två storlekar av selarna de redan har 😅 Fast här är sällan jättekallt så jag kan ju sy bara en omgång med större hål 🤔

Detta är inte allt de har 😅
Visa bifogad fil 81010
Det var en hel del! Här ser man hur selen sitter på:
20211206_112948-01.jpeg

Är egentligen inte helt förtjust i den här modellen, men har hellre den än halsband och ja, den är enkel :D Att magbandet går långt bak är för att de lätt kan krypa ur selen annars.
 
Det var en hel del! Här ser man hur selen sitter på:
Visa bifogad fil 81012
Är egentligen inte helt förtjust i den här modellen, men har hellre den än halsband och ja, den är enkel :D Att magbandet går långt bak är för att de lätt kan krypa ur selen annars.
Ja, jag har lite att välja mellan! Och då har jag ändå mer strass jag väntar på 🤣

Jag gillar verkligen min selmodell! Den är både rymningssäker, tillräckligt ergonomisk, enkel att göra, enkel att ta på och av och Ping tycker om den. Hon är grymt kräsen med selar och den enda köpeselen jag har hittat som hon accepterar helt är Treponti.
Bilderna strular och hamnar överallt i inläggen så bilder kommer nedan
 
Bella med första setet jag gjorde. De har faktiskt lite större halshål kom jag på nu när jag letade upp bilden. Så de skulle kunna funka med täckena! De är dock inte helt rymningssäkra just pga det stora halshålet. Pärla kan krypa ur sin sele om jag inte fäster halsremmen runt halsbandet
8103479B-9561-4211-9025-81FD336D00E6.jpeg
 
Andra setet. Fortfarande det setet som jag är mest nöjd med! Här har jag fått till passformen (utom Poppys halsband som är en liten aning för kort) och pärlorna glittrar så sjukt mycket!

Selarna med pärlor tar över 10 timmar att sy och jag har fyra jyckar att sy till. Sedan tillkommer ett antal timmar för halsbanden och kopplena till detta setet tog Minst 4-5 timmar per koppel 😶
B64B83B5-D453-47E6-BB0E-788569E51723.jpeg
 
Ull + fleece + regntyg. Vilket ska då vara närmast hunden? Fleece eller ull?
Hur kommer det sig att du ska ha både ull och fleece? Själv undviker jag fleece närmast hunden, men det är för att mina blir elektriska i pälsarna av det och då väldigt(!) toviga... Sitter i detta nu och spanar på material till täcken, tänker då köra softshell ytterst, bomullsfleece närmast hunden (i hopp om att det ska bli mindre elektriskt än vanlig fleece) och sedan något helt annat som foder för att få det riktigt varmt. Inte helt klar på vad jag ska ha för material som foder dock...
 
Hur kommer det sig att du ska ha både ull och fleece? Själv undviker jag fleece närmast hunden, men det är för att mina blir elektriska i pälsarna av det och då väldigt(!) toviga... Sitter i detta nu och spanar på material till täcken, tänker då köra softshell ytterst, bomullsfleece närmast hunden (i hopp om att det ska bli mindre elektriskt än vanlig fleece) och sedan något helt annat som foder för att få det riktigt varmt. Inte helt klar på vad jag ska ha för material som foder dock...
Ulltyget var mycket tunnare än jag trodde att det skulle vara så jag vill ha ett lager fleece också för ännu mer värme. Lyckades googla mig fram till att på barn rekommenderas ull underst och sedan fleece så jag kör på det. Om jag lyckas få ihop något alls vill säga för regntyget gör allting supersvårt att få bra :down:
 
Ulltyget var mycket tunnare än jag trodde att det skulle vara så jag vill ha ett lager fleece också för ännu mer värme. Lyckades googla mig fram till att på barn rekommenderas ull underst och sedan fleece så jag kör på det. Om jag lyckas få ihop något alls vill säga för regntyget gör allting supersvårt att få bra :down:
Hoppas du lyckas! Jag har fått jättemycket(!) som jag ska sy. Några vänner ska snart få hem valpar och vill att jag syr till dem också... Men det är just det där med att hitta vettiga material osv. Tänker nog ändå kika mer på softshell. Det verkar lättarbetat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Rosett
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 075
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
732
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp