Sytråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hjälp. Vad gör en med trikåstuvar egentligen? Det är som störst 40xfb men mest är det mindre bitar som känns för stora att bara kasta bort. Försökte googla men fick inte upp något vettigt. Jag har inga barn att sy till och inget behov av hundra mössor haha.
Jag syr också trosor och braletter förutom att jag syr till välgörenhet (tidigare till prematurer, nu barn). Har heller inga barn men syr gärna till behövande i perioder 😊
 
Jag har sytt en hel del senaste veckan. Allt till välgörenhet (Önskestjärnan).
3 shorts strl 74, 3 t-shirt strl 74, 3 tröjor vardera av 110/116, 122/128 och 134/140 samt 2 par leggings I vardera nyss nämnda storlekar. Så 21 plagg på en vecka ungefär 🙈 men det är skönt att sy till välgörenhet när man inte har lust att sy åt dig själv.
IMG_20220608_225334.jpg
 
Cargos till systersonen.
IMG_20220611_065214.jpg


Tycker själv att de blev rätt bra. Så pass att jag satte mitt namn på :D

Funderar på om jag ska sätta bälteshällor eller inte. Kanske lika bra att sätta dit några? Eller ska jag vara nöjd? Han använder inte bälte.
 
Min fina kjol från 50-talet har gått sönder 😭 Gissar att det är en gammal reva som gått upp med tanke på tråden. Så nu blir det att försöka laga så osynligt som möjligt och hoppas att det inte drar sönder spetsen ännu mer
86474268-8806-4575-A2AD-A2DD6CC9795E.jpeg
 
Nu har syster en massa önskemål också. :p
Hon vill ha en stor necessär, gärna fyrkantig.

Jag har bara mönster på trekantiga. Hittar lite på nätet men tänkte ändå höra med er om ni har några bra tips.

Så, tips på bra necessärmönster?
 
Nu har syster en massa önskemål också. :p
Hon vill ha en stor necessär, gärna fyrkantig.

Jag har bara mönster på trekantiga. Hittar lite på nätet men tänkte ändå höra med er om ni har några bra tips.

Så, tips på bra necessärmönster?
Undra om inte Christinas sytips har en?
 
Funderar på att skaffa en overlock för att sy moderna kläder, eller finns det någon söm som fungerar på en vanlig maskin? Är verkligen en noob när det kommer till att sy på maskin. 😄😆 Jag har en janome skyline s3 om det spelar roll!
 
Funderar på att skaffa en overlock för att sy moderna kläder, eller finns det någon söm som fungerar på en vanlig maskin? Är verkligen en noob när det kommer till att sy på maskin. 😄😆 Jag har en janome skyline s3 om det spelar roll!
Fördelen enligt mig med overlock är att det går snabbare, man får snyggare sömmar iom att den skär samtidigt, och det håller bättre. Men man kommer långt med sicksacksöm på en vanlig maskin med :)
 
Funderar på att skaffa en overlock för att sy moderna kläder, eller finns det någon söm som fungerar på en vanlig maskin? Är verkligen en noob när det kommer till att sy på maskin. 😄😆 Jag har en janome skyline s3 om det spelar roll!
Som @Ceta säger så går det snabbare och ser snyggare ut med overlock, men sicksack eller förstärkt raksöm funkar också bra (ser ut som 3 streck bredvid varandra i flera rader) eller "blixtsöm" (ser ut som en blixt, kommer inte ihåg vad den heter) funkar också.
Kör du sicksack så minska bredden lite så det inte blir så djupa stygn, då blir det snyggare tycker jag :) men du har ganska många sömmar som funkar till trikå, så prova dig fram.
 
Håller på med ett projekt att sy massa babygrejer i bröllopspresent till en vän, men har kommit till det knepigare delarna och behövde en paus 🙈

Så igår ritade jag av en t-shirt jag hade hemma och sydde nått liknande. Blev inte riktigt som tänkt, men tycker den blev riktigt snygg ändå 😁

3C7DB154-416A-4917-8963-2AB472D6274C.jpeg
 
Ska sy en väska till makens modellflygplan. Inget svårt, men det går åt en jäkla massa mellanlägg.. Hade bara så det räcker halvvägs. Funderar på om jag kan ta en fleece filt och kvilta eller om det blir för sladdrigt. Eller fleece + elektronik kanske är dumt (tänker om det blir statiskt och förstör modellplanet). Jag får nog ta mig till en butik som säljer mellanlägg.
 
Inte sytt ngt under helgen, tyckte jag behövde prioritera annat men nu har jag dåligt samvete för den halvfärdiga tunikan...

Lyckats klämma in tvätt av två trikåtyger iaf. Första semesterveckan närmar sig och har inte så mycket boka så nu är planen att jag iaf ska ägna en dag åt att sy det som ligger färdigklippt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Rosett
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 088
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
732
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp