Sytråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hittar inga uppgifter om att sömsmån ingår. Får leta i genom papperna en gång till. Isåfall är det ju annat som blir fel också i relation till det jag förberett...
I Ellie & Mac mönster ingår 0.6 mm sömsmån :) tror inte dom har något undantag från det.
 

Bifogade filer

  • image.jpg
    image.jpg
    411,7 KB · Visningar: 28
Det är markeringar som ska vara på sömsmånen och kan vara till exempel för att matcha sömmar (googla notch sewing) Svårt att veta exakt vad de är till för i det här mönstret utan beskrivning.
Jag förstår verkligen det. Jag läser och läser och försöker fatta vad prickarna och trekanterna betyder.
Dots verkat vara dit en ska klippa mot sömmen och notch ett hack. Så då stämmer det ju att sömnsmånen är inkluderad!
 

Bifogade filer

  • image.jpg
    image.jpg
    344,8 KB · Visningar: 19
Jag förstår verkligen det. Jag läser och läser och försöker fatta vad prickarna och trekanterna betyder.
Dots verkat vara dit en ska klippa mot sömmen och notch ett hack. Så då stämmer det ju att sömnsmånen är inkluderad!
Trekanterna brukar vara markeringar som ska passas ihop med samma markeringar på en annan tygbit. I detta fallet bör du ha en matchande trekant vid bakstyckets axelsöm. För att du inte ska råka sidförskjuta när du syr ihop.

Edit: tips är att föra över det till tyget som ett streck vinkelrätt mot sömmen vid pilspetsen, alternativt fästa en knappnål
 
Senast ändrad:
Nu som brukar sy i trikå: Klippa i dubbelt tyg mot vikt kant eller rita ut hela mönsterdelen och klippa i enkelt tyg?

Tycker det är så mycket svårare att få tyget att ligga bra när det är dubbelt att jag tvivlar på att exaktheten och symmetrin blir bättre med vikning. Hur brukar ni göra och vad anser ni om fördelar/nackdelar med alternativen?
 
Nu som brukar sy i trikå: Klippa i dubbelt tyg mot vikt kant eller rita ut hela mönsterdelen och klippa i enkelt tyg?

Tycker det är så mycket svårare att få tyget att ligga bra när det är dubbelt att jag tvivlar på att exaktheten och symmetrin blir bättre med vikning. Hur brukar ni göra och vad anser ni om fördelar/nackdelar med alternativen?
Jag skär ut mot vikt kant. Den lilla skillnad det kan bli är obetydlig enligt mig. Vet dock inte om det blir större skillnad om man klipper med sax, har inte gjort det på flera år.
Jag har ju dock gått från papper till projektor då jag tröttnade på att skriva ut och tejpa 😅
 
Nu som brukar sy i trikå: Klippa i dubbelt tyg mot vikt kant eller rita ut hela mönsterdelen och klippa i enkelt tyg?

Tycker det är så mycket svårare att få tyget att ligga bra när det är dubbelt att jag tvivlar på att exaktheten och symmetrin blir bättre med vikning. Hur brukar ni göra och vad anser ni om fördelar/nackdelar med alternativen?
Jag klipper eller skär i dubbelt tyg när det ska vara mot vikt kant. Nålar oftast fast mönstret i tyget för att det ska ligga lite mer stabilt :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
883
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 026
Senast: Queen
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 931
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp