Bukefalos 28 år!

Sytråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Suck. Jag började klippa ut en t-shirt för över två timmar sedan. Det är fyra delar att klippa ut och ärmarna är kvar. Har en topp och två klänningar kvar att klippa 😂 Skulle lätt kunna betala någon för att fixa skiten. Vill bara sy ju!
Haha jag tycker också det är kul att klippa ut 😂 ibland klipper jag lite väl mycket, sen tar det typ hundra år innan jag faktiskt syr det 🙈
 
Men det blev äntligen ett par leggings i morse 😃
97753AA5-DD48-44F4-84A5-7DDDF024ADDA.jpeg
 
Tänk vad glad en kan bli av att andra uppmärksammar ens outfit. Fick komplimanger från fyra! personer på fackets årsmöte för min egensydda klänning. Tre av dem vet visserligen om att jag syr och kanske är lite extra snälla men ändå. Det gjorde verkligen min dag.
 
Tänk vad glad en kan bli av att andra uppmärksammar ens outfit. Fick komplimanger från fyra! personer på fackets årsmöte för min egensydda klänning. Tre av dem vet visserligen om att jag syr och kanske är lite extra snälla men ändå. Det gjorde verkligen min dag.
Visst blir man glad!
 
Jag har ett problem. Ska sy min tredje Adrienne blouse av Friday pattern company. Älskar modellen men ärmarna är väldigt voluminösa och korvar sig om jag ska ha jacka över. Skrev till företaget och frågade om det går att göra dem mindre men utan att förlora rynkningen. Själva rynkningen är nämligen en viktig detalj just på axeln men även i ärmsluten. Fick tillbaka en bild som förminskar rakt av och då kommer rynkningen försvinna. Kan det möjligtvis finnas något annat sätt eller är det kört?
 

Bifogade filer

  • Screen Shot 2023-02-28 at 10.14.19 AM.png
    Screen Shot 2023-02-28 at 10.14.19 AM.png
    21,5 KB · Visningar: 27
Har nu provanvänt min första trikåsydda top. :up:
Pga debaklet med ärmhålet (ändrade mönster klippte efter gamla mönstret :banghead:) så var jag tvungen att klippa om och då blev bakstycket (tack och lov BAK) för kort så har som special feature en extra söm som skarvar på 20cm tyg nertill. ;) Tacksamt mönster som maskerar, syns inte heller att jag sytt tvillingnål med olika färger på tråden. :)

Har lärt mig en del om hur jag behöver tänka annorlunda, bl.a. kring användningen av sömsmåner. Och begränsa noggrannheten för att istället utgå från att tyget ska tyget ska kompensera. Behöver öva på trådinställningar och hoppas jag kan göra lite finare sömmar med en bättre tråd, nu har jag fått en del övning i att trä maskinen istället (en speciell rulle som strulade heeela tiden)
 
Tittade på tvättråden på nytt tyg. 30 grader för (enfärgad) bommulstrikå och 30 med streck under för viscosetrikå.
Får nog bara blunda och låtsas att jag inte sett vad det står. :crazy:

Är det normalt för allt tyg? Ni som syr trosor och barnkläder, nog kör ni dem väl i mer än 30 grader?
 
Tittade på tvättråden på nytt tyg. 30 grader för (enfärgad) bommulstrikå och 30 med streck under för viscosetrikå.
Får nog bara blunda och låtsas att jag inte sett vad det står. :crazy:

Är det normalt för allt tyg? Ni som syr trosor och barnkläder, nog kör ni dem väl i mer än 30 grader?
Jag tvättar allt tyg i 40 grader, det är vad jag tvättar färdiga plagg i. Med undantag från tyger som behöver tvättas i 60 grader första gången.
 
Tittade på tvättråden på nytt tyg. 30 grader för (enfärgad) bommulstrikå och 30 med streck under för viscosetrikå.
Får nog bara blunda och låtsas att jag inte sett vad det står. :crazy:

Är det normalt för allt tyg? Ni som syr trosor och barnkläder, nog kör ni dem väl i mer än 30 grader?
Jersey tvättar jag alltid i 60 grader och torktumlar när jag förtvättar. Då vet jag att allt som kommer hända med tyget händer redan innan jag syr i det.
 
Tittade på tvättråden på nytt tyg. 30 grader för (enfärgad) bommulstrikå och 30 med streck under för viscosetrikå.
Får nog bara blunda och låtsas att jag inte sett vad det står. :crazy:

Är det normalt för allt tyg? Ni som syr trosor och barnkläder, nog kör ni dem väl i mer än 30 grader?
Jag förtvättar det mesta i 40, undantaget kläder som garanterat inte kommer åka tvättmaskin typ min långklänning med paljettspetsdrapering :p saker jag vet ska tvättas i högre än 40 förtvättas i högre. Hittills har allt överlevt :)
 
Jag fick en tidig present av mamma - en ny symaskin. 😊
Så jag köpte lite stuvbitar på secondhand, bl.a. ett stechigt flowigt tyg som jag tänkte skulle passa att kopiera en tröja jag redan hade med (All-in-one-sleeve och sjalkrage).
Men tyget var hemskt! Gick inte krita på, gick knappt att nåla utan att det gled. Gled ändå mot sig självt när jag sydde.
Tur att det är lös passform och att det inte fransar sig. Har lite "hål" att laga i kragen där ett av tre lager rymde från pressarfoten.

Jag vill aldrig jobba med det tyget nånsin mer. Fattar att de skänkte det😅😅😅

Bild kommer nör jag haft möjlighet att fota.



Maskinen är jag i alla fall supernöjd med!😊😊
 
Visa bifogad fil 113426
Två par trosor av det som blev över av pyjamassnuzzarna. 😊
Åhhhhh ....DVÄRGSCHNAUZER :love: Även om jag föredrar ett tyg med dem utan kläder.

Vad är det för slags tyg?
Blev nu lite sugen på att sy, har en del ärvda tyger (även om de flesta mönster inte riktigt är i min stil men något kan jag väl hitta).

Frågar en som inte sytt något sedan ..typ...tonåren...sisådär 45-50 år sedan.
Vad är enkelt att börja med. Till mig själv alltså. Har varken barn eller barnbarn.
 
Åhhhhh ....DVÄRGSCHNAUZER :love: Även om jag föredrar ett tyg med dem utan kläder.

Vad är det för slags tyg?
Blev nu lite sugen på att sy, har en del ärvda tyger (även om de flesta mönster inte riktigt är i min stil men något kan jag väl hitta).

Frågar en som inte sytt något sedan ..typ...tonåren...sisådär 45-50 år sedan.
Vad är enkelt att börja med. Till mig själv alltså. Har varken barn eller barnbarn.
Det är bomullstrikå. Jag föredrar egentligen också utan kläder, men jag villhövde en pyjamas i det där tyget när jag fick syn på det. 😁
 
Frågar en som inte sytt något sedan ..typ...tonåren...sisådär 45-50 år sedan.
Vad är enkelt att börja med. Till mig själv alltså. Har varken barn eller barnbarn.

En t-shirt kanske? Det är ganska straight forward, bara fem delar (fram- och bakstycke, två ärmar och halsmudd) och finns många bra mönster. Leggings är också ett bra projekt.
Vanlig bomullstrikå brukar vara "snäll" att jobba med.
 
Jag fick en tidig present av mamma - en ny symaskin. 😊
Så jag köpte lite stuvbitar på secondhand, bl.a. ett stechigt flowigt tyg som jag tänkte skulle passa att kopiera en tröja jag redan hade med (All-in-one-sleeve och sjalkrage).
Men tyget var hemskt! Gick inte krita på, gick knappt att nåla utan att det gled. Gled ändå mot sig självt när jag sydde.
Tur att det är lös passform och att det inte fransar sig. Har lite "hål" att laga i kragen där ett av tre lager rymde från pressarfoten.

Jag vill aldrig jobba med det tyget nånsin mer. Fattar att de skänkte det😅😅😅

Bild kommer nör jag haft möjlighet att fota.



Maskinen är jag i alla fall supernöjd med!😊😊

IMG_20230304_195335.jpg

Well... här är den. Tyget och modellen gömmer ju tack o lov många misstag, men inte riktigt alla... 🫣
Ska sy ihop hålet och fålla, men gör nog det för hand tror jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
849
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
811
Senast: Queen
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 136
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
820

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp