Sytråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hundarnas senaste ☺️ 20mm blev alldeles för brett för Pärla men det är mjukt band så det gör inte så mycket. De kommer inte att hålla mer än över sommaren för det är dollarstoreband men materialet till alla fyra selar och halsband gick på under 100kr och nu vet jag hur jag ska göra om jag vill ha med mer hållbart band så det gör inte heller så mycket.
E4E99169-4A05-4759-9036-65FCF2F7A396.jpeg
 
Hjälp! Jag har byggt en pallsoffa och ska nu fixa klädsel till dynorna. Dynorna till ryggen är madrasser 80x200 som jag delat på mitten dvs 40x200 och 10 tjocka. Har hittat rundvävt muddtyg som är 40 cm. Är då mudden 40+40 = 80 cm i omkrets och kan den dras över ryggdynan vara omkrets är 100 cm (40+40+10+10)? Har tyvärr ingen tygaffär i närheten så jag måste beställa på nätet.

De hela madrasserna (sittdynor) kommer jag att köpa dra-på-lakan i jersey till så de är ju inget problem.
DSC_1088.JPG
 
Hjälp! Jag har byggt en pallsoffa och ska nu fixa klädsel till dynorna. Dynorna till ryggen är madrasser 80x200 som jag delat på mitten dvs 40x200 och 10 tjocka. Har hittat rundvävt muddtyg som är 40 cm. Är då mudden 40+40 = 80 cm i omkrets och kan den dras över ryggdynan vara omkrets är 100 cm (40+40+10+10)? Har tyvärr ingen tygaffär i närheten så jag måste beställa på nätet.

De hela madrasserna (sittdynor) kommer jag att köpa dra-på-lakan i jersey till så de är ju inget problem.
Visa bifogad fil 90336
Ja det borde inte vara några problem för mudden att räcka till det :)
 
Tack snälla! Det går ju åt några meter så nu törs jag beställa.
När man använder mudd i tex halsringning på tröja brukar man ta ca 80% av sträckan man ska använda för att det ska bli lagom stretch, så tror det blir toppen på dina dynor :)
 
Hjälp! Har fyra meter rosa polyestersammet från Rusta och en beställning på "nånting fint" från min systerdotter. Jag har noll idéer på vad som är "nånting fint" för en sjuåring :arghh: Det är lite lite stretch i tyget, men inte så att det går att göra en vanlig tröja liksom.
Några tips på plagg som skulle funka? Någon som sytt av samma tyg kanske?
 
Hjälp! Har fyra meter rosa polyestersammet från Rusta och en beställning på "nånting fint" från min systerdotter. Jag har noll idéer på vad som är "nånting fint" för en sjuåring :arghh: Det är lite lite stretch i tyget, men inte så att det går att göra en vanlig tröja liksom.
Några tips på plagg som skulle funka? Någon som sytt av samma tyg kanske?
En lite oversize tröja? Kjol med mudd i midjan?
 
16520080087842083597854842151191.jpg

Hysteriskt mönster. Trots mina modifieringar blev den lite lite för liten över ryggen och axlarna. Trodde jag lagt till tillräckligt mycket men jag har visst blivit lite tjockare sen jag mätte mig sist..

Nu ska det på knappar. Funderar på vad ska ha för några. Har åtta fina blå som jag tänkte kunde passa, men jag tror det behövs tio för att bli bra. Den får väl hänga och gotta till sig ett tag till..
 
Ok, jag fick en idé om att göra en biker-jacka. Jag tänker att det kan bli lite tufft, även om den är rosa. Hade velat ha lite detaljer i svart konstläder. Är det helt stolligt? Måste hitta ett bra mönster som passar för tyg med lite stretch, de flesta verkar vara för trikå (vilket jag tycker är lite konstigt..?)

Den här tyckte jag om. Undrar om det går med det tyget jag har.
 
Vad har ni för tänk när ni handlar? Köper ni enbart tyg till ett tilltänkt mönster eller tyget först och hoppas att det räcker till något fint? Hur mycket tyg köper ni i så fall?

Jag har precis börjat sy kläder och äger bara fyra mönster än så länge. Hittar betydligt mycket mer tyg jag villhöver än jag vet vad jag ska använda det till. Har dessutom en lång jäkla önskelista på mönster. Samtidigt förstår jag inte riktigt hur tygåtgången är uträknad. På ett klänningsmönster stod det 1,6m i min storlek men det tyget jag använde var bara 1,5m och det fanns ändå en rätt stor bit kvar när allt var utklippt. Går det att räkna med att det alltid går åt mindre än det står eller är relativt stora stuvar oundvikliga?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
11
· Visningar
544
Senast: Palermo
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 023
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
602
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp