Sytråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad har ni för tänk när ni handlar? Köper ni enbart tyg till ett tilltänkt mönster eller tyget först och hoppas att det räcker till något fint? Hur mycket tyg köper ni i så fall?

Jag har precis börjat sy kläder och äger bara fyra mönster än så länge. Hittar betydligt mycket mer tyg jag villhöver än jag vet vad jag ska använda det till. Har dessutom en lång jäkla önskelista på mönster. Samtidigt förstår jag inte riktigt hur tygåtgången är uträknad. På ett klänningsmönster stod det 1,6m i min storlek men det tyget jag använde var bara 1,5m och det fanns ändå en rätt stor bit kvar när allt var utklippt. Går det att räkna med att det alltid går åt mindre än det står eller är relativt stora stuvar oundvikliga?
Jag bor för litet så jag kan inte samla på mig. Köper bara så att det räcker till projektet.
 
Vad har ni för tänk när ni handlar? Köper ni enbart tyg till ett tilltänkt mönster eller tyget först och hoppas att det räcker till något fint? Hur mycket tyg köper ni i så fall?

Jag har precis börjat sy kläder och äger bara fyra mönster än så länge. Hittar betydligt mycket mer tyg jag villhöver än jag vet vad jag ska använda det till. Har dessutom en lång jäkla önskelista på mönster. Samtidigt förstår jag inte riktigt hur tygåtgången är uträknad. På ett klänningsmönster stod det 1,6m i min storlek men det tyget jag använde var bara 1,5m och det fanns ändå en rätt stor bit kvar när allt var utklippt. Går det att räkna med att det alltid går åt mindre än det står eller är relativt stora stuvar oundvikliga?
Jag försöker att inte köpa oplanerade tyger längre, men ibland kan jag inte låta bli. Brukar köpa 1 meter om jag inte vet vad jag vill göra av det. Då räcker det till klänning, leggings, t-shirt eller en långärmad tröja med ev komplettering av enfärgat till ärmar eller liknande.
Tycker också att det ofta blir mycket tyg över, antar att det beror på om tyget är mönstrat så alla bitar behöver ligga åt samma håll eller om man kan vända dom åt olika håll. Spillbitar brukar jag göra trosor av.
 
Vad har ni för tänk när ni handlar? Köper ni enbart tyg till ett tilltänkt mönster eller tyget först och hoppas att det räcker till något fint? Hur mycket tyg köper ni i så fall?

Jag har precis börjat sy kläder och äger bara fyra mönster än så länge. Hittar betydligt mycket mer tyg jag villhöver än jag vet vad jag ska använda det till. Har dessutom en lång jäkla önskelista på mönster. Samtidigt förstår jag inte riktigt hur tygåtgången är uträknad. På ett klänningsmönster stod det 1,6m i min storlek men det tyget jag använde var bara 1,5m och det fanns ändå en rätt stor bit kvar när allt var utklippt. Går det att räkna med att det alltid går åt mindre än det står eller är relativt stora stuvar oundvikliga?
Jag brukar ha en plan för tyget jag köper. Dock handlar jag snabbare än jag syr :angel:
 
Lyckades få tag i ett till av mina önskemönster billigt på fb. Det blir mitt tredje från Cut & sew. Gillar verkligen hela upplägget. Bra beskrivning med bilder och fint häfte. Smidigt med storlekar för barn inkluderat (även fast jag inte har några asjälv 😅). Håller på med en Helmi-klänning just nu. Så kul!
 
Ok, så jag tänkte ta och sy en jacka till systerdotter. Visade sig att mönstret var gjort för 50% stretch. Mitt tyg är kanske 20%, max. Är det urbota korkat att testa ändå, att bara gå upp en storlek och köra på? Behöver jag göra några modifieringar? Jag har inte barnet här så jag kan inte prova..

Det jag är mest orolig för är ärmarna.
 
Har i flera år tänkt att jag nog borde försöka mig på att sy egna tunikor för att få bättre passform och i färger och mönster jag föredrar framför det som finns i affärer. Fått för mig att det är svårt att få till ett bra mönster och att sy halsringni g och ärmar så det blir snyggt.

Fick ett ryck för några veckor sedan och har ritat ett mönster efter en köpt tunika som sitter kanon (den börjar dock bli sliten nu) och provsytt i världens fulaste påslakan. Men modellen blev bra iaf. Nu sitter jag med bara fallen kvar på tunika nr 5 och de två sista är definitivt så pass väl och snyggt sydda att jag kan ha dem på jobbet. Är så nöjd!
 
Passat på att tvätta lite tyger idag då jag inte har så mycket annan tvätt.

Två enfärgade, ett svartvitt och ett med mellanår botten och blommor i ljusgult, beigevitt, brunt och orange? Hur tänkte jag när jag köpte det?
 
Passat på att tvätta lite tyger idag då jag inte har så mycket annan tvätt.

Två enfärgade, ett svartvitt och ett med mellanår botten och blommor i ljusgult, beigevitt, brunt och orange? Hur tänkte jag när jag köpte det?
När det kommer till inköp av tyg verkar hjärnan ta semester. Oj vad många gånger jag har undrat hur jag tänkte egentligen! :angel:
 
Jag var på Gittes igår och kom bara hem med reflexband och lite krosssd sammet att göra plattöverdrag till marsvinen av :eek::eek: Hittade ett superfint sweatshirttyg men visste inte riktigt vad jag skulle göra med det så det blev kvar där. Tror ni jag behöver söka sjukhusvård?
 
Idag har jag lärt mig att bara för att ett tyg är superstretchigt innebär det inte att det är ✨tillräckligt✨ stretchigt.

Mvh
giphy.gif
 
När det kommer till inköp av tyg verkar hjärnan ta semester. Oj vad många gånger jag har undrat hur jag tänkte egentligen! :angel:
Ja, det är konstigt. Förutom den grå bakgrunden är det inte färger jag brukar ha eller gilla. Tror att jag hade en annan minnesbild av det.också, tyget är inköpt för ett par år sen.

Nu har jag iaf klippt ut mönsterdelar av det. Behöver sy lite nytt till sommaren. Även klippt mönsterdelar av de två enfärgade men insåg att jag måste köpa tråd innan jag kan sy dem. Trodde jag hade tråd som passade men icke så de får ligga till sig lite innan det blir något av dem.
 
Råkade trä tråden fel nånstans i maskinen och upptäckte det först efter att jag sytt i båda ärmarna. Tunt fladdrigt viscostyg. Inte kul att sprätta! Men nu är det både sprättat och nålat igen. För sent att sy dock då grannens bebis är lättväckt 🤐

Så jag beställer tyg på nätet istället😇😁
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
11
· Visningar
544
Senast: Palermo
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 023
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
602
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp