Sytråden del 4

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 581
  • Visningar Visningar 86 807
Var kan man köpa små bitar av tyg?
Jag ska sy varsin scarf till hundarna (som är små) så det är verkligen inte mycket tyg som behövs. Vill också ha olika tyg så de inte har samma. Var inne i tygaffären som är närmast igår men då var man ju tvungen att köpa så himla mycket av varje tyg. Kändes onödigt! De hade lite mindre bitar på utförsäljning men det var bara fula tyger enligt mig.
Någon sida på nätet? Second hand?

Jag ska sy varsin scarf till hundarna (som är små) så det är verkligen inte mycket tyg som behövs. Vill också ha olika tyg så de inte har samma. Var inne i tygaffären som är närmast igår men då var man ju tvungen att köpa så himla mycket av varje tyg. Kändes onödigt! De hade lite mindre bitar på utförsäljning men det var bara fula tyger enligt mig.
Kolla på någon köp och sälj grupp för tyger på Facebook om du har det :) Sytokar köp och sälj med sunt förnuft är nog den största gruppen. Annars kan en del tyg affärer ha stuvar till bättre pris, ohlssons tyger är bra på det, om du har en fysisk butik i närheten, men då är det ju inte säkert man hittar vad man vill ha.
På nätet är det lite olika, vissa har 3 dm som minsta köp, vissa 5 dm. Men tråkigt att betala frakt för så lite tyg.

På second hand brukar jag hitta småstuvar, ofta för 5 kr styck

Vad för sorts tyg har du tänkt dig? Har en vän ute på Vendelsö som kanske har något

Fick ihop ett par shorts medan sonen sov. Inte helt säker på att jag blev nöjd, de blev enorma! Trots noggrant mätande och allt. Hade kunnat gå ner minst en storlek.
IMG_20250514_131821.webp

Men luftiga och rätt bekväma. Stora fickor!

Nu har mitt mönster kommit till klänningen jag ska ge mig på till bröllopet 😃 ska nog åka till Erikshjälpen i helgen och se om jag hittar nått bra lakan att testsy i! Är ju kul med ett snyggare lakan att testa med, så man kan använda den om redan testet skulle bli bra 😅

Fick köpt ett väldigt trevligt påslakan, så är taggad att börja! Men en fråga till er som är bra på att anpassa mönster. När jag tittar på storlekstabellen så är jag tre olika storlekar beroende på kroppsdel.

44 över bysten, 48 på midjan och 40-42 över höften. Höften tänker jag att jag kan överse med, då det är en kjol med stor vidd. Men hur ska jag ta hänsyn till två storleksklasser mellan byst och midja? Är det så enkelt som att rita av mönstret och snedda lite mellan de olika linjerna på överdelen? 😬

Fick köpt ett väldigt trevligt påslakan, så är taggad att börja! Men en fråga till er som är bra på att anpassa mönster. När jag tittar på storlekstabellen så är jag tre olika storlekar beroende på kroppsdel.

44 över bysten, 48 på midjan och 40-42 över höften. Höften tänker jag att jag kan överse med, då det är en kjol med stor vidd. Men hur ska jag ta hänsyn till två storleksklasser mellan byst och midja? Är det så enkelt som att rita av mönstret och snedda lite mellan de olika linjerna på överdelen? 😬
Så brukar jag göra, sen beror det lite på modell om jag tycker det gör något om en del blir lite större eller mindre.

Sitter och funderar.
Ska sy en regnkappa av Ellie and Macs mönster Duchess jacket. Tänker att det kan bli fint. Men!

Det är ju lite jox att få dit en huva. Är det värt att modifiera ännu mer och sätta dit en dragkedja istället för knappar? Jag har inget emot knappar, men dragkedja är ju smidigt. Det kräver dock ganska mycket modifiering..

Och hur viktigt är det att tejpa sömmarna? Det är tänkt som en tunn sommarregnkappa, inget för storm och rusk liksom. Bara "vara fin i sommarregnet" typ. Har sytt softshelljackor utan att tejpa och de läcker inte.

Men framförallt, orkar jag göra om hela mönstret för dragkedja, eller är det snyggare med enkel rad knappar?

Det blev ett nytt tälttak av fyra lättvikts presseningar för 200 kr samt tre gamla påslakan fick bli undertak för att skydda presenningen kanske håller det säsongen ut.

Bifogade filer

• 63830D45-62E5-45E3-8C0F-CB274D9BE48A.webp
    63830D45-62E5-45E3-8C0F-CB274D9BE48A.webp
    177,5 KB · Visningar: 11

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 630
Senast: Takire
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 137
Senast: Sharpless
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 530
Senast: Edla
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka