Sytråden del 5

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 656
  • Visningar Visningar 23 828

Bukefalos 30 år!

Så jag gjorde inget fel? Blev/Är så förvirrad :o:rofl:
Det beror på vilket stygn och vilken tråd, och vilken effekt man vill uppnå :) Med korsstygn på Aidaväv är två trådar rätt standard vad jag minns, står det nåt om det i ditt mönster? Känn inte att du gjort fel, det är ett jättefint första(?) arbete och det finns många sätt att handarbeta på. :)
Tillägg: nu såg jag att det är ett antikt mönsterdiagram så jag misstänker att det inte finns instruktioner alls? Då är det enda som spelar roll att du gillar hur det blev!

Köpte lite mönster på etsy och en av dem innehöll en guide till korsstygn. I den så skrev de att en vanlig embroidery floss har sex trådar och att man skulle bara använda en av dem :eek:

Missade jag något totalt nu när jag använde en hel tråd åt min ödla? :o:o:o
Det beror på hur grov väv man använder hur tjock tråd som behövs.
Det finns korsstygn som görs med yllegarn också, eller sådant som kan göras med typ sytrådstunna garner. Det är väl ungefär där man hamnar med bara en tråd av broderigarnet? Jag är van att man oftast använder tre trådar, eventuellt två.
Till viss del kan man nog ta mer eller mindre garn för att påverka utseendet, hur pass "fylliga" stygnen blir.

Köpte lite mönster på etsy och en av dem innehöll en guide till korsstygn. I den så skrev de att en vanlig embroidery floss har sex trådar och att man skulle bara använda en av dem :eek:

Missade jag något totalt nu när jag använde en hel tråd åt min ödla? :o:o:o
2 trådar är standard, ibland 3 om man är på grövre väv eller vill ha ett tätare resultat. Och vissa garn ska inte delas alls; håller på med ett med ullblandat garn som är "färdigt" (alltså inte flera som går dela) och där sa instruktionen att man ska sy med 2 trådar.
Såg nån på reddit som gjorde en super förklaring, ska se om jag hittar!

https://www.thread-bare.com/blog/examples-of-coverage-across-different-thread-counts
Här är en av standarnexemplen från r/CrossStitch

https://www.reddit.com/r/CrossStitch/s/uRxwBO0R2l
Här är kommentaren jag tänkte på, där nåm verkligen gjorde det lilla extra 😅

Som kommentören skriver så är 2 trådar smidigt för att kunna göra loop start, och 3 blir lätt trångt att jobba med. Jag älskar loop starten, aldrig lärt mig nått annat sätt att starta 😅🙈
:bow: Tusen tack, de där ska jag spara!! Jag gillar de med 3 trådar :d men beror ju tydligen helt på vilken aida väv man har, får kolla nu vilken jag har hemma...

Och jag förstår lite mer varför min tråd började dela på sig ju längre jag kom ... :angel: Det enda jag grämer mig över är att jag använde min favorit färg åt ödlan :cautious:

Instruktionen jag hade visade även loop starten, jag får titta närmare på det. Jag bara förde min in från sidan och höll i den medan jag sysslade med de första kryssen, tänkte föra in den bland stygnen när jag var färdig. Men detta låter ju mera trådbesparande!

När man använder 2-3 trådar, för ni bara ihop dem eller tvinnar ni tråden lite först innan man börjar? 🤔

Sitter och skriver ut mönster som jag köpt på etsy :D
Tex nedan (fotar ej mönstret då det inte är mitt)
20260610_175410.webp

Så sööt :love:

https://www.thread-bare.com/blog/examples-of-coverage-across-different-thread-counts
Här är en av standarnexemplen från r/CrossStitch

https://www.reddit.com/r/CrossStitch/s/uRxwBO0R2l
Här är kommentaren jag tänkte på, där nåm verkligen gjorde det lilla extra 😅

Som kommentören skriver så är 2 trådar smidigt för att kunna göra loop start, och 3 blir lätt trångt att jobba med. Jag älskar loop starten, aldrig lärt mig nått annat sätt att starta 😅🙈
Jag har 14 aida hemma! Tycker att den med 3 trådar ser läcker ut, tål lite mera granskning av detaljer där tänker jag.

Tusen tack igen :up:

Jag har 14 aida hemma! Tycker att den med 3 trådar ser läcker ut, tål lite mera granskning av detaljer där tänker jag.

Tusen tack igen :up:
Här ser man hur stor skillnaden på olika väv. Den med whippeten är jag osäker om den räknas som aida eller nått annat, men 7,2/cm (18)och den med svampen är Aidan 3,4/cm (8). Jag gillar hekt klart mindre väv bättre. Svampen är gjord av en blandning av äldre Lundagarn som har 4 trådar och "namnlöst" broderigarn med 6 trådar, jag har broderat med 2 kontra 3 trådar då Lundagarnet är tjockare. Ville ha tätare stygn pga den grövre väven. Whippeten är med blandning av namnlösa och DMC garn, båda har 6 trådar och jag har broderat med 2 (utom på det gula i stjärnorna, då har jag använt 3 trådar) trådar.

Bifogade filer

• IMG_20260610_185711.webp
    IMG_20260610_185711.webp
    295,2 KB · Visningar: 42
Här ser man hur stor skillnaden på olika väv. Den med whippeten är jag osäker om den räknas som aida eller nått annat, men 7,2/cm (18)och den med svampen är Aidan 3,4/cm (8). Jag gillar hekt klart mindre väv bättre. Svampen är gjord av en blandning av äldre Lundagarn som har 4 trådar och "namnlöst" broderigarn med 6 trådar, jag har broderat med 2 kontra 3 trådar då Lundagarnet är tjockare. Ville ha tätare stygn pga den grövre väven. Whippeten är med blandning av namnlösa och DMC garn, båda har 6 trådar och jag har broderat med 2 (utom på det gula i stjärnorna, då har jag använt 3 trådar) trådar.
Mindre väv ser helt klart läckrare ut, jag tittade på en med 8 eller 12 först men ändrade mig till 14 för att inte lägga krokben för mig själv :rofl:
Var ändå nära att jag höll på att lägga av en stund när tråden trasslade in sig så in i bergen att jag fick lägga undan det. Nästa dag gick det bättre dock :angel::D

Mindre väv ser helt klart läckrare ut, jag tittade på en med 8 eller 12 först men ändrade mig till 14 för att inte lägga krokben för mig själv :rofl:
Var ändå nära att jag höll på att lägga av en stund när tråden trasslade in sig så in i bergen att jag fick lägga undan det. Nästa dag gick det bättre dock :angel::D
8 var inte så kul, men skyller på att jag har lite dålig koll på just väv och tänkte att det blir nog bra 😂
Och på tal om baksidor, jag fick lära mig att baksidan ska vara lika fin som framsidan typ... Det har jag svårt att få till 😂 ett jäkla trassel på sina ställen. Tycker helt klart det blir bättre att kunna göra en längre bit med ena halvan av stygnet och sen göra andra delen än att göra ett kryss i taget.
IMG_20260610_193030.webp

Tycker hundens tyg liknar det som jag har lärt mig att kalla räknelinne.
Likformigt tyg med jämna avstånd mellan trådarna, men med lite tydligare "rutighet" som gör det lättare att räkna trådarna än i tyg (typ lakansväv etc.) som är avett för sömnad. (Alltså tuskaft vävt lite glesare med lite grövre garn)

Tycker hundens tyg liknar det som jag har lärt mig att kalla räknelinne.
Likformigt tyg med jämna avstånd mellan trådarna, men med lite tydligare "rutighet" som gör det lättare att räkna trådarna än i tyg (typ lakansväv etc.) som är avett för sömnad. (Alltså tuskaft vävt lite glesare med lite grövre garn)
Kan nog stämma! Tyget har jag tagit från ett gammalt kit med broderimönster, det är säkert 20-30 år gammalt och jag inbillar mig att räknelinne var mer vanligt då 😅
Tyget är inte så stabilt som aida, trådarna flyttar sig lite ibland vilket gör att broderiet blir lite ojämnt på sina ställen och svårt att hitta rätt när jag använder den svarta tråden 😅
IMG_20260610_200446.webp

8 var inte så kul, men skyller på att jag har lite dålig koll på just väv och tänkte att det blir nog bra 😂
Och på tal om baksidor, jag fick lära mig att baksidan ska vara lika fin som framsidan typ... Det har jag svårt att få till 😂 ett jäkla trassel på sina ställen. Tycker helt klart det blir bättre att kunna göra en längre bit med ena halvan av stygnet och sen göra andra delen än att göra ett kryss i taget. Visa bifogad fil 186461
Jag ska inte visa baksidan av min ödla :angel: min ursäkt där är att det var min första :D
Jag gjorde ett kryss i taget först men helt klart med fel metod, och den armen är katastrof på baksidan :rofl: så jag tror som du, göra en längre bit med ena halvan och sedan gå tillbaka med andra halvan.

Liknande trådar

• Sytråden del 4
  • Jag vill bli mer sparsam
  • Mod att våga starta en relation
  • Vad gör DU för att hjälpa till med integrationen?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka