Sytråden del 5

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 656
  • Visningar Visningar 23 815

Bukefalos 30 år!

@Shixle kollade lite på mönstren från French Meadows, och jag ropar nog på @Tonto som är bättre på det här med stays och historiska korsetter, jag har främst sytt mer moderna eller åtminstone senare 1800 tals 😅

Men en tanke man behöver ha, sömsmånen kan vara så pass bred för att du ska sy kanaler för bredare fjädrar där till exempel :)
Hehe, ja, lite mer ren faire av det hela, men kändes som hyfsat hanterbart första projekt 😅

Har 6mm plastfjäder, så 10mm ska ju räcka iaf. Men man blir ju lite fundersam på hur på decimalen noga man måste va 🙈 dumma tum xD

Köpte även mönstret till basic klänningen :P .. fast den lär bli i ett tjockare svart tyg för är det jag har tillräckligt av hemma 😅

Kul med bilder 😁 lite blandade stilar 😅

Tänker att man får väl experimentera lite med mönstret sen om (när) det inte blir helt 100. Bredare å fler fjädrar lr så. Skulle ju va 12mm fjäder med syyta bredvid, men ohlssons hade bara 6mm (tror jag) hemma, och hittade ingen onlinebutik som hade /både/ rigeline å plastfjäder av rätt storlek i lager 🫠

Kommit så långt som att börja klippa ut tygbitarna nu 😱
Korsettmönstret (från French Meadows btw) säger att det ska strykas på mellanlägg på alla ställen som får öljetter sen.
Men.
Jag har valt att stryka mellanlägg på allt (hade kanske missat den detaljen) då jag bara har vanligt tunnt bomullstyg istf canvas lr annat tjockare tyg för att ge det en större chans att hålla ihop.
Fördelen är ju att de är stadigare att hantera å inte fransar än 😗

Men, bör jag lägga extra mellanlägg på öljetterna? Går det stryka på på befintligt mellanlägg?

Sen så är sömsmånen såklart i tum.. 1/2tum, så 12mm? Kanalerna sen ska va på 3/8, så 10mm. Detta bakvända land 🙄
Hittar ingenting i manualen till symaskinen vad specifikt de olika märkena på syplåten betyder, men urgår från att nålen satt i raksöm kan räknas som noll?

Jag skulle nog säga att din korsett inte kommer fungera som en korsett, utan mer som ett vanligt klädesplagg, så att du är beredd på det eftersom att du använder tunt bomullstyg! :) Om du bara tänkt att dra åt för att stänga plagget så kanske det fungerar med att inte göra så mycket mer, men det finns nog stor risk för att öljetterna kommer dra sönder tyget om det är tunt.

Osäker om det går att stryka på befintligt mellanlägg, har aldrig provat det själv.

Jag skulle nog säga att din korsett inte kommer fungera som en korsett, utan mer som ett vanligt klädesplagg, så att du är beredd på det eftersom att du använder tunt bomullstyg! :) Om du bara tänkt att dra åt för att stänga plagget så kanske det fungerar med att inte göra så mycket mer, men det finns nog stor risk för att öljetterna kommer dra sönder tyget om det är tunt.

Osäker om det går att stryka på befintligt mellanlägg, har aldrig provat det själv.
Nä precis, inte tänkt surra åt som fasen 😅 mer som ett kul projekt som kanske kan lyfta de tomma påsarna som nu är mina tuttar liiite högre 🙈😅
Finns video på yt på hela alltet, så lämpligt för att få halvhum om processerna innan man ger sig på nått rejälare.
Är ju de mer korta regency stays som jag dras till 🤔

Får prova stryka på skräpbitarna. För å nackdelar med att ha gjort block-modellen 😗

Ett par shorts i chinosmodell
IMG20260714214959.webp

Jag har testat många, inget känns bra. Jag vill ju inte sy en massa som inte kommer användas..
Alltså jag skyller på att höskörden är i full gång och jag är lite mer disträ än vanligt... Jag skrev liksom inte färdigt... 🙈🙈

Jag menade ju att du skulle testa många på tex affärer och secondhand tills du hittar en modell du gillar. För att sedan sy dem i det tyg du vill ha.

(Fast det är ett rätt självklart tillvägagångssätt kan det vara bra att påminna om det tänker jag. )

Alltså jag skyller på att höskörden är i full gång och jag är lite mer disträ än vanligt... Jag skrev liksom inte färdigt... 🙈🙈

Jag menade ju att du skulle testa många på tex affärer och secondhand tills du hittar en modell du gillar. För att sedan sy dem i det tyg du vill ha.

(Fast det är ett rätt självklart tillvägagångssätt kan det vara bra att påminna om det tänker jag. )
Jag har provat i affärer med, men inte hittat nåt jag gillar. Jag trivs helt enkelt inte i den typen av plagg.

Inget större problem egentligen, men man missar ju många roliga mönster :D

Nä precis, inte tänkt surra åt som fasen 😅 mer som ett kul projekt som kanske kan lyfta de tomma påsarna som nu är mina tuttar liiite högre 🙈😅
Finns video på yt på hela alltet, så lämpligt för att få halvhum om processerna innan man ger sig på nått rejälare.
Är ju de mer korta regency stays som jag dras till 🤔

Får prova stryka på skräpbitarna. För å nackdelar med att ha gjort block-modellen 😗
Risken är att du lär behöva ha någon typ av BH under om du vill ha lyft med bara tunt bomullstyg dock. Det är liksom inte gjort för stadga eller hållbarhet för öljetter, så att du inte blir besviken om det inte fungerar! :)

20260715_012200.webp

Originalmönstret är egentligen större med ett blad till men det får liksom inte plats i den här ringen 🤔 Och detta var ju också fint! Funderar på att jag ska lägga till en text i det tomma utrymmet, "Introverted but willing to discuss cats" skulle passa bra men frågan är om utrymmet räcker 😬

Alla mönster blir så mycket större än vad jag trott dessutom 😱 jag har ju 14ct men uppenbarligen gör många mönstermakare mönster efter mycket mindre rutor 😬 ett mönster som jag gillade räknade jag ut skulle kräva en hel tygbit som man köper på panduro 😱

Jag kan inte se min fulla bingobricka på #tygverketssybingohel
Men jag är färdig,
Nu behöver jag inte stressa mer. Får panikångest av att sy med tidspress.

Nu får jag återgå till nöjes sömnad igen.
Blev precis klar med det här setet.

En Camilla puffed sleeve från Tianas closet i deadstock från Emilix och Emilix Frida avkortad från en stuv från en nedlagd butik i Huddinge

Bifogade filer

• IMG_7964.webp
    IMG_7964.webp
    164,8 KB · Visningar: 75

Liknande trådar

• Sytråden del 4
  • Jag vill bli mer sparsam
  • Mod att våga starta en relation
  • Vad gör DU för att hjälpa till med integrationen?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka