Sytråden del 5

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 656
  • Visningar Visningar 23 741

Bukefalos 30 år!

Testade göra "pintuck cuffs" som lite extra detalj.
IMG_20260124_150707.webp

Jag har fått hjälp att serva min symaskin så nu går den mjukt och tyst igen 😍 Den blev inte totalt nedplockad så det var ju ingen helservice, men dammad, putsad och oljad och äntligen är undertråden rätt spänd. Det visade sig även att plattan under nålen var böjd (troligen efter att en grov nål huggit ned i den när jag sytt tjocka selar) så det var ju inte ett dugg konstigt att maskinen strulade när både plattan och undertråden var så knas!

Så nu hoppas jag att jag kan få lite energi också så jag kan sy klart alla projekt jag har lagt på hög och kolla igenom alla bilder jag har lagt i min inspomapp för att se vad jag har planerat att sy sedan. Jag har massor av tyg som har legat och väntat i säkert ett par år vid det här laget 🤪

Jag har även gått igenom sylådan och städat och sorterat alla trådar, nålar, tillbehör osv. Det mesta vet jag på ett ungefär vad det är till, men jag hittade en liten luddkudde som jag inte har en aning om. Jag höll först på slänga den, men eftersom den låg i lådan med tillbehör så tänker jag att den kanske har något viktigt syfte?
IMG_7622.webp

Jag har fått hjälp att serva min symaskin så nu går den mjukt och tyst igen 😍 Den blev inte totalt nedplockad så det var ju ingen helservice, men dammad, putsad och oljad och äntligen är undertråden rätt spänd. Det visade sig även att plattan under nålen var böjd (troligen efter att en grov nål huggit ned i den när jag sytt tjocka selar) så det var ju inte ett dugg konstigt att maskinen strulade när både plattan och undertråden var så knas!

Så nu hoppas jag att jag kan få lite energi också så jag kan sy klart alla projekt jag har lagt på hög och kolla igenom alla bilder jag har lagt i min inspomapp för att se vad jag har planerat att sy sedan. Jag har massor av tyg som har legat och väntat i säkert ett par år vid det här laget 🤪

Jag har även gått igenom sylådan och städat och sorterat alla trådar, nålar, tillbehör osv. Det mesta vet jag på ett ungefär vad det är till, men jag hittade en liten luddkudde som jag inte har en aning om. Jag höll först på slänga den, men eftersom den låg i lådan med tillbehör så tänker jag att den kanske har något viktigt syfte?
Visa bifogad fil 180664
Man sätter den under trådrullen på den vertikala pinnen. Fråga mig inte varför, jag läste det precis i en instruktionsbok :rofl:

Nu hittade jag instruktionsboken till maskinen! Letade fram singern som står i alfans låda och där låg boken! Jag som har svurit över att det inte följde med någon 🤣

Jag hittade denna också längst in i sylådan som jag inte heller kan gissa mig till och hittar inte i instruktionsboken
IMG_7623.webp

I helgen har jag jobbat vidare på min Yo-Yo quilt och idag gick jag imellan och minskade sömmarna på min yllebroderiskappa så jag kan börja använda den igen. Minskade fyra sömmar gånger 4 cm samt fällde dem igen. Mer nöjd nu än förut. 16 sm är ändå ganska mycket.

Första projektet på nya maskinen blev en kjol från Tilly and the buttons.
Visa bifogad fil 180721
Tyget räckte inte till fickor.. Hela kjolen känns tråkig och grå, funderar på hur jag kan spejsa till den.
Ett till lager under? Jag har denna sparad i min inspomapp och hoppas att jag kan få tummen ur att göra den gråa någon gång i framtiden för grått och vitt är så snyggt ihop! Man behöver ju inte göra det så volangigt som på min bild
IMG_1150.webp

Liknande trådar

• Sytråden del 4
  • Jag vill bli mer sparsam
  • Mod att våga starta en relation
  • Vad gör DU för att hjälpa till med integrationen?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka