Sytråden del 5

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 656
  • Visningar Visningar 23 815

Bukefalos 30 år!

Jag använder nattsjasmin ibland till mina spishanddukar, och det är väldigt stretchigt på skrå, skulle inte använda det i kläder. Det funkar för mig då jag använder rätt kraftigt mellanlägg, men får alltid dra och stryka flera gånger för att få det i någorlunda rätt form innan jag sätter på mellanlägget. Gamla påslakan är oftare lite mindre slitna än lakan (finns undantag såklart), så vill man göra kul kläder är det ett tips :)

@Shixle säger också att det beror på, både på projekt och lakan. Du verkar ju vilja göra en del historiskt så där är nog första steget att bestämma hur petig du vill vara. :) till historiskt återskapande är lakan sällan rätt, historiskt inspirerat är friare, och moderna kläder är ju bara tycke och smak som begränsar. Som muslin funkar det mesta för att kolla form, fallet är svårare om det inte liknar det riktiga tyget i tyngd och kvalitet(som i tjocklek osv). Värt att tänka på om man vill göra kläder av gamla lakan som sovits på ett antal år är att dom gärna blir lite tunna och stretchade i mitten, och därmed ojämna. Man kan få placera mönsterdelarna med eftertanke liksom. Nattjasmin tror jag personligen är för sladdrigt för att det ska vara bekvämt att bära i vardagen men där är man ju olika :)
Hehe, greppade ett tjockt hopvik med grönt tyg som hade kunnat bli bra ur tygsamlingen, och det va ett fetstort hål i mitten 😅🙈

IMG_9573.webp

Kalla mig Miss Sophie för det är absolut same procedure as last year 🥲

Jag sydde klart (eller klart är kanske en överdrift, den är typ bärbar) en 1400-tals mellanklänning idag. Ska se om jag även orkar kasta ihop en till särk... Varför är man alltid såhär?!
Jag vet inte! Jag känner typ att jag måste ha ett event som hägrar, för annars är det i onödan? Men det är det ju inte :arghh: the fun is the point, och det är kul att sy, men ändå är det sådär varje jäkla gång. Upptäckte idag att min 1300-talare gått ut sig också, så upp på listan den med då 🥲
giphy.gif

Jag har inte sytt på evigheter känns det som.
Men nu! Nu ska jag sy en rymdraket!

Kan jag sy i envägsstretch tror ni? Har ett fint lite glittrigt tyg som hade varit perfekt till delar av raketen.
1785746329049.webp

Den ska jag göra. Tänkte ha ett vävt tyg i botten och toppen, det glittriga i mitten och konstläder till fönstret.

Jag har inte sytt på evigheter känns det som.
Men nu! Nu ska jag sy en rymdraket!

Kan jag sy i envägsstretch tror ni? Har ett fint lite glittrigt tyg som hade varit perfekt till delar av raketen.
Visa bifogad fil 189045

Den ska jag göra. Tänkte ha ett vävt tyg i botten och toppen, det glittriga i mitten och konstläder till fönstret.
Borde fungera :) det som kan hända är ju att när du fyller den med vadd (antar den ska fyllas med nått) så stretchar tyget lite, men om du vill undvika det så ha ett lager bomullstyg under det glittriga.

Liknande trådar

• Sytråden del 4
  • Jag vill bli mer sparsam
  • Mod att våga starta en relation
  • Vad gör DU för att hjälpa till med integrationen?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka