Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nål för stretch när du ska sy i jersey (t-shirt).
Om dina konsert-t-shirts är som mina är de inte stretch utan 100% bomull och stumma/vävda. I så fall är det bättre med en vanlig nål och kan ev förklara om du inte tyckte det blev riktigt bra när du körde. (Har dock haft några i jersey också så det gäller att vara lite vaksam).Samt se till att det är stretchnål.
Recensera/tipsa gärna när du får tillbaka, jag behöver skicka min sax på slipning också…Jag skickade min älskade Wilkinson skräddarsax i golvet idag och eggen tog strykGrät som ett barn i typ 20 minuter, julklapp från sambon med mitt namn graverat och allt, stor sorg innan jag hittade nånstans att skicka den. Känns som att jag ska lämna bort min unge till en främling som gått en helgkurs i barnavård(slipning) men det går säkert bra...
Håller annars äntligen på att göra klart skjortklänningen jag började på i mars, lite snedslå, knappar, och dragkejda kvar, och själva kjolen då men den ska nog bara rynkas så det är fort gjort hoppas jag.
Jag brukar uppleva att det finns viss stretch i dem. Tror aldrig jag har haft en som varit helt stum, men när jag börjar ge mig på dem ska jag vara mer noga med att kolla sort.Om dina konsert-t-shirts är som mina är de inte stretch utan 100% bomull och stumma/vävda. I så fall är det bättre med en vanlig nål och kan ev förklara om du inte tyckte det blev riktigt bra när du körde. (Har dock haft några i jersey också så det gäller att vara lite vaksam).
Stretch betyder att tyget är stickat det behöver inte vara lycra i tyget för att det ska vara stretch. Det är väldigt få t-shirts som är i vävt material.Om dina konsert-t-shirts är som mina är de inte stretch utan 100% bomull och stumma/vävda. I så fall är det bättre med en vanlig nål och kan ev förklara om du inte tyckte det blev riktigt bra när du körde. (Har dock haft några i jersey också så det gäller att vara lite vaksam).
Du behöver inte ha någon speciell tråd, men du behöver sy med en stretchsöm tex zikzak.Kom på en grej... nu när jag har symaskin kan jag ju faktiskt ändra lite i mina träningskläder!
Frågan då blir om jag behöver sån specialtråd för stretch när jag syr i superstretchiga träningskläder, eller om jag kan använda den vanliga Gütermann tråden? Såg nämligen att det fanns någon specialare när jag handlade tråd.
Stretch betyder att tyget är stickat det behöver inte vara lycra i tyget för att det ska vara stretch. Det är väldigt få t-shirts som är i vävt material.
Vi har problem med symaskinen, någon av er som har tips?
Symaskinen vill just nu bara sy med en rätt kraftig övertråd, övertråden kommer egentligen från overlocken. Provar vi med någon annan övertråd så blir det skit och maskinen gör härvor undertill, varför?
Håller med Petronilla!Servat maskinen?
Bytt nål?
Svarar både dig och @PetronillaHåller med Petronilla!
När jag hade problem med min sist så löste det sig genom att öppna upp och ta bort åren av bös som låg i alla skrymslen (host...), bytte nål och så trädde jag om.
Tolkar jag det rätt att du syr med olika över- och undertråd?
Om det ska bli ett större mönster, så kan stödlinjer hjälpa. Antingen att du ritar med penna eller använder sytråd. Många mönster har ett rutnät, ofta 10x10 rutor och så en lite tjockare linje, och det är så du kan göra på din väv också. Sen är det bara att räkna, vilket är lättare sagt än gjort iblandJag har fastnat lite i korsstygns-fällan, jag är liiite besatt. Men jag är så fruktansvärt usel på att följa mönster?! Har ni något tips för hur jag lättare ska kunna följa mönstret så jag inte missar?
Just nu tränar jag med bin, men alla blir olika form, trots att jag följer samma mönster...
Visa bifogad fil 191241
Vet inte om det har någon påverkan, men jag tror aldrig jag sytt i olika över/undertråd, framförallt inte av olika typ. Kanske kan vara värt att höra efter?Svarar både dig och @Petronilla
Nej, vi har inte servat på sistone, ska testa med att göra rent maskinen invändigt och byta nål.
Jag vet inte vilken typ av tråd som är undertråd just nu, det är ena dottern som har maskinen ute hos sig och som rapporterat problemet.