Sytråden del 5

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 656
  • Visningar Visningar 23 759

Bukefalos 30 år!

Smyger in här med lite frågor :)
Köpte symaskin i går, en Brother cs10s baserat på att jag ville ha en enkel, ganska billig, liten och som är vettig för nybörjare.
Gick syslöjd för en miljard år sedan men vi fick bara på nåder använda symaskinerna, så jag minns inte så mycket och får nog börja om från början.

Jag fattar i alla fall att jag behöver:
Bra sax (vad är en bra sax?)
Bra tråd (vilka trådar är bra?)

Det jag ska göra med symaskinen är att sy in alla miljarder (något överdrivet) konsert t-shirts jag köpt. Konsert t-shirts har en förmåga att vara typ som storlek L även om man köper S, och vara helt utan form överhuvudtaget. Det leder till att jag har massa tröjor hemma som jag vill använda och tycker om men pga passformen blir det bara pannkaka.
Planen är att gå på second hand och köpa stora t-shirts och testa på dem innan jag ger mig på mina älskade konsert t-shirts.

Edit för jag kom på en till fråga: Finns det olika sorts trådar för olika tyger? (i så fall vilka är bra för t-shirts?)
Edit igen för jag kom på en till fråga igen 😅 Något annat tips för nybörjare?
Bra sax är ganska subjektivt, jag har flera olika. Lidl har ibland haft tygsaxar på sina temaveckor som är riktigt bra, annars har jag en Kai som är en riktig Rolls Royce, och Fiskars som är bra mellandyra! Min Fiskars Mumin används flitigt.

Tråd använder jag endast och enbart Gütermann, fördelen är att den säljs på många ställen.

Smyger in här med lite frågor :)
Köpte symaskin i går, en Brother cs10s baserat på att jag ville ha en enkel, ganska billig, liten och som är vettig för nybörjare.
Gick syslöjd för en miljard år sedan men vi fick bara på nåder använda symaskinerna, så jag minns inte så mycket och får nog börja om från början.

Jag fattar i alla fall att jag behöver:
Bra sax (vad är en bra sax?)
Bra tråd (vilka trådar är bra?)

Det jag ska göra med symaskinen är att sy in alla miljarder (något överdrivet) konsert t-shirts jag köpt. Konsert t-shirts har en förmåga att vara typ som storlek L även om man köper S, och vara helt utan form överhuvudtaget. Det leder till att jag har massa tröjor hemma som jag vill använda och tycker om men pga passformen blir det bara pannkaka.
Planen är att gå på second hand och köpa stora t-shirts och testa på dem innan jag ger mig på mina älskade konsert t-shirts.

Edit för jag kom på en till fråga: Finns det olika sorts trådar för olika tyger? (i så fall vilka är bra för t-shirts?)
Edit igen för jag kom på en till fråga igen 😅 Något annat tips för nybörjare?
Nål för stretch när du ska sy i jersey (t-shirt). Jag använder guttermans tråd och tycker den fungerar bra. Men har sytt i alla möjliga trådar från alla möjliga, en del maskiner är kinkiga med trådkvaliten andra inte.

Jag provsyr (oftast) sömmen på lite avklippt material innan jag börjar en fåll eller så, då slipper man upptäcka att man har fel täthet eller längd på stygnen på plagget. Annars är det bara att öva och köra på och ställa frågorna när de uppstår :).

Bra sax är ganska subjektivt, jag har flera olika. Lidl har ibland haft tygsaxar på sina temaveckor som är riktigt bra, annars har jag en Kai som är en riktig Rolls Royce, och Fiskars som är bra mellandyra! Min Fiskars Mumin används flitigt.

Tråd använder jag endast och enbart Gütermann, fördelen är att den säljs på många ställen.
Ja det viktigaste med saxen är ju att man inte är och klipper i massa annat med den.

Tack hörni! Då blir det definitivt tråd från Gütermann, och så ska jag se till att köpe en bra medelpris sax.
Samt se till att det är stretchnål.
Lär förmodligen fråga mer när jag fått hem allt och börjar testa 😅 :D och kolla tutorials påyoutube massor.

Jag tänkte sy matchande t-shirt till mig och sonen. Inser att jag har nog inget mönster på en helt vanlig t-shirt för dam :rofl:
Men det får nog bli baggy v-neck från Lowland, det är samma mönster för både barn och dam. Det blir nog bra. Hoppas tyget räcker bara.. Funderar på om jag ska klippa ut kroppen på båda först och sen göra ärmarna i annan färg om det inte räcker. Tror jag bara har 1,2 meter av tilltänkt tyg.

Letar även i gömmorna efter ett mönster på en fin cardigan lämpligt för stickat ganska tjockt tyg. Har några kandidater tror jag. Men vi får se vad det blir av det.

Har för övrigt köpt en stor knapp- och öljettpress. Mycket fin. Ska testa den en dag!

Har äntligen tagit tag att kolla om jag får loss remmen från min gamla Durkopp, vilket jag fick, lyckades skruva av "locket" på sidan vid remmen.
Det var välbehövligt för remmen har ett jack som nästan gått rakt igenom plus att den är helt styv 😅
Hittade ett litet fågelbo av trådar också 😂
IMG_20260903_191203.webp

Jag funderar på att sy en adventskalender till sonen. Måste bara hitta ett bra och juligt tyg.

Jag har en fin som min farmor broderade till mig 1989. Den går ju utmärkt att använda fortfarande, men jag vill ha något eget till sonen.

Så, tips på ideer och tyger mottages tacksamt.

Tänker att jag vill ha med ringar, inte påsar/fack. Så en snygg panel är utgå från kanske?

Jag funderar på att sy en adventskalender till sonen. Måste bara hitta ett bra och juligt tyg.

Jag har en fin som min farmor broderade till mig 1989. Den går ju utmärkt att använda fortfarande, men jag vill ha något eget till sonen.

Så, tips på ideer och tyger mottages tacksamt.

Tänker att jag vill ha med ringar, inte påsar/fack. Så en snygg panel är utgå från kanske?
Jag hade utgått från en panel :)
https://www.quilta.nu/nytt-i-butiken/tema-sasong/jul/jul-1/?twsList-73798076=g-created-d-48-2
https://nallerina.se/QuilttygerMotiv/jul-tyger

https://lapp-elisa.com/collections/allt-till-julen (denna var lite rörig, gick inte att sortera på jul-tyger men såg en jättefin panel med julgran!)

https://wahlmantextil.com/lapptackstyger/jultyger/ (såg paneler med tomten)

Ibland vet jag egentligen inte vad jag pysslar med. Men låtsas jag tillräckligt mycket kanske det blir bra ändå? 😅
Håller på att "omvandla" mitt whippet mönster (täcke) till nått som ska passa en amstaff hane, eller ja, 2 st hanar ska ha täcke. När jag ritade mitt första mönster var Tilda valp, och jag utgick från BoT strl 35 cm. Efter det har jag ändrat, förstorat, justerat, förstorat, så jag nu har modeller upp till en rygglängd på 60 cm för whippar. Inte kikat på ett enda täcke sen det där valp täcket, utan gått på känsla och passform och en stor skvätt chansning, vilket gått bra. Nu måste jag försöka "veta" hur jag ska förändra det ytterligare för att passa en bredare hund, och vissa saker som maggjorden har jag egentligen ingen aning om hur jag har "räknat ut" hur den ska vara i förhållande till storleken. Jag vet ju inte ens det relativa avståndet från bröstben till bog, utan det är ren chansning 😬 vissa mått inser jag nu att jag skulle tagit när jag mötte kunden, som längd från hals in mellan framben till var jag vill att magplattan ska sluta, men det är ju lätt att komma på sånt i efterhand 🙃
En kurs i mönsterkonstruktion för djurkläder vore bra 🤣
Har försökt gissa mig fram till var bogen är jämfört med manken, men det är ju egentligen en chansning känns det som. Det diagonala strecket ska föreställa hur lång delen mellan frambenen bör vara innan den svänger ut och breddar sig.
IMG_20260906_203300.webp

Jag blev färdig med mitt korsstygn i helgen! :banana:
20260906_023650.webp

Tänkte sätta upp den på väggen i en tavla. Dock så är det lite märklig storlek för en vanlig tavla så det får bli en måttbeställd sådan. Men jag kan inte bestämma mig för vilken färg eller typ av ram som kan passa bäst till detta! :nailbiting::arghh:
Trä? Ljust eller mörkt trä? Svart? Guld? Jag tror smal ram men är inte helt hundra :arghh: Ska det finnas en passepartout??

Bilden blir drygt 19-20 cm bred och 23-24 cm lång om det spelar någon roll.

Vad tycker ni?

Visa bifogad fil 190617
Tänkte sätta upp den på väggen i en tavla. Dock så är det lite märklig storlek för en vanlig tavla så det får bli en måttbeställd sådan. Men jag kan inte bestämma mig för vilken färg eller typ av ram som kan passa bäst till detta! :nailbiting::arghh:
Trä? Ljust eller mörkt trä? Svart? Guld? Jag tror smal ram men är inte helt hundra :arghh: Ska det finnas en passepartout??

Vad tycker ni?
Du kan inte hitta en oval ram? Sån för broderier.

Visa bifogad fil 190617

Vad tycker ni?
En enkel, smal, svart ram tycker jag.

Jag vill ha en rektangel tänkte jag, mönstret är ju efter en tavla och jag tänkte att det kan passa :D Samt lite kul om man går närmare och inser att det är krosstygn istället för "vanlig" tavla :p

Har en ramverkstad i närheten av hemmet så jag kan gå dit för att få bra hjälp med det. Men behöver bara få en idé om vilken färg kan passa bäst :arghh: kollade med en svart som redan fanns hemma och tänkte att det såg inte så dumt ut men så kollade jag med en vit också och tänkte att det inte heller ser så dumt ut :crazy:

Förresten, släng gärna iväg en länk till etsy shopen som du köpte den där färgglada broderiramen ifrån. Jag försökte hitta den men lyckades inte ☹️ Hittade bara de enklare ramar som jag köper på panduro eller plast som ser ut som trä :cautious:

Visa bifogad fil 190617

Vad tycker ni?
Jag får ta frågan om ramen i detta inlägg till inredningstråden :D:up:

Liknande trådar

• Sytråden del 4
  • Jag vill bli mer sparsam
  • Mod att våga starta en relation
  • Vad gör DU för att hjälpa till med integrationen?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka