Ta betalt för att få avlastning

Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag har också reflekterat över detta. Har märkat det att vissa inte har råd med sin häst eg. och försöker få in en slant genom att liksom "hyra ut" hästen och arbetet med den (kallat hästpyssel och stallpyssel=skotta skit och hästvård i andra termer).

Huruvida man ska kunna betalt eller inte tycker jag beror på ett flertal faktorer: Vilka träningsmöjligheter erbjuds, är hästen välutbildad och erbjuder medryttaren utvecklingsmöjligheter, vilket ansvar har medryttaren och vilka förmåner.

Min åsikt är att det inte ska tas betalt för att dra runt en skogssnigel på kostigarna runt ladugården långt ute i böleskogen. Utför medryttaren en massa arbete är det att betrakta som en form av betalning.

Däremot tycker jag det är rimligt att det oavsett skrivs ett avtal att medryttaren ska ersätta eller delvis betala utrustning som sabbas av dennes slarv. Ska hästen ridas i ridhus el. dyl. bör medryttaren lösa egen anläggningsavgift etc. Men i stort håller jag med dig! Medryttare är ibland eller ofta ett kamouflage för utnyttjande och ett sätt att finansiera egen hästhållning... (detta gäller givetvis inte alla som har medryttare... skadar aldrig att vara EXTRA tydlig här:D)

Ungefär så bor jag kanske i vissas ögon och med skogssniglar :angel:
Så om nån vill ut och rida på landet på trygga och mysiga skogsmullehästar så ska de få göra det gratis bara för att man bor på landet?
Mina hästar har kostat mej i inköp, utrustning, försäkring och foder precis som "stadshästarna" gör.
Kanske turridningarna oxå ska vara gratis då? De ligger ju ofta i bushen.

Tur att man inte behöver medryttare...
Jag lånar hellre ut mina hästar gratis till grannen.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Tillgång och efterfrågan!

Hundjämförelsen är utmärkt.

Det finns över en miljon hundar i landet, månadskostnaden för medelsvenssonhunden ligger troligen under tusenlappen för mat,försäkring,bostad,vetrinärvård osv (är man aktiv kan det dock bli hur dyrt som helst) och de flesta har sina hundar hemma i sina befintliga bostäder. Det kryllar av hundar och många hundägare behöver folk som rastar dom.

Det finns ca 200 000 ridhästar, den genomsnittliga månadskostnaden för "svenssonhästen" ligger i alla fall på ett par tusenlappar, hästarna bor sälllan med sina ägare vilket gör hobby både dyrare och besvärligare vilket gör att färre har tid,råd och ork att hålla häst.
Alltså så om någon vill ha nöjet att rida utan att ha egen häst så finns det en marknad för det eftersom en häst egentligen inte behöver ridas.

I vissa länder som tex Japan är det så dyrt och besvärligt att ha HUND att det finns ställen som hyr ut hundar per timma. Jupp, folk betalar för att få promenera och gosa med en hund (och plocka upp skit). Den dag det finns en hund i var fjärde familj eller så i Japan kommer man inte heller kunna ta betalt.


Ditt snack om "det inte humanitärt" hey, jag är student och jag har inte råd att ha en MC eller ens en dator jag kan spela SIMS 3 på. Är det mc och datorägares moraliska skyldighet att se till att jag får åka MC och spela SIMS?

Om de inte vill låna ut sin mc eller dator gratis trots att de inte använder den - innebär det att de tycker jag kör mc eller spelar för dåligt?

Jag är förövrigt en hundvaktsbetalande student som inte hade haft råd att vara medryttare om jag nu hade velat. Men det är ju mitt problem och inte andras.
 
Senast ändrad:
Sv: Ta betalt för att få avlastning

KL

En sista kommentar till TS.

Du tycker alltså att det är rimligt att JAG som hästägare ska betala hästkostnaderna så att du kan få rida och umgås med en häst, för att du inte har råd att ha hsät själv?
Och sen ska jag vara tacksam också för detta???

Om du hade haft pengarna hade du ju säkerligen haft en häst, eftersom du verkar ha intresse nog att vilja söka upp ne du får rida etc.
Men nu vill du vara medryttare för att du inte har råd, o drar upp klassfrågor i och med detta, och tycker det är ok att hästägaren ska betala (vilekt dom ju gör om du får rida gratis) för att du itne har råd.

Förfärlig attityd och som sagt jag är inte förvånad att du itne hittat någon som vill ställa upp på detta.

Blir förfärad på sånt här tänkande och är därför jag oftast inte skriver i sånna här trådar.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Du vill inte betala och hittar därför ingen häst. De som vill ha betalt får antingen en annan medryttare som anser priset är skäligt, eller stå står de utan.

VARFÖR uppröra sig över att andra inte vill ge bort saker gratis, oavsett vad det är? Tänk så jobbigt jag skulle ha det om jag gick och ondgjorde mig över att handlarna inte förstod att JAG ville ha saker billigare eller gratis.

Dina alternativ:
1. Betala
2. Flytta till där tillgången på hästar är större
3. Köp egen häst

Jag förstår inte hur någon kan ha MAGE att klaga på att någon annan vill ha betalt för något som ingen faktiskt är tvingad att köpa. Eller är det någon som har TVINGAT dig att vara just medryttare?

Det spelar absolut ingen roll VARFÖR jag vill ha betalt, det är vad jag bestämt och så är det. Antingen får jag någon som är beredd att betala eller så blir jag utan. Svårare än så är det inte.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

snor sista....

TS:
har du öht ett hum om vad det kostar att ha häst? har du tänkt på varför man som hästägare vill ha en liten slant?

du kan inte jämföra att vara hundvakt och vara medryttare. är ju som att jämföra äpplen och päron! du betalar ju inte för att få passa någons stall och hästar ett par dar, tvärtom förväntar du dig ju att få en ersättning av något slag som tack för hjälpen! precis som när du är hundvakt. eller husvakt åxå för den delen.

den rimliga summan att betala tycker jag är:
stallhyran+foder/antal dagar i veckan=siffra 1.
siffra 1*antal dagar i månaden som du rider=siffra 2
hovslagarkostnad/dagar mellan skoning=siffra 3
siffra 3*antal dagar i månaden du rider=siffra 4
siffra 2+siffra 4=den summa du ska betala när du rider.

säg att vi skor hästen med 8 veckors mellanrum och har en total stallhyra på 2000. du rider 2 dagar i veckan. hovslagaren kostar 850 kr per gång.

2000/30 = 66,6 (stallhyran per dag)
850/56 = 15,17 (hovslagare per dag)
66,6+15,17= 81,77 (stallhyra plus hovslagare per dag)
81,77*8= 654,16 (totalsumman per dag gånger antal dagar i månaden du rider)

du ska alltså betala 650 kr i månaden. och då betalat du bara för uppehälle och skor, försäkring och utrustning slipper du undan.

för att ha en häst som sin egen några dagar i veckan och för att slippa allt ansvar är det en mycket billig summa tycker jag.

//Cilla - kommer gladerligen betala för att få bli medryttare när avkomma är född och hästeriet ska komma igång igen!
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Håller helt och hållet med dej,visst kommer det med en kompis och vill rida ihop med mej så är det en sak,då skulle jag aldrig ta betalt.Men varför ska jag sponsra gratisridning,joo om det är ngn väl meriterad ryttare som kan utbilda hästen mer än den är.Men annars näeee.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Om du har letat efter något länge men inte hittat, du har inte funderat på om det är du som gör fel då?

Jag hör till dem som inte har någon bra inkomst, jag har valt att ha hästar och har då också valt bort allt annat i livet som kostar. Jag prioriterar hästarna framför allt annat.
Om jag skulle ha en medryttare så är ju frågan varför jag ska betala för dennes fritidsaktiviteter?

Om du går till en fotbollsklubb och vill spela fotboll så kostar det massor av pengar, du ska dessutom sälja diverse lotter och kakor, städa efter div. cuper, stå i garderoben på tillställningar osv. osv. du får också betala för att ta dej till och från matcher och träningar.
Där kan du inte heller säga -men jag vill bara spela fotboll, jag vill inte betala och göra allt det andra.

Du tycker att du gör hästägaren en tjänst, barmhärtig samarit eller? För det är ju inte alls så att du vill rida eller?

Jag tycker att du ska söka efter någon som vill ha en hästskötare, då kanske du får rida någon gång då och då och du får t.om betalt. Du får slita som ett djur för några kronor i månaden men du behöver ju iallafall inte betala.

Men, du vill ju rida, hur kan du se det som att du gör någon annan en tjänst?

När jag var liten var jag överlycklig när grannen åkte på semester och jag fick ta hand om deras hund, att jag skulle få betalt fanns inte på min karta. För mej var det underbart att få lov att ta hand om deras hund medans de såg det som att jag gjorde dem en tjänst. Alltså betalade de mej inget för de visste att jag såg det underbara i att få låna deras hund.

Jag har jobbat mej till ridning innan jag fick inkomst, mocka 20 boxar dagligen i tre månader innebar att jag fick skritta i tio minuter på ett avelssto.
Eller röja en gammal ladugård, mocka ett stall som inte sett en grep på x antal månader (och sedan mocka dagligen givetvis), få ordning på att kunna hantera åringar som aldrig ens haft grimma på sig för att sedan få lyckan att sätta igång en häst som gått som avelsto i x år vilket innebar att hon inte varit ur hagen på alla dessa år (istadig? det var bara förnamnet:cool:) och jag fick börja med att leda henne eftersom hon var så tjock att hon knappt kunde gå.
De tackade mej genom att sälja hästen när hon var i fin kondition.

Om man är seriös så vill man betala för sig, gratis är gott så länge det är fint väder och lagom temperatur men när höstvindarna viner, slasken ligger djup och det blir mörkt kl.15 så är det ingen gratisryttare som kommer längre, för det kvittar ju för man har ju inte betalat:grin:

Jag har haft turen att vara medryttare på en väns häst, hon ville inte ha betalt utan jag köpte ett par läderridstövlar till henne istället, för att visa hur tacksam jag var över att hon upplät sin häst åt mej, att hon litade så mycket på mej att jag fick rida och sköta hennes häst.

Jag har haft min svägerska ridandes hos mej och jag ville inte ha betalt av henne men så fort något var trasigt eller på väg att ta slut så kom hon med nya saker, det var hennes sätt att visa tacksamhet för att hon fick rida.

Jag tror att du har allt att vinna på att bli lite mer ödmjuk och sluta se det som att du gör någon en tjänst.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

KL

En sista kommentar till TS.

Du tycker alltså att det är rimligt att JAG som hästägare ska betala hästkostnaderna så att du kan få rida och umgås med en häst, för att du inte har råd att ha hsät själv?
Och sen ska jag vara tacksam också för detta???

Om du hade haft pengarna hade du ju säkerligen haft en häst, eftersom du verkar ha intresse nog att vilja söka upp ne du får rida etc.
Men nu vill du vara medryttare för att du inte har råd, o drar upp klassfrågor i och med detta, och tycker det är ok att hästägaren ska betala (vilekt dom ju gör om du får rida gratis) för att du itne har råd.

Förfärlig attityd och som sagt jag är inte förvånad att du itne hittat någon som vill ställa upp på detta.

Blir förfärad på sånt här tänkande och är därför jag oftast inte skriver i sånna här trådar.
Nu tycker jag vi vrider detta åt fel håll.
För det första, köper man häst får man faktiskt vara medveten om kostnaderna och vara beredd att stå för dem.

Sen tycker jag det blir helt fel i resonemanget. Som hästägare tar men inte in en medryttare för att denna person ska få rida (inge välgörenhet man driver) utan för att man själv behöver avlastning. Jag som hästägare behöver hjälp och därute finns det personer som är kompetenta att hjälpa till. Behöver jag inte hjälp så skaffar jag ingen medryttare.

Jag har själv medryttare och hon betalar bara sina egna lektioner hon tar för instruktör som jag har godkänt. Men under de dagar hon har hand om min häst så är det inte som om att ha egen häst. Mina regler gäller till punkt och pricka, inga egna påhitt, inget slarv, etc.

Min medryttare har jag för att jag vill få en chans att göra annat inte för att hon tycker det är kul att rida!
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Knapplån***

Var med om nåt upprörande i förra veckan. :mad:

Skulle låna ett släp på macken. Ni vet, det finns ny fina släp som bara står där, och kanske rostar ihop, och ägarna har ju inte tid att köra dem. :grin:

De krävde att jag skulle städa släpet efter mig :cry:(innan jag lämnade det tillbaka) så de borde de ju faktiskt vara tacksamma för att jag gjorde det jobbet! Men icke- de tog det för självklart!

Sen ville de ha betalt också!!! :eek:

Fy- Om mackägarna har inte råda att ha släp borde de inte köpa nåt heller :devil: Varför ska jag ska betala när jag lånar!!:confused: Jag gör dem en tjänst- kör man aldrig kärrorna så kan ju bromsarna kärva ihop.

Visserligen stod det i deras annons att de vill ha betalt för att hyra ut släpen, men ändå!!!
Jag vill ju använda mina pengar till nåt annat!:angel:

Ps Grannen har ett gammalt slitet släp jag kan få låna gratis men jag vill ju ha lite kvalite :cool:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Nej fast jag ser inget fel i det. Jag är helt medveten om kostnaderna som hästägare, och därav har jag heller inte medryttare. Om jag inte hade råd att ha häst så skulle jag inte ha det, för jag ser inte att dom få pengar man skulle ta för medryttare ens skulle vara värt det, är ändå så pass mycekt jag betalar för som ägare och jag som sagt tycker inte att det täcker upp nog för att låta nån annan rida min häst.

Dock låter jag gladligen andra rida henne om det är nån lämplig, men då är det för att jag vill det, inte för att jag behvöer pengar, o då får dom det gratis också.
Så i mitt fall jo, om jag tar ut en medryttare skulle det vara för att jag vill, itne för att ajg behvöer, hästen kan lika gärna ha semester i ahgen då istälet för det kostar samma ändå ju.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag har själv medryttare och hon betalar bara sina egna lektioner hon tar för instruktör som jag har godkänt. Men under de dagar hon har hand om min häst så är det inte som om att ha egen häst. Mina regler gäller till punkt och pricka, inga egna påhitt, inget slarv, etc.

Min medryttare har jag för att jag vill få en chans att göra annat inte för att hon tycker det är kul att rida!

Ni har en "affärsuppgörele" som gagnar båda. Du har inte upplåtit din häst- du har kvar all bestämmanderätt. Självklart är det helt OK att man inte strular med pengar hit och dit. Annars skulle du betala för att hon sköter hästen när du är ledig.

Men att uppröras över att en hästägare vill att den ryttare som regelbundet nyttjar hästen en eller flera dagar i veckan, också vill att denne ska betala sin del av kostnaden, är oförskämt!
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Fast en häst som går och "skrotar" i hagen behöver foder (kanske inte sommaren men alla andra månader) det behöver mockas, fyllas på med vatten och hästen måste visiteras och hovar måste kollas.
Du måste åka ut och ta hand om hästen.
Det handlar inte om pengar utan vad man får i tid...
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Det är som alltid tillgång och efterfrågan.

På ställen där det är ont om medryttarhästar kan ägaren ta betalt (där är det ofta dyrare att ha häst också), på ställen där det är ont om medryttare kan ägaren inte förmodligen inte ta betalt.

Ägaren får avlastning, medryttaren får tillgång till en häst. Båda vinner.

Edit: Såg just att det var en lång tråd så jag antar att mitt svar inte tillför något.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Är nog många som tänker som mej,mina hästar som jag valt att köpa kostar en massa varje månad,och det är mitt val.Som du skrev att det finns en massa tjejer som vill vara nära hästar,men varför skulle jag sponsra dem ekonomiskt.Man tar samtidigt en stor risk att låna ut sin häst.Skulle jag inte ha tid att rida ngn dag så får de en vilodag istället istället för att jag ska vara "tacksam" för att ngn vill rida mina hästar.Däremot skulle det vara en väl meriterad ryttare som kan utbilda dem mer än jag då är vi i en helt annan situation,då kan jag tom betala för det.I dagens läge så kostar allt pengar och visst jag gör avkall på mkt för att ha mina hästar.Vill man ut i skogen så kan man alltid hyra en turridningshäst.Tyvärr så lär du nog ha svårt att hitta en häst med din inställning.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Nu tycker jag vi vrider detta åt fel håll.
För det första, köper man häst får man faktiskt vara medveten om kostnaderna och vara beredd att stå för dem.

Sen tycker jag det blir helt fel i resonemanget. Som hästägare tar men inte in en medryttare för att denna person ska få rida (inge välgörenhet man driver) utan för att man själv behöver avlastning.

Min medryttare har jag för att jag vill få en chans att göra annat inte för att hon tycker det är kul att rida!

Självklart är jag medveten om kostnaderna! Jag är också medveten om riskerna och ansvaret jag har, oavsett vem som hanterer eller rider min häst.

Och återigen, DU har valt att du inte vill ha betalt, men döm för fanken inte de som känner att de faktiskt vill (och kan få) betalt.

Det är ingen som blir tvingad att köpa häst, eller tvingad att ha medryttare, tvingad att ens ha medryttare, ingen som blir tvingad att sköta andras hästar. Det är frivilligt.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Men då medryttaren nyttjar din häst så nyttjar du medryttaren då du slipper allt annat med häst (ridning är ju den lilla delen) just den dagen.
Om man har en medryttare som bara rider och inte gör något annat (att man själv åker ut och sköter övriga uppgifter) då tycker jag också man ska betala, men hur många medryttare har det så???
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Fast en häst som går och "skrotar" i hagen behöver foder (kanske inte sommaren men alla andra månader) det behöver mockas, fyllas på med vatten och hästen måste visiteras och hovar måste kollas.
Du måste åka ut och ta hand om hästen.
Det handlar inte om pengar utan vad man får i tid...

Det finns stall där sådant ingår... och återigen, vem tror du SKULLE betala för att bara sköta en häst? Finns det ingen efterfrågan går det inte att ta betalt, problem löst.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Varför får inte jag döma de som vill ha betalt? De som vill ha betalt sitter ju och dömer medryttare som inte vill betala!
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Men då medryttaren nyttjar din häst så nyttjar du medryttaren då du slipper allt annat med häst (ridning är ju den lilla delen) just den dagen.
Om man har en medryttare som bara rider och inte gör något annat (att man själv åker ut och sköter övriga uppgifter) då tycker jag också man ska betala, men hur många medryttare har det så???

Allvarligt. VAD är det du har problem med? Att andra kan få betalt men du lyckas inte?
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jamen herregud det vet jag väl, jag ahr ju ett fölsto själv!
Men jag ser itne att det är nåt som är jobbigt att göra, och om jag behöver hjälp så hyr jag in den tjänsten från någon som jobbar med det (vilket jag i nuläget gör, men jag skulle inte låta någon rida hästen och def. inte anlita någon med en taskig attityd.)

Det är ju ändå så att om man vill rida, vilket TS ju vill, då spelar det ingen roll om hästägaren får avlastning eller inte, för det ansvaret ekonomiskt och förövrigt är ändå så pass stort att det inte är värt 'risken' att ta in någon med en sån attityd.
Som sagt då betalr jag hellre någon som bara sköter om hästen och inte är ute efter att få rida.
Och om den behöver ridas så anlitar jag någon till det o då får dom det betlat som vilket jänst som helt som är proffsig. Och om jag inte kan det då har jag inte häst.

Sen kan ju andra ha andra åsikter o det är inget fel med det, men jag har ingen lust att sponsra någon med dålig attityd gratis ridning, och jag tycker det är dåligt att klaga över att folk itne vill det.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 238
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 584
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 946
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 592
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp