Ta betalt för att få avlastning

Sv: Ta betalt för att få avlastning

Varför får inte jag döma de som vill ha betalt? De som vill ha betalt sitter ju och dömer medryttare som inte vill betala!

Det är ingen som dömer att de inte vill betala. Alla i den här tråden försöker bara förklara att om man inte vill betala så får man söka sig till någon som inte tar betalt. Svårare är det inte! Men att KRÄVA att man ska få något gratis är en helt annan sak. Attityden är vad som döms.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

kl igen

Jag hade gärna låtit någon rida gratis på mina hästar OM vissa kriterier är uppfyllda.

Att när det gäller b-ponnyn det är en ryttare som har föräldrar som skjutsar ut kanske 2-3 ggr per vecka på fasta dagar och att ryttaren KAN rida en snäll men het ponny i skritt,trav och galopp på ridbanan, samt rida ut i lugn takt i sällskap med mig i skogen. Ponnyn ska självklart ryktas innan ridning, men mockning kräves icke.

Detta pga av att vi inte har barn själva och ponnyn har tråkigt!

För de andra hästarna gäller att den ryttare som tar sig an avelstoet är nöjd med att bara skritta henne och trava litet grand under ryttare så att hon inte slår upp sin gamla skada.

Och den som ska rida hingstarna ska vara en hyfsat GOD ryttare helt med akademisk/klassisk inrikting, vuxen, med egen bil, ska komma regelbundet och vara villig att hjälpa till med normal skötsel på den häst de hjälper till med. Hingstarna är snälla men hingst är alltid hingst.

Inte jättehöga krav kan tyckas men där jag bor har alla som gillar att rida redan häst, så att hitta medryttare är hyfsat omöjligt. ( Och folk som bor i de närmaste större städerna -ca 3,5 mil bort tycker det är för långt att köra bil eller åka buss).

Har man en häst av en populär och dyrbar ras som ger medryttaren lite status bland kompisar så är det betydligt lättare att hitta en medryttare. Men tyvärr har jag vanliga lantishästar!

Men jag har dåliga erfarenheter av de som är gratismedryttare, särskilt eftersom dom inte prioriterar arbetet med den anförtrodda hästen eftersom det är gratis.

När jag var liten ( ca 10 år) cyklade jag 5 kilometer själv enkel tur bara för att få hjälpa en klasskamrat med hennes russ, det innebar att jag mockade och ryktade, sedan fick jag rida russet ca 10 minuter innan hon själv red, eftersom han alltid kastade av henne annars...

Nåvål, detta var mitt vanliga kvidande över medryttare och sånt!

Jag har helt enkelt gett upp att få nån ridkompis.

/KT
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Det finns stall där sådant ingår... och återigen, vem tror du SKULLE betala för att bara sköta en häst? Finns det ingen efterfrågan går det inte att ta betalt, problem löst.
Nu misstolkar du ju inlägget..
Vad jag säger är att ger man häst en vilodag så måste man ju som ägare göra allt annat den dagen ändå.

Har man medryttare som rider den dagen så bör de ju göra allt annat så man själv får tid till annat.
Jag säger inget om att någon skulle betala bara för att sköta en häst, läs inägget innan där -Moa- tyckte att istället för att ha en medryttare kunde hästen få en ledig dag och min poäng var att den fortfarande behöver tillsyn, dvs du måste ta dig till stallet
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Allvarligt. VAD är det du har problem med? Att andra kan få betalt men du lyckas inte?
Nej att man inte inser att man har medryttare för sin egen skulle inte för medryttarens skull..
Medryttaren gör dig en tjänst, enligt mig.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jopp jag cyklade jämt också långt bara för att få pyssla om ett gammalt russ sto, och ibland fick jag skritta ut och ajg var grymt tacksama tt dom litade på mig med detta och att jag fick det gratis. Då skötte jag henne 4 dagar i veckan med alla stall saker och jag fatade redan då att det itne var rimligt att jag skuell få rida för ingenting, elelr ens om jag betlade, eftersom jag fattade vilket ansvar o jobb det är att ha häst.

Jag tycker många idag har en dålig attityd helt eneklt, det är inte ens pengarna utan attityden som stör mig. Nu orkar jag inte diskutera mer för man blir bara less på sånt här.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Men då medryttaren nyttjar din häst så nyttjar du medryttaren då du slipper allt annat med häst (ridning är ju den lilla delen) just den dagen.
Om man har en medryttare som bara rider och inte gör något annat (att man själv åker ut och sköter övriga uppgifter) då tycker jag också man ska betala, men hur många medryttare har det så???

Kostnaden för en häst är förutom stallhyra foder, hovslagare veteinär mm mm -- en massa jobb. För detta kan man ha glädje av hästens sällskap i 7 dagar och rida i max 6-7 dagar.

Hyr man då ut hästen i 2 dagar är det rimligt att den som hyr denna tjänst "minst" betalar genom att ta två sjättedelar (eller ev två sjundedelar) av alla kostnader + samma andel av allt arbete. Man har 30% av alla fördelar då skall man även ha 30% av allt jobb och löpande kostnader. Jag skriver minst därför att hästägaren har fortfarande inte fått ersättning för inköp och kapitalkostnader.

Jag kan inte se ett nåt fel i att en person lägger in "uthyrning av hästen" en eller flera dagar i veckan som en intäkt för att kunna få ekonomin att gå ihop, (när man bedömer om man har råd att skaffa häst). Det är faktiskt frivilligt att "hyra" hästen eller låta bli.

Medryttaren har förmånen att för en rel billig peng ha "egen häst" en eller flera dagar per vecka och de andra dagarna är medryttaren "ledig"!

Det är ett "vinna-vinna" koncept!
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Hej!

Som hästägare vänder jag enkelt på denna fråga.

Varför ska jag sponsra dej med min häst, min hästs grejer och risken att du rider sönder min häst, bara för att du ska få utöva din fritidssysselsättning alldeles gratis.

Nej, då får du rida på ridskola för min del. Jag har varken råd eller lust att sponsra ditt intresse!

Vill man rida på min häst utan restriktioner får man betala för det. Och vill man vara medryttare har man förhoppningsvis ett större intresse än bara själva ridandet (det är iaf såna medryttare jag söker) och inser att medryttarskap är mer än bara ridningen, resten ingår också.. Så har iaf alltid jag sett på saken.

/ Lavinia, som haft medryttare som inte betalat, men då har de inte fått göra vad de velat heller..
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Nej att man inte inser att man har medryttare för sin egen skulle inte för medryttarens skull..
Medryttaren gör dig en tjänst, enligt mig.

Inte fan är det nån som är medryttare för att göra hästägaren en tjänst!! Det kan du aldrig aldrig få mig att tro. SJÄLVKLART är det för att själv få "ha häst" och rida, inget annat.

Jag kanske ska upplysa om att jag både varit betalande medryttare, "gratis" medryttare, haft betalande medryttare och gratis medryttare. Allt efter stadie i livet och var jag bott/vilken sorts häst jag haft.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Okey jag orkade inte läsa alla inlägg :angel:

Men det handlar om tillgång och efterfrågan - om ägaren har en en häst att erbjuda och massor av personer är beredda att åka ut en bit med bil för att mocka, sköta om hästen och rida är ju efterfrågan hög. Om det finns ett mindre utbud (antalet hästar som söker medryttare) och väldigt stor efterfrågan (antalet personer som vill bli medryttare) ökar ju priset. Så bara är det!

Men om det däremot är fler som söker medryttare än det finns personer som vill bli medryttare minskar priset. Tx. anledningen till att en hästägare med en svårriden häst långt ute på landet inte kan ta betalt är för att det inte är så många som vill bli medryttare.

Det är min teori :bump:
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Nu misstolkar du ju inlägget..
Vad jag säger är att ger man häst en vilodag så måste man ju som ägare göra allt annat den dagen ändå.

Har man medryttare som rider den dagen så bör de ju göra allt annat så man själv får tid till annat.
Jag säger inget om att någon skulle betala bara för att sköta en häst, läs inägget innan där -Moa- tyckte att istället för att ha en medryttare kunde hästen få en ledig dag och min poäng var att den fortfarande behöver tillsyn, dvs du måste ta dig till stallet

Och nej, det behövs inte alltid. Helt beroende på vad för sorts uppstallning man har, kanske man delar på det arbete som blir (mockning och visitering enbart i de stall jag stått) med en kompis osv.

Som Elin5 så fint uttryckte det: Medryttaren har ju förmånen att ha häst, utan yttersta ansvaret, några dagar och resten vara ledig...
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Precis så är det Pejla!

Jag kommer aldrig förstå varför vissa blir så upprörda över att nånting kostar som de vill ha gratis. Låt bli då så kostar det absolut ingenting. Ingen tvingar någon att göra nånting.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

KL
Det är lustigt att de som inte vill betala för att vara medryttare anser att de gör hästägaren en stor tjänst. Som vissa av dem går på så skulle man nästan kunna tro att de anser att det är skamligt att ägaren inte betalar dem för att rida deras häst.
Om jag ser till min situation så ser jag det som en stor risk att låna ut min häst. När jag köpte henne provade jag att ha medryttare/skötare resultatet blev att den första tjejen råkade ut för en olycka en dag när hon skulle ha hästen. Hon struntade då i hästen som höll på att vänjas in på betet och fick gå där max 2 timmar, vilket tjejen visste (inte värre skadad än att hon kom till stallet senare på kvällen). Hon hörde inte av sig utan av en slump åkte jag till stallet den dagen och hittade min häst på betet där hon gått i minst 6 timmar. Resultat, mycket lätt kolik som släppte med promenad samt att hon inte kunde äta gräs på 14 dagar för då kom koliken tillbaka. Jag tacka gudarna för att det inte blev värre eller att hon fick fång. Tjejen var även bra på att i sista stund höra av sig och tala om att hon inte kunde den dagen.
Försök nummer 2 var en tjej som bad om att få hjälpa till och när jag var sjuk en gång så tänkte jag att jag kunde prova. Hon red helt ok men kunde inte mocka rent och ändrade utrustning på hästen utan att fråga mig.
Numera får min häst stå de dagar jag inte orkar/hinner rida. Om jag av någon anledning inte kan åka till stallet skulle jag säkert kunna byta tjänster med någon annan i stallet. Jag har (peppar peppar) hittills inte varit så sjuk så jag inte kunnat fixa det mest basala för hästen (mockning, foder, vatten samt lite mys) visst har jag stundtals fått mocka lite för att sedan lägga mig i boxen och vila innan jag kunnat göra klart men det är smällar man får ta för att vara säker på att ens lilla älskling har det bra.
Jag ska ärligt talat säga att jag inte förstår de som anser att de inte ska betala för att få rida. Det är väldigt dyrt att ha häst. Min dam kostar mig minst 100:-/dag troligen bra mycket mer. Varför ska jag sponsra någon med detta med alla risker det innebär i att de förstör något jag byggt upp med min häst och alla risker för skador som uppstår. Skulle jag ta in en medryttare skulle det vara till minst självkostnadspris om den sköter allt som ska göras varje dag, alternativt om enbart ridning skulle ingå skulle det kosta uppåt 500:-/gång pga alla risker det medför för min häst då med kraftiga restriktioner om vad man får göra. Troligen skulle jag även vilja ha en deposition av pengar som skulle täcka eventuella veterinärbesök pga att de inte skött det de ska. Ovanpå detta skulle jag ställa som krav att personen har samma filosofi som jag samt att de rider minst på samma nivå som jag gör. Någon från en ordinär svensk ridskola göre sig icke besvär de har i 99% av fallen helt fel attityd till hästar (inlärt beteende :crazy:)+ att de inte fått lära sig något om hur hästar fungerar mentalt.
Jag har helt ärligt inte köpt en häst för att sponsra någon som inte har råd/tid med egen häst utan jag har köpt häst enbart för min egen skull egoistiskt? kanske, realistiska? ja.
För att förtydliga
Jag har av begripliga skäl ingen medryttare/skötare ;).
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Då ska jag alltså kräva betalt nästa gång någon hyr (passar) min hund. För det är en form av hyra. Eller nästa gång någon vill gå på bio med mitt barn, då är det en form av "hyra" av mitt barn. Som ägare avlastas man när man har en medryttare. Som jag förstått det är det folk som har väldigt mkt att göra, de brukar uttrycka sig så i annonserna, att de behöver avlastas och hjälp med hästen. Då är det en tjänst de får utförd, och tjänster brukar man betala för.

Och jag ska bli betald för att städa i min hyrda lägenhet?? Och för att titta på tv i den (fritidssysselsättning, avkoppling mm)??

Och jag tillhandahåller inte tjänsen ridning på min häst när jag har medryttar? Om man tittar på ridskolorna som tillhandahåller tjänsten :borsta, sadla, tränsa och rida ska vi betala dom eller dom oss??? Är det skillnad om jag lägger min häst i företaget och kallar det ridtimme och hyr ut den??

Ska man jämföra saker ska det kanske vara någon typ av relevans, eller??

/ Lavinia
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

kl

Och ärligt talat. Hur många medryttare är en VERKLIG avlastning för hästägaren? Jag har försökt ha medryttare några gånger, både gratis och betalande. Och varje gång har det varit strul.
Ilskna stallägare som gnäller över att det inte sopats eller dyligt.
Dåligt mockat= extra jobb för mig dagen efter.
Skitig utsrustning= extra jobb för mig
Eller favoriten, ett SMS kl 19 på kvällen medryttaren ska ha hästen, "Du jag har lite ont i stortån, missat bussen eller whatever" så jag hinner inte ut idag.

Då är det absolut ingen avlastning om du sitter en mil därifrån, ensam hemma med febersjuk ettåring som du då måste baxa ut i vinterkvällen trots att det är sovdags. Om du nu har turen att ha en bil hemma naturligtvis, annars blir det ett jäkla ringande för att fixa någon annan som kan mocka och lägga fram morgonfoder. Maken har du givetvis skickat iväg på hockey eftersom du för en gångs skull skulle vara hästledig en vardagskväll och det var åratal sedan han kom iväg.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Jag kommer aldrig förstå varför vissa blir så upprörda över att nånting kostar som de vill ha gratis. Låt bli då så kostar det absolut ingenting. Ingen tvingar någon att göra nånting.


:bow: Det låter nästan som om en del blir tvingade att betala, men de är ju inte livsnödvändigt att vara medryttare - så man kan ju bara låta bli om man inte har lust att betala för att "göra ägaren en tjänst":idea:

Smakar det så kostar det ;) :D :d
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Inte fan är det nån som är medryttare för att göra hästägaren en tjänst!! Det kan du aldrig aldrig få mig att tro. SJÄLVKLART är det för att själv få "ha häst" och rida, inget annat.

Jag kanske ska upplysa om att jag både varit betalande medryttare, "gratis" medryttare, haft betalande medryttare och gratis medryttare. Allt efter stadie i livet och var jag bott/vilken sorts häst jag haft.
Jag har också varit medryttare i många år och såg det själv som om att jag fick privilegiet att rida och ta hand om hästen för att ägaren inte han med.

Jag betalade för mig med det hade mer med att göra att jag insåg att annars får man ingen medryttarhäst.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Fast alla som köper häst vet ju förhoppningvis att det kommer kosta en hel del pengar innan, och har man kalkylerat på att det bara går ihop om någon annan är med och betalar så kanske man inte ska köpa häst riktigt än. Argumentet att medryttaren sliter på häst+utrustning håller inte, välj en avancerad medryttare som hjälper till att utbilda hästen/hålla den fräsch då? Då är det ju bara en tillgång. Det är skillnad att ta betalt om det är i något slags utbildningssyfte för ryttaren alt. att hon/han får träna och tävla och ha lite att säga till om. Annars tycker jag det är rätt fräckt faktiskt...
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Så sant! Självklart är det tillgång och efterfrågan som "sätter priset".

Sen är det ju också avgörande "varför " hästägaren vill ha medryttare. Vilka krav h*n har. Dett är ju faktiskt hästägaren som slutgiltigt ställer kraven och "sätter" priset och den ev blivande medryttaren som accepterar eller avstår från erbjudandet.

Kanske TS ska vända sig till en helt annan hästägargrupp. En grupp som skulle ha nytta av hennes ""medryttande"". Jag har hört flera amatör-travtränare som skulle vilja ha folk som rider deras hästar som omväxling. De skulle säkert inte ta betalt eftersom de anser att ryttaren hjälper till med en del av träningen som de inte kan/vill utföra.

De kanske t o m är villiga att betala TS om hon sköter stallet så de får ledigt nån helg när de åker på trav.
 
Sv: Ta betalt för att få avlastning

Och jag ska bli betald för att städa i min hyrda lägenhet?? Och för att titta på tv i den (fritidssysselsättning, avkoppling mm)??

Och jag tillhandahåller inte tjänsen ridning på min häst när jag har medryttar? Om man tittar på ridskolorna som tillhandahåller tjänsten :borsta, sadla, tränsa och rida ska vi betala dom eller dom oss??? Är det skillnad om jag lägger min häst i företaget och kallar det ridtimme och hyr ut den??

Ska man jämföra saker ska det kanske vara någon typ av relevans, eller??

/ Lavinia

Mycket bra skrivet! Instämmer helt i din jämförelse med ridskolor.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 238
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 584
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 946
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 592
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp