S
__Stilett__
Sv: Ta betalt för att få avlastning
en motfråga...men varför bli medryttare? köp egen häst då?
en motfråga...men varför bli medryttare? köp egen häst då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
(....) Eller så får man låta medryttaren vara med och bestämma för de pengar denna betalar. För det blir ju nästan som ett litet delägarskap.
Förstår inte riktigt tjatet om att hästägaren får fritid, det är oftast hästen som är fritidsintresset. Jag tror att i många fall kan det vara så att det inte är tidsmässig avlastning ägaren söker utan den ekonomiska.
Tycker inte jämförelsen med hundvakt funkar heller, tror inte det är många (speciellt inte jag) som skulle känna att det gav samma fysiska och psykiska tillfredställelse som att rida. Hur skulle det vara utvecklande för mig och ge sådan stimulans att det skulle vara värt att betala för.
Och avlastning, vadå, jag VILL ju vara hos min häst! Om jag tex inte skulle ha tid att åka dit varje dag och därför behövde medryttare, skulle jag antagligen längta efter min kära häst de dagarna och inte alls se det som avlastning, men det kanske bara är jag.
Det här kan man ju disskutera upp och ner hur som helst men min åskit är iallfall att om jag skulle ha medryttare skulle jag ta betalt.
MEN jag skulle bestämma med medryttaren om personen vill hjälpa på stallhyra eller kanske skoningen istället.
Så medryttaren känner att h*n får vara med och bestämma lite också.![]()
Det här kan man ju disskutera upp och ner hur som helst men min åskit är iallfall att om jag skulle ha medryttare skulle jag ta betalt.
MEN jag skulle bestämma med medryttaren om personen vill hjälpa på stallhyra eller kanske skoningen istället.
Så medryttaren känner att h*n får vara med och bestämma lite också.![]()
Ja, men då det är ju bara att låta bli att bli medryttare, eller hur?
Eller tycker du verkligen att hästägaren är korkad som väljer en medryttare som glatt betalar sin del av kostnaden när h*n kan få möjlighet låna ut hästen gratis till dig eller TS eller nån annan som inte vill betala och som känner sig utnyttjade av hästägaren.
Hade jag inte haft egen häst skulle jag kunna betala upp till 1 000:- för att få vara medryttare på en välutbildad häst som jag fick lära mig något av och inte bara rida ut i skogen utan själv ha lite inflytande över vad jag ska göra.