Ta betalt för gödselhämtning?

millus

Trådstartare
Min man och jag har hjälpt några hästägare i trakten att tömma deras gödselhög, det var gödsel från två år efter 5 stora hästar så det var VÄLDIGT mkt bajs....Vi tog inget betalt utan vi skulle "byta" tjänster. Nu blev det inte så mkt bytta tjänster och häromdagen ringde de igen o frågade om vi kan komma o tömma stacken igen. Jag undrar vad ska vi ta betalt av dem för både tömning och transportering.

Sv: Ta betalt för gödselhämtning?

Jag betalde 1800 för att få min tömd. då var högen 3 år gammal, med i snitt 7 hästar i stallet under tiden. Gödselplattan är 5*20 samt ca 1,5 meter hög så det var mycket bajs!

Det tog en traktor samt två olika spridar traktorer 1 timme och 10 minuter att fixa bort det från mig...

Jag tycker det var billigt

Fast egentligen om gödslen är välbränd så är det ju mer rimligt att man ska få betalt för sin gödsel.

In my dreams....

För om en vanlig människa vill ha litet gödsel av en bonde så får ju bonden betalt för detta.

det brukar ju vara maskinstationen som hämtar gödseln och får betalt för att hämta den!!!! Sedan säljer samma station gödslen till bönder som själva har för litet djur och får betalt för den av bonden

suck

/kt

SJÄLVKLART skall ni ta betalt för jobbet och maskinerna ni använder! För ni har väl inte glädje av/behov på deras gödsel? Om det är en tjänst ni gör dem så naturligtvis skall dom betala er för det! Vill dom ha betalt för sin brända gödsel får dom ju sälja den till någon som har behov av den och så slipper ju ni besväret att fara dit och tömma åt dom.

Jag har betalat 500:- om året för att få min hög hämtad (en gång per år). Gödsel från tre hästar på halm. :smirk:

Bonden på ön ställer ut en gödselkärra åt mig under de månaderna som det är plusgrader. Då passar vi på att gräva ut vår vanliga gödselstack för hand (lågt tak) och slänger ner i kärran + att vi mockar ut direkt ur boxarna i den. han tar 275 kr för att tömma den samt låna ut den åt oss.Tömmer den ca 1ggr/mån. Mkt rimligt pris. Han behöver ju inte min dynga, har egna kor.

Här i närheten är det ingen som vill ha gödsel, det är istället svårt att bli av med den. På den tiden vi hade kärra till gödseln fick vi under sista tiden betala 600+moms för att få den tömd på en grannes dyngplatta. Kärran tömdes var 4-6:e vecka så det blev kostsamt i längden.

Nu har vi investerat i en stor dyngplatta som rymmer 3 års gödsel och då tar bönderna häromkring gängse timpengen för maskinernas jobb helt enkelt. Så kostnaden beror på hur lång tid lastning och spridning tar.

Jag betalade 300 kr för att killarna på sopstationen skulle tömma våran. Det var verkligen billigt om man jämför vad ni fått betala.

Har ni reda på att det krävs tillstånd från länsstyrelsen för att tranportera gödsel?
Det kostar ett par hundra kronor och gäller ett år. Så förutom de faktiska kostnaderna för maskiner och arbete så är priset för tillståndet det minsta som dom borde betala för att bli av med gödseln.

Har försökt hitta någonstans på nätet där jag kan läsa om det tillstånd du nämner som behövs för att transportera fastgödsel/stallgödsel.

Hittar inget på länsstyrelsen och inte heller på sidan "Greppa Näringen" (där man kan få hjälp med förmedling av att sälja/köpa stallgödsel). Kan bara finna spridningreglerna. Har du någon länk?

Vi har ekologisk gödsel (torvblandat utan rester av hö, halm, havrefritt, inga tillsatser) - tills nu har vi fått kontainern tömd gratis (kontainertömning)av de som velat ha skiten.
Nu är intresset mättat och vi måste nu betala för att bli av med skiten...de vi betalar till får i sin tur betalt för den....surt.

Vore ju perfekt för tex ett koloniområde att gå ihop och köpa en kontainer med ekologisk hästskit för 500kr vilket är priset för en tömning.

Har ingen länk men var på en "Skitkurs" annordnad av LRF och Länsstyrelsen i våras. Det är nog inte många som känner till det här med att man ska ha tillstånd. Tror inte ens att maskinstationerna här omkring har det.
Tror det är för att gödsel är miljöfarligt om det hamnar på fel ställe och blir genom det en typ av farligt gods.

Hej!

Stallgödsel är inte farligt gods därimot farligt avfall (tror jag). Därimot håller jag med dig om tillstånd, fast man vet inte, bönderna har mängder med kryphål i ADR och farligt avfallslagen. Det kan vara så att de får köra dygna från punkt A och sprida på sin egen mark. Men du får inte som privatperson köra bort grus från din tomt och ge bort det till grannen utan tillstånd. Kör du det till en deponi och lastar av för att sedan lasta på igen så behöver du inget tillstånd. Har varit på kurs! :smirk:

Generellt brukar man säga att traktorkörning kostar ca 300/timme med diesel, smörjfett, oljebyten, reparationer m.m. så självkostnadspriset hamnar då på 300 + moms per timme.

500 + moms per timme är då ett kompispris...

Sen beror det ju lite på vad det är för sorts gödsel - hästgödsel med mycket spån i är ju tämligen värdelös, är den riktigt välbrunnen ökar den på mullhalten lite grann men det är nästan så att det är slöseri med diesel att sprida den på åkern :grin:

Är det däremot gödsel som det är lite "krut" i så kan man ju diskutera en annan prissättning... men som sagt var så hästgödsel med mycket spån i är inget man betalar för, där är det snarare så att man vill ha betalt för att ta emot eländet.

Om det är någon som jag känner så hade jag nog tagit 500 + moms per timme för att tömma dyngstacken (och är det balsnören, hästskor eller sten med i dyngan så hade jag viljat ha extra betalt för det :mad:).

Är det någon vilt främmande människa så hade jag nog lagt mig högre än 500, kanske sådär 700 per timme.

500:- (man ber inte om kvitto) är vad det kostar i mina trakter att tömma en normalstor gödselstack till ett stall med 6-8 boxar.

Du har kanske sett att tråden är mer än fem år gammal, så problemet borde vara löst vid det här laget.

Förlåt, men tråden är ca 6 år gammal...

haha, såg inte det, jag blev lite lurad av inläggen precis före mitt som inte var riktigt så gamla. Det finns förhoppningsvis andra som har behov av hjälp för att bli av med gödsel så jag hoppas det jag skrev kan hjälpa någon.

Nu när ändå tråden är upplivad så köper E.ON in gödsel för tillverkning utav Biogas, ett tips bara :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 389
Senast: Edla
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur... 2
Svar
37
· Visningar
5 805
Senast: Ajda
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att... 4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 796
Senast: em-pirre
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 787
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka