Ta betalt för gödselhämtning?

Sv: Ta betalt för gödselhämtning?

Jo... men normalt sett så går det inget bra att röta trä i biogasanläggningar, i princip allt organiskt som "hästbullar", silage, halm, slaktavfall m.m. går att röta men inte trä.

Däremot kan man utnyttja trä i sk "scrubbers" för att rena gasen från vissa föroreningar.

Jag vet inte om E-on har lyckats få fram någon ny teknik för att ta emot spåndynga... men risken är att dom inte vill ta emot om dyngan är spånblandad.

Kodyngan är ju den som är bäst att göra gas, men även tex klövervall går bra att göra gas på.

Var? Och spelar strö någon roll?

Kan alltid var intressant. Förra året kunde vi ta hand om gödseln själva, men nu har jag betalat för att bli av med den.

Ströval spelar otrolig roll, inte bara vid en eventuell rötning utan även vid spridning på åker.

Olika strömedel förmultnar olika fort, binder kväve olika och kan ge skillnader i pH, mineralsammansättning och öka risken för upptag av tungmetaller när dyngan väl är ute på åkern.

Det finns inte en vettig bonde som inte har koll på vad man sprider var - och ska dyngan rötas så blir det som regel problem med rötningen om den innehåller trä (dvs spån).

Skulle du vilja bli av med dynga hos mig så skulle jag vara ytterst tveksam till att ta emot dynga med papperströ pga av risken för tungmetaller från trycksvärtan och spåndynga skulle jag endast ta emot i väldigt begränsade mängder och mot betalning... halmdynga skulle jag däremot ta emot gratis och torvdynga skulle jag rentav kunna tänka mig att betala en liten slant för.

Och jag skulle gärna betala en liten slant för att bli av med min gödsel. Enbart halm som strömedel, inget skräp. Var bor du?

Jag tror ju inte eon åker land och rike runt med två gubbar med varsin skyffel och lastar gödsel för hand i en liten skåpbil som i reklamfilmen direkt. Men vad jag kan förstå av eons hemsida har de anläggning för biogasproducering av lokalt jordbruksavfall (det måste ju vara gödsel som avses antar jag) i Laholm och Falkenberg. Och så nämns Bjuv, Malmö och Norrköping men det står inte rent ut att det är just jordbruksavfall som används på de orterna

Är det någon här som gör detta? Ger bort/säljer sin stack. Hur funkar det och vem är det man kontaktar?

Så hästar bajsar inte längre :D

*förlåt var bara tvungen det lät så roligt*

Jag har själv problem med att bli av med stacken. Men ska försöka ringa till återvinningen i stan och kolla om de kan hämta den

*kl*

Visst är det skillnad på om bönderna vill ta emot beroende på vad det är för halm också?

Jag bor i Västernorrland :D, så frakten kanske kostar en del... annars hade jag med nöje tagit emot din gödsel då vi just nu har för lite djur i förhållande till odlingsmark = gödselbrist.

Vi betalar grannen för maskin och mantid för att de lägger vår gödsel på stuka på vår mark 3 ggr om året. Vi har ca 20 hästar och använder vår gödsel själv i odlingen.

Har läst era inlägg med intresse:) Själv hyrde jag från sita en container för 600 i månaden, + tömmning ca var 3:e månad som kosta ca 3500 kr!
Nu har vi köpt en traktorkärra där bonden kommer och tömmer när vi behöver (gratis) :banana: Jag har en fundering dock. Hur får man välbrunnen hästgödsel? hur ska den lagras -ska den packas på ett speciellt sätt. En fundering jag haft länge (dum sådan, jag vet men jag är nyfiken:) )

Brunnen blir dyngan om den får ligga i hög utomhus (det krävs ett visst fuktinnehåll för att den ska brinna bra) så det är inget särskilt som behöver göras, däremot brinner dyngan olika fort beroende på vilket strömedel man har och lite grann beroende på temperatur - egentligen är dyngstacken en vanlig kompost fast några storlekar större :D

Spån är oftast det som tar längst tid på sig att "brinna" och är även ett strömedel som har högt kväveläckage i gasform, så därför är den dyngan som regel sämre att gödsla med än halm eller torv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 390
Senast: Edla
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur... 2
Svar
37
· Visningar
5 807
Senast: Ajda
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att... 4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 796
Senast: em-pirre
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 787
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka