Bukefalos 28 år!

Ta bort häst...

Minsans

Trådstartare
Har bokat en tid för att ta bort min häst i morgon. Men har sån ångest över om det är rätt beslut eller inte. Hon är 23 år och har PPID, har haft fång i några månader men enligt veterinären frisk från det. Men hon har ont, hon vägrar att följa med ut ens på en liten promenad. Troligen hennes atros som blivit värre av att stå stilla så länge, eller ett nytt fång anfall. Och jag orkar inte längre, min ekonomi klarar inte heller mer. Är det fel av mig att ge upp och låta henne somna in? :(
 
Har bokat en tid för att ta bort min häst i morgon. Men har sån ångest över om det är rätt beslut eller inte. Hon är 23 år och har PPID, har haft fång i några månader men enligt veterinären frisk från det. Men hon har ont, hon vägrar att följa med ut ens på en liten promenad. Troligen hennes atros som blivit värre av att stå stilla så länge, eller ett nytt fång anfall. Och jag orkar inte längre, min ekonomi klarar inte heller mer. Är det fel av mig att ge upp och låta henne somna in? :(
Det låter som ett bra beslut ❤️
 
Det är rätt beslut. Tvivla inte. Du ger din vän Den Sista Gåvan. Du vill ju inte att hon ska ha ont, eller hur? Och nej, man har inte obegränsat med pengar heller, men i det här fallet är det inte avgörande. Du har en gammal häst som har ont.
Heder åt dig som tagit det svåraste beslutet.
Många kramar :heart
 
Låter som ett mycket klokt och omtänksamt beslut :heart Beklagar verkligen, behövde själv fatta samma beslut för några månader sedan och det är verkligen bland det jobbigaste jag gjort även om jag vet att det var rätt.
 
@Minsans klokt och bra beslut du har tagit med din hästs bästa i fokus. Du har gjort detta av omtanke om din häst som har ont och inte mår bra. Det finns inget med det beslutet som är fel utan du har gjort alla rätt. :heart Jag har inte egen häst men behövt ta beslutet att avliva för min hund och han hade ont och det blev inte bättre. Det var sorgligt men jag tvekade inte en sekund på att det var rätt beslut.
 
Har bokat en tid för att ta bort min häst i morgon. Men har sån ångest över om det är rätt beslut eller inte. Hon är 23 år och har PPID, har haft fång i några månader men enligt veterinären frisk från det. Men hon har ont, hon vägrar att följa med ut ens på en liten promenad. Troligen hennes atros som blivit värre av att stå stilla så länge, eller ett nytt fång anfall. Och jag orkar inte längre, min ekonomi klarar inte heller mer. Är det fel av mig att ge upp och låta henne somna in? :(
Beklagar sorgen! Men det är helt rätt beslut för din vän. Det är jobbigt för oss som blir kvar när man måste göra sådana val. Men för djurets skull är det det bästa. ❤️
 
Du tar dtt ansvar som en klok hästägare. Jag önskar fler gjorde det fullt ut. Visst kan man kanske "köpa sig mer tid", men frågan är på vems bekostnad? Att ta avsked från en älskad häst blir aldrig enklare även om man drar ut på det. Stor styrkekram till dig, du gör det som alla hästägare borde göra- tar ditt ansvar :heart
 
Har väll tänkt lite så också, även om hon skulle klara att leva ett tag till så kommer det ju inte vara ett roligt liv för henne :( hon orkar inte röra sig så mycket alls längre, och hon får ju inte äta så mycket pga av fången. Och hon är inte samma häst som hon varit, har haft henne i 11 år så kan ju se att hon inte mår bra och har gett upp lite.
 
Har väll tänkt lite så också, även om hon skulle klara att leva ett tag till så kommer det ju inte vara ett roligt liv för henne :( hon orkar inte röra sig så mycket alls längre, och hon får ju inte äta så mycket pga av fången. Och hon är inte samma häst som hon varit, har haft henne i 11 år så kan ju se att hon inte mår bra och har gett upp lite.
Du tar helt rätt beslut som låter henne somna in :heart
 
Har väll tänkt lite så också, även om hon skulle klara att leva ett tag till så kommer det ju inte vara ett roligt liv för henne :( hon orkar inte röra sig så mycket alls längre, och hon får ju inte äta så mycket pga av fången. Och hon är inte samma häst som hon varit, har haft henne i 11 år så kan ju se att hon inte mår bra och har gett upp lite.

Du gör helt rätt, hon har haft ett långt liv men kan inte längre ha ett värdigt hästliv.

Av egen erfarenhet vet jag att en gammal häst plötsligt kan bli väldigt mycket sämre, de sista dagarna innan den bokade tiden för min 28-åring började hon reagera helt annorlunda och jag uppfattade det som att både syn och hörsel hade försämrats. Hade jag inte redan haft en bokad tid hade jag ringt nödslakt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 214
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 673
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
903
  • Artikel
Dagbok Vet inte vart jag ska börja. Kaos i hjärnan pga inte sovit en ordentlig natts sömn på... vet inte hur länge? Man ska bara orka. Men jag...
Svar
1
· Visningar
632
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp