Ta bort middagsluren för 19 månaders?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare eyz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 11 492

eyz

Trådstartare
Vid vilken ålder har ditt/dina barn slutat sova "middag"?

Igår somnade sonen kl 23, och just i denna stund gör han verbalt motstånd när hans gode far försöker få honom att sova. Uppstigning sker klockan 8 och enligt dagis sover han mellan 1-2 timmar efter lunch. Igår hade han visst haft svårt att somna och fick således inte 2 timmars sömn, max 1. Det påverkade ju inte nattningstiden. :crazy:

Han blir trött runt 18:30 på kvällarna men vägrar somna trots lugn och ro och fasta rutiner. Det är ok för oss att han inte somnar vid 19-tiden för ingen av oss är sugen på att kliva upp vid 6-7 på morgnarna, men att han är vaken när både sambon och jag vill sova känns inte lika bra.

Dock kan jag tycka att det är tidigt att ta bort middagsvilan när han bara är 19 månader...?

Sv: Ta bort middagsluren för 19 månaders?

Mina barn har nyss fyllt tre och sover fortfarande middag, inte alla dagar dock. Jag upplever att de behover sova fortfarande och darfor far de det. Sover de mycket pa dagen senarelagger vi kvallen med 30-60min, det funkar faktiskt problemfritt. Det verkar inte spela nagon roll vilken tid de somnar pa kvallen, de ar alltid morgonpigga :D men vaknar numera runt 7-7.30 ist for 5.30 som det var forut :eek:

De flesta barn vi kanner har tidigast slutat med dagsomnen vid 2 ars alder, men det ar ju individuellt :)

Sover sonen en halvtimme längre dagtid kan han lätt vara uppe 2-3 timmar längre än vanligt på kvällen. :grin:

Såhär extremt som det varit den här veckan brukar det inte vara, men han är det barn i vår umgängeskrets som är vaken längst om kvällarna i alla fall (rättare sagt, andra föräldrar utbrister "Oj!" när vi berättar när han brukar somna :angel:)

Jag tror också det är jätteindividuellt. Vi tog bort den helt vid 23 månader, då hade vi kämpat i ett par månader och kört runt med bilen för att få honom att sova (körning 30 min för att han skulle somna, sen sov han max 45 min).

Ganska länge fick vi boosta energin vid 16 med ett kittelkalas eller något annat adrenalinfrämjande, men kvällarna blev så mycket trevligare. Istället för att lägga 1.5 timme på läggning av barn som inte ville sova tog det 3 minuter så sov han. Dessutom somnade han 20 istället för 22, så det blev en helt ny värld för mig, kvällar för mig själv!

Du kan ju alltid testa och se, backa om det inte funkar.

Jaa det är lite så jag också känner. Jag tror det var i helgen som han inte sov alls, vi gjorde något annat och när vi väl fick tid och möjlighet att lägga honom så var klockan så mycket att vi hoppade över det och vips hade han somnat i pappas famn framför tv:n 19:30. Vilket, trots att jag älskar min lilla kotte över alla annat, var jätteskönt. :D Sen sov han till stax efter 9 på förmiddagen...

Som det är nu är det skrik och destruktivt och ingen av oss ser fram emot läggningen. Jag minns din tråd när Sam for runt och gjorde allt utom att ligga ner och sova. Om er lösning var att ta bort dagssömnen kan vi ju hoppas att det funkar för oss också.

Kan ni inte prova med att minska ner dagsömnen?
När min äldsta var i 1,5-2 års åldern hade vi liknande problem.. Vi började då med att begränsa dagsovandet på dagis till 1 timme. Sen minskade vi ner det ytterligare till 45 minuter. Sen blev det bara varannan dag, och sen plockade vi bort det helt när han var 2 år.

Jag tycker ni ska börja med att begränsa sovtiden, aldrig mer än 1 timme. Jag tror att om han går på förskola och ska orka måste han nog få en vilostund iaf. Så då håller jag på doris förslag att fasa ut försiktigt.

Eftersom du också beskriver att han faktiskt är trött men inte vill sova så känns det som om det inte enbart hänger på dagsluren. Att då plocka bort hela dagsluren direkt känns lite dumt kanske? Eller jag vet inte, spekulerar bara.

Min dotter har ju heller aldrig varit en storsovare, men hon skulle nog inte må bra alls av att köra på en hel dag utan vila..

Senast ändrad:

Haha ja den tråden var precis när han var 19 månader... och vi höll på att sluta amma. Helt kaotiskt.

Här sover 4 åringen gärna en rejäl stund på dagen än o 1,5 åringen ofta två gånger ett pass på morgonen o ett på em. Även storebror som fyller 7 i vår kan lägga sig en stund men det är mer ovanligt nuförtiden. Ofta bara passar han på att varva ner på annat sätt när syrrorna sover :)

John är 20 månader och på dagis sover han fortfarande ca 2 timmar. Han går upp 7 och somnar oftast runt 19.30.

På helgerna sover han oftast lite längre på morgonen. Runt 8 kanske och då sover han ca 1-1½ timme på dagen. SKulle aldrig drömma om att ta bort hans middagslur. Är han för trött på kvällen blir det bara bråk och skrik vid läggning.

Vi tog bort vilan för dottern nu i december, hon blir 3 i april. Från oktober så blev det svårt att få henne att somna på kvällen. Hon låg i sitt rum och ropade om alla möjliga saker och det tog 1-1,5 timme innan hon somnade. Innan har hon somnat på max 15 min. Efter att vi nu tog bort vilan så somnar hon på någon minut. Vi lägger henne mellan 18:30-19 och då sover hon till 7-8 på morgonen.

Efter detta har det hänt att hon somnat 3 gånger på dagen, alltid när vi åkt bil, och alla gångerna har inneburit att på kvällen har hon svårt att somna, så för henne och oss är det skönt att vilan på dagen är borta :)

Dotter har alltid sovit 2 timmar på dagen och vi slutade tvärt med det, för att vecka henne när hon sover på dagen gör att hon får ett humör utan dess like på eftermiddagen :crazy:

Knapplån

Jag sa till på dagis imorse att han bara bör sova max en timme just för att det känns väl drastiskt att ta bort vilan helt, i alla fall de dagar han är på dagis med allt stoj.

Hoppas att detta funkar. Dock sov han ju max en timme den dagen han sedan var uppe till 23...:cool:

Knapplån

Jag sa till på dagis imorse att han bara bör sova max en timme just för att det känns väl drastiskt att ta bort vilan helt, i alla fall de dagar han är på dagis med allt stoj.

Hoppas att detta funkar. Dock sov han ju max en timme den dagen han sedan var uppe till 23...:cool:

Inte roligt alls!

Med John har det just varit så att när han sovit för lite så har han blivit trött runt 17-18 för att sedan köra igång fullt vid 19 och vara vaken halva kvällen:/

Hoppas det funkar med mindre sömn på dagen!

Vantar ni tills han blir trott innan ni lagger honom? For jag tror att laggningstiden ocksa har mycket med vana att gora, dvs ar man van att ga och lagga sig kl 23 sa blir man ju inte trott kl 20!
Under sommaren kom vi in i "fel" vanor, det blev seeena laggningar for det var sa varmt pa dagen och skonast var det att leka runt 19-tiden, sa da blev det inte sovdags forran runt 21. Sen andrade vi gradvis pa det dar, en kvart-halvtimme i taget bara, sa att de till sist gick och lade sig vid 19-19.30 och dar ar vi fortfarande for det passar alla. Det ar inte alltid de somnar den tiden, men de vet att det ar dags att ga och lagga sig da och det blir valdigt sallan protester.

Min minsta sov 20-7 (+/- nån halvtimme) och 45 min middagslur som han väcktes ifrån. Fri sovning vid lunch hade aldrig funkat då hade han varit vaken hela kvällen. Ni kan ju alternativt prova att väcka er son vid 7 för att se om det löser det hela. Men att gå från 1-2 timmars lunchsömn till ingen alls verkar lite drastiskt.

Vi har inte speciellt fasta rutiner här hemma så jag tror inte riktigt att sonen har känsla för när klockan är "lika mycket som igår". Ena dagen äter vi middag 16:30, nästa dag är klockan 18 när vi sätter oss vid bordet. Under hösten brukade han somna strax före 21 i veckorna, vilket funkade bra.

Och så sent som 23 brukar han inte somna, inte ens på helgerna, det har bara hänt lite för ofta denna vecka. Jag trodde att han skulle bli jättetrött kvällen efter eftersom han ändå var tvungen att gå upp vanlig tid, men det hade ju alltså ingen effekt.

Han kanske skulle sova bättre med fasta rutiner ?

Vissa barn fungerar att ha lite lösa rutiner på, medan vissa behöver lite rutiner för att få struktur på allt. Eftersom du skriver att han blir trött vid 18 och sedan vägrar somna så tycker jag att det tyder på övertrötthet alt att han har svårt att komma till ro?

Senast ändrad:

Det är ingen dålig tanke men då min sambo inte har fast arbetstid så kan han komma hem allt mellan 14:30 och 18. Vanligvis infaller sonens föräldrabehov just när det är dags att börja med matlagning osv så vi väntar helst med matlagning tills båda vuxna är hemma.

Plus att det har funkat med behovsstyrda rutiner (mat när man är hungrig t.ex.) såhär långt i livet. Men sånt kan väl iof ändras också.

Ja vi har också haft mer "lösa" rutiner här hemma och det har passat jättebra, nu märker jag dock att hon behöver en lite mer rutinstyrd vardag. Det är inte så att vi kliver upp bestämt klockslag och går och lägger oss ett visst klockslag på minuten, men jag försöker styra in lite iallafall.

Om ni äter så pass sent som vid 19 så tror jag det kanske har å göra med er sons ovilja att sova direkt på. Det kanske är god idé att försöka äta runt låt säga 17-18 och blir det senare för er så kan väl sonen äta i förväg eller något ?

Asch jag vet inte, jag spekulerar bara lite.

Om Emilia (nästan 23 man) inte far sova pa dagen är hon jättetrött vid 18 men om man lägger henne da sover hon bara 1 h sen är det full fart igen. Halla henne vaken blir inget trevligt med hennes humör.

Skulle hon fa styra sina tider själv skulle hon gärna vara vaken till 23 och sova till 10. Men senaste veckan har vi börjat ga upp senast vid 8 och da sover hon ocksa sin dagslur tidigare och är därmed trött tidigare (runt 21). Hur länge hon sover pa dagen verkar inte spela sa stor roll, bara vilan inte blir för sent.

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 723
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
3 031
Senast: Zaria
·
Hundhälsa I hushållet finns en tax som i dagsläget är 9 månader. Han är stereotypen för rasen, energisk och envis. Valptiden har gått bra...
Svar
6
· Visningar
1 770
Småbarn Usch, sitter här alldeles ledsen för jag känner mej stressad över hur livet kräver att jag är ifrån min dotter så mycket. Går sista...
Svar
5
· Visningar
1 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka